torsdag28 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

3D-printade köttbullar och H&M:s miljardkollektion vinner brons

Publicerad: 23 juni 2022, 19:00

Ingo och Ikeas kampanj ”Taste the future” och Prime och H&M Foundations kampanj ”The billion dollar collection”. Foto: Pressbild

Under torsdagskvällen var det dags för två vinster till för svenska byråer. Två brons plockades hem, ett för Ingo och Ikeas 3D-printade köttbullar och ett för Prime och H&M Foundations miljardkollektion.

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2022TävlingNyheterSCP GREYPrime

Joakim Wedholm

joakim.wedholm@resume.se


Ingos creative director, Björn Ståhl, berättade för Resumé på torsdagen att han inte tröttnar på att vinna priser. 

– Cannes är ju Cannes. Klart det det blir stolthet över hela byrån, sa Björn Ståhl till Resumé när byrån vann guld i creative effectivness för ”Moldy Whopper”-kampanjen de gjorde för Burger King. 

Nu kniper byrån ett pris till. Denna gång ett bronslejon för deras kampanj ”Taste the future” för Ikea.

I fokus för kampanjen är köttbullen, som för att vara mer hållbar nu också erbjuds som helt plantbaserad – och som tillverkas genom 3D-printning, en signal om framtidens teknologiska möjligheter. Tanken är att locka framtidens talanger och vid arbetsintervjun kommer sökande bjudas på lunch – bestående av 3D-printade köttbullar.

Med möbeljättens rekryterings- och employer branding-kampanj ville möbelföretaget locka unga techexperter till 150 tjänster inom företaget.

– Det är jätteroligt att jobba med ett ikoniskt och fantastiskt varumärke som Ikea, och det är roligt att jobba på den här nivån med dem, sa Björn Ståhl, kreativ chef på Ingo till Resumé när kampanjen blev offentlig.

LÄS OCKSÅ: Moldy Whopper fortsätter succéstreaken: ”Tröttnar aldrig på att vinna priser” 

Samtidigt avslöjade han att samarbetet inte föranleddes av en pitch. Ikea uppvaktade istället Ingo och ”de ena ledde till det andra”.

– Briefen som vi fick var otroligt intressant. Det är framsynt av Ikea att gå ut och göra en employer branding och rekryteringskampanj på det här sättet, för det pågår en kamp om de bästa talangerna och man måste göra något annorlunda som sticker ut, sa Björn Ståhl då.

På torsdagskvällen vann också Prime igen. I tisdags knep byrån sitt första guld sedan 2016 när de prisades i Cannes Lions design-kategori för kampanjen ”The billion dollar collection” för H&M Foundation.

– Den träffar precis mitt i prick i en brännhet fråga om klimatet, hur modeindustrin måste ställa om, och visar samtidigt på att det redan finns en lösning – bara det att den saknar finansiering. Att kampanjen på riktigt hjälpte en av våra startups att stänga sin finansieringsrunda på 4,6 miljoner euro hjälpte såklart till, sa Malin Severin, vd på Prime, till Resumé i tisdags.

Nu plockar de hem ett till pris för kampanjen – ett bronslejon i direct-kategorin.

LÄS OCKSÅ: Prime vinner första guldet sedan 2016 

LÄS OCKSÅ: Ikea vill anställa fler – lockar till intervju med 3D-printade köttbullar 

Arbetsgrupp: Billion Dollar Collection

Prime

Petter Lublin, Creative Director

Emma Björnwall, Copywriter

Kalle Mattsson, Designer

Hugo Broms, Digital Strategist

Fredrick Lewandowski, Digital Strategist

Axel Tesch, Strategy Lead

Sebastian Stüben, Planner

Carl Jannerfeldt, Executive Creative Director

Christian Åkerhielm, PR Strategist

Ylva Lindberg, Client Lead

Sofie Wikander, Sustainability Lead/Client Lead

Andrea Stuart, Project Manager

H&M Foundation

Elin Hallerby, Communications Specialist

Malin Björne, Communications Manager

Karolina Fabo, Communications Specialist

Pär Höglund, Communications Specialist

Diana Amini, Global Manager

Sara Ericsson, Strategy lead

Arbetsgrupp: Taste the future

Ikea

Karen Riviere IKEA Employer Brand leader, Inter IKEA Group

Marius Rigau HR Project Lead, IKEA Franchisor

Linus Karlsson CCO IKEA Range & Marcom

Aisha Johnson Chief Imagination Officer

Ingo

Björn Ståhl Chief Creative Officer

David Lundgren Copywriter

Johanna Johansson Art Director

Simon Bäckelin Planner

Marie Pohl Account Manager

Maria Dubeck Final Art

Kalle Garmark Final Art

Andreas Engstrand Account Director

Markus Ahlm Agency producer

Ogilvy PR UK

Rosie Conboy Business Director

Nicola Dodd Managing Director

Christian Stevens Account Manager

Anita Wu Account Manager

FLX Film

Peter Hansson Director

Signe Falk Producent

Exekutive producent: Johan Gabous

Head of Commercial & Branded content: Therese Pettersson

Produktionsledare: Kajsa Lundström

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev