Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

”A hard pill to swallow” vinner i framsiktigt

Publicerad: 10 Februari 2021, 14:13

Åkestam Holst och Apotek Hjärtat har skapat en av fjolårets mest belönade svenska kampanjer internationellt. Nu adderas 100-watt till ”A hard pill to swallows” prisskåp.


Ämnen i artikeln:

Apotek Hjärtat100-wattaren

Under hösten 2019 lanserade Åkestam Holst och Apotek Hjärtat en annorlunda medicin för att lyfta den mörka sidan av den globala läkemedelsproduktionen. Ingredienserna hämtades från förorenat vatten i den indiska staden Hyderabad, ett produktionsnav för en stor del av den medicin som Indien exporterar till världen, bland annat till Sverige.

Kampanjen syftade till att upplysa allmänheten att medicinerna vi tar för att bli friska i Sverige kan skada både människor och natur i andra delar av världen.  Vattnet analyserats tillsammns med RISE (Research Institutes of Sweden) har för att kunna utvinna aktiva läkemedelssubstanser.

Det mynnade ut i ”Sordidum Pharmacum” -  som bland annat innehåller läkemedel mot HIV, bröstcancer, svamp och epilepsi, och den tunga smärtstillande medicinen Tramadol.

Under perioden har kampanjen fått stor internationell uppmärksamhet och vunnit grand prix i Eurobest, guldägg och även prisats i Cresta Awards och One Show.

Nu vinner kampanjen 100-watt i kategorin framsiktigt med motiveringen:

”Genom att dyka djupt och våga utmana sin egen branch, lyckas man både stärka sin hållbarhetsposition och få med sina kunder, konkurrenter och politiska beslutsfattare. En framsiktig kampanj som verkligen känns i magen och skapar effekt i många lager!”

Övriga vinnare i kategorin framsiktigt:

75 watt – ”Face the Hidden Facts”, Tradera, Nord DDB
50 watt – ”Happy Commuter”, Ramboll, Garbergs

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Apotek Hjärtat100-wattaren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.