Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag14.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

12 000 juridiskt bindande bärs – ”Ölavtalet” vinner effekt

Publicerad: 19 maj 2021, 14:45

Foto: Evlakhov Valeriy

Norrlands Guld och Åkestam Holst tar hem det första guldägget i den nya effektkategorin.


Ämnen i artikeln:

GuldäggetÅkestam HolstNorrlands GuldSpendrups

Det ställs in alltför många inplanerade öl-häng i Sverige. Via ”Ölavtalet” ville Norrlands Guld och Åkestam Holst hitta en lösning på det samhällsproblemet. På sajten kunde besökarna skapa ett avtalsförslag där tid, plats och besökare specificeras och de som skriver under blir ”juridiskt bundna” att fullfölja sina åtaganden. Parterna skrev under med Mobilt BankID.

Sajten blev en delningssuccé där varumärket kunde ta plats i människors vardag. På knappt tio dagar tecknade hela 12 000 svenskar ett ölavtal och sajten besöktes av cirka 75 000 användare. För det vinner ”Ölavtalet” det allra första guldägget i den nya kategorin effekt.

Motiveringen:

”Ölavtalet är ett bevis på hur hög kreativitet driver positiv effekt för både varumärke och affär! Den kreativa lösningen bygger inte bara på en briljant insikt om potentialen i alla ”ska vi ta en öl nån gång” som aldrig blir av, utan även på genomtänkt strategisk analys för att identifiera rätt problem och relevanta möjligheter. Effekten, som kunde kopplas till just kommunikationen, var stark  – lösningen påverkade både beteende och attityd till varumärket, vilket stärkte betalningsviljan och uppfyllde målsättningen om ökad lönsamhet.

Stort grattis från en jury som gärna vill fira er över en öl nån gång!”

Silverägg: ”Barn och cancer hör inte ihop” av Garbergs för Barncancerfonden, ”A hard pill to swallow” av Åkestam Holst för Apotek Hjärtat, ”Get Smoooth” av Nord DDB för Klarna, ”Ketchupeffekten” av Åkestam Holst för Orkla Foods/Felix, ”Maurten Unofficial” av Åkestam Holst för Maurten

Diplom: ”Vi låter Sverige vara i fred” av Volt för Försvarsmakten, ”Gör Donken” av Nord DDB för McDonald's, ”Där livet händer” av Åkestam Holst för Ikea, ”Delicatoasken” av Nord DDB för Delicato

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.