Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

17 nomineringar till Sverige – flera vinstchanser för McCanns ”Eat a Swede”

Publicerad: 20 juni 2022, 07:58

Under förmiddagen släppte Cannes Lions nomineringarna i sju kategorier


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsPrimeForsman & BodenforsOatlyB-ReelKlarnaMcCannColonyBoldNord DDBOkto

Den första ordentliga dagen av den 69:e upplagan av Cannes Lions bjöd på hela 17 nomineringar: sex i design, fem i film craft, tre i industry craft och tre i entertainment. I regel var det sedan tidigare prisade kampanjer som nominerats men McCanns ”Eat a Swede” för Livsmedelsföretagen sticker ut.

I kategorierna Entertainment for music, entertainment for sport och digital craft blev svenska byråer utan nomineringar.

Följ alla nyheter från Cannes Lions 2022 här! 

Design:

”The billion dollar collection” av Prime Weber Shandwick för H&M nomineras i två designkategorier: design-driven effectiveness och digital design. (design-driven effectiveness)

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Forsman & Bodenfors ”Sea level re-boot” för Tretorn, producerad av Superstudio i Borås, kniper tre nomineringar: en i promotional item design, en i special editions & bespoke items och en i lifestyle, fashion, leisure, sports & outdoor.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Oatlys ”Oatly infinite canvas”, samproducerad med Okto, nomineras i digital design.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Film craft:

Hyllade ”When Harry met Santa”, framtagen av POL Oslo och producerad av B-Reel för Posten i Norge, nomineras i direction-kategorin.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Klarnas ”Get smoooth again”, framtagen av Nord DDB i samarbete med Klarnas inhouse-avdelning, nomineras i direction och colour correction/grading. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

McCanns ”Eat a Swede”, producerad av Colony och FLX 2.0, för Livsmedelsföretagen nomineras i script och achievement in production. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Industry craft:

Bolds visuella identitet för Minecraft, en identitet de tog fram i samarbete med Minecraft-ägaren Mojangs inhouse-studio, nomineras i brand & communication design. 

Nord DDB:s ”Första beställningen efter sista beställningen” för McDonald's kniper två nomineringar: en i print & publishing och en i outdoor. 

Entertainment:

McCanns ”Eat a Swede” för Livsmedelsföretagen, producerad av Colony och FLX 2.0 tar två nomineringar: en för innovation in branded content och en för fiction 5-10 minutes.

Klarna och Nord DDB kampanj ”Get smoooth again” för Klarna tar hem en nominering: talent: Film, series and audio

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.