Tävling
3D-printade köttbullar och H&M:s miljardkollektion vinner brons
Publicerad: 23 juni 2022, 19:00
Ingo och Ikeas kampanj ”Taste the future” och Prime och H&M Foundations kampanj ”The billion dollar collection”. Foto: Pressbild
Under torsdagskvällen var det dags för två vinster till för svenska byråer. Två brons plockades hem, ett för Ingo och Ikeas 3D-printade köttbullar och ett för Prime och H&M Foundations miljardkollektion.
Ingos creative director, Björn Ståhl, berättade för Resumé på torsdagen att han inte tröttnar på att vinna priser.
– Cannes är ju Cannes. Klart det det blir stolthet över hela byrån, sa Björn Ståhl till Resumé när byrån vann guld i creative effectivness för ”Moldy Whopper”-kampanjen de gjorde för Burger King.
Nu kniper byrån ett pris till. Denna gång ett bronslejon för deras kampanj ”Taste the future” för Ikea.
I fokus för kampanjen är köttbullen, som för att vara mer hållbar nu också erbjuds som helt plantbaserad – och som tillverkas genom 3D-printning, en signal om framtidens teknologiska möjligheter. Tanken är att locka framtidens talanger och vid arbetsintervjun kommer sökande bjudas på lunch – bestående av 3D-printade köttbullar.
Med möbeljättens rekryterings- och employer branding-kampanj ville möbelföretaget locka unga techexperter till 150 tjänster inom företaget.
– Det är jätteroligt att jobba med ett ikoniskt och fantastiskt varumärke som Ikea, och det är roligt att jobba på den här nivån med dem, sa Björn Ståhl, kreativ chef på Ingo till Resumé när kampanjen blev offentlig.
LÄS OCKSÅ: Moldy Whopper fortsätter succéstreaken: ”Tröttnar aldrig på att vinna priser”
Samtidigt avslöjade han att samarbetet inte föranleddes av en pitch. Ikea uppvaktade istället Ingo och ”de ena ledde till det andra”.
– Briefen som vi fick var otroligt intressant. Det är framsynt av Ikea att gå ut och göra en employer branding och rekryteringskampanj på det här sättet, för det pågår en kamp om de bästa talangerna och man måste göra något annorlunda som sticker ut, sa Björn Ståhl då.
På torsdagskvällen vann också Prime igen. I tisdags knep byrån sitt första guld sedan 2016 när de prisades i Cannes Lions design-kategori för kampanjen ”The billion dollar collection” för H&M Foundation.
– Den träffar precis mitt i prick i en brännhet fråga om klimatet, hur modeindustrin måste ställa om, och visar samtidigt på att det redan finns en lösning – bara det att den saknar finansiering. Att kampanjen på riktigt hjälpte en av våra startups att stänga sin finansieringsrunda på 4,6 miljoner euro hjälpte såklart till, sa Malin Severin, vd på Prime, till Resumé i tisdags.
Nu plockar de hem ett till pris för kampanjen – ett bronslejon i direct-kategorin.
LÄS OCKSÅ: Prime vinner första guldet sedan 2016
LÄS OCKSÅ: Ikea vill anställa fler – lockar till intervju med 3D-printade köttbullar
Arbetsgrupp: Billion Dollar Collection
Prime
Petter Lublin, Creative Director
Emma Björnwall, Copywriter
Kalle Mattsson, Designer
Hugo Broms, Digital Strategist
Fredrick Lewandowski, Digital Strategist
Axel Tesch, Strategy Lead
Sebastian Stüben, Planner
Carl Jannerfeldt, Executive Creative Director
Christian Åkerhielm, PR Strategist
Ylva Lindberg, Client Lead
Sofie Wikander, Sustainability Lead/Client Lead
Andrea Stuart, Project Manager
H&M Foundation
Elin Hallerby, Communications Specialist
Malin Björne, Communications Manager
Karolina Fabo, Communications Specialist
Pär Höglund, Communications Specialist
Diana Amini, Global Manager
Sara Ericsson, Strategy lead
Arbetsgrupp: Taste the future
Ikea
Karen Riviere IKEA Employer Brand leader, Inter IKEA Group
Marius Rigau HR Project Lead, IKEA Franchisor
Linus Karlsson CCO IKEA Range & Marcom
Aisha Johnson Chief Imagination Officer
Ingo
Björn Ståhl Chief Creative Officer
David Lundgren Copywriter
Johanna Johansson Art Director
Simon Bäckelin Planner
Marie Pohl Account Manager
Maria Dubeck Final Art
Kalle Garmark Final Art
Andreas Engstrand Account Director
Markus Ahlm Agency producer
Ogilvy PR UK
Rosie Conboy Business Director
Nicola Dodd Managing Director
Christian Stevens Account Manager
Anita Wu Account Manager
FLX Film
Peter Hansson Director
Signe Falk Producent
Exekutive producent: Johan Gabous
Head of Commercial & Branded content: Therese Pettersson
Produktionsledare: Kajsa Lundström