Tävling
17 nomineringar till Sverige – flera vinstchanser för McCanns ”Eat a Swede”
Publicerad: 20 juni 2022, 07:58
Under förmiddagen släppte Cannes Lions nomineringarna i sju kategorier
Den första ordentliga dagen av den 69:e upplagan av Cannes Lions bjöd på hela 17 nomineringar: sex i design, fem i film craft, tre i industry craft och tre i entertainment. I regel var det sedan tidigare prisade kampanjer som nominerats men McCanns ”Eat a Swede” för Livsmedelsföretagen sticker ut.
I kategorierna Entertainment for music, entertainment for sport och digital craft blev svenska byråer utan nomineringar.
Följ alla nyheter från Cannes Lions 2022 här!
Design:
”The billion dollar collection” av Prime Weber Shandwick för H&M nomineras i två designkategorier: design-driven effectiveness och digital design. (design-driven effectiveness)
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Forsman & Bodenfors ”Sea level re-boot” för Tretorn, producerad av Superstudio i Borås, kniper tre nomineringar: en i promotional item design, en i special editions & bespoke items och en i lifestyle, fashion, leisure, sports & outdoor.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Oatlys ”Oatly infinite canvas”, samproducerad med Okto, nomineras i digital design.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Film craft:
Hyllade ”When Harry met Santa”, framtagen av POL Oslo och producerad av B-Reel för Posten i Norge, nomineras i direction-kategorin.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Klarnas ”Get smoooth again”, framtagen av Nord DDB i samarbete med Klarnas inhouse-avdelning, nomineras i direction och colour correction/grading.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
McCanns ”Eat a Swede”, producerad av Colony och FLX 2.0, för Livsmedelsföretagen nomineras i script och achievement in production.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Industry craft:
Bolds visuella identitet för Minecraft, en identitet de tog fram i samarbete med Minecraft-ägaren Mojangs inhouse-studio, nomineras i brand & communication design.
Nord DDB:s ”Första beställningen efter sista beställningen” för McDonald's kniper två nomineringar: en i print & publishing och en i outdoor.
Entertainment:
McCanns ”Eat a Swede” för Livsmedelsföretagen, producerad av Colony och FLX 2.0 tar två nomineringar: en för innovation in branded content och en för fiction 5-10 minutes.
Klarna och Nord DDB kampanj ”Get smoooth again” för Klarna tar hem en nominering: talent: Film, series and audio