Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Tävling
Publicerad: 29 Maj 2020, 12:33
Larmet tjöt, MSB rasade och nu har Åkestam Holst fått Guldägg i audiokategorin för att man bjöd in till trefika på Pressbyrån med hjälp av ”Hesa Fredrik”.
”Viktigt meddelande till allmänheten”, eller ”Hesa Fredrik” som larmsignalen kallas, provlåter klockan 15 första måndagen i mars, juni, september och december. Det är ett test för att påminna utifall något viktigt är på väg att hända.
Nu var kanske inte tanken att det skulle larma om eftermiddagsfika men varför inte, tänkte Åkestam Holst och Pressbyrån i fjol. Tidigare under våren hade TBWA och organisationen Fatta redan utnyttjat signalen i en kampanj.
Därför kidnappades ”Hesa Fredrik” den 3e juni förra året genom en kampanj där allmänheten uppmanades att ta en trefika på Pressbyrån (som gav alarmerande låga priser) och på utomhusskyltar började man räkna ned till klockan 15.
Och som väntat, klockan 15 började ”Hesa Fredrik” att bröla och folk tog sig till Pressbyrån för att fika.
Enkelt som en bra idé ska vara men ändå okonventionellt. Därtill blev det lite gratis-PR när Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, protesterade mot att ”Hesa Fredrik” utnyttjades för att sälja kaffe. Signalen är till för att upplysa om allvarliga hot mot samhällsintresse, menade MSB men kunde knappast peka på något olagligt i kampanjen.
Guldäggets audiojury, som leds av Lina Brunzell på Creuna, var dock bara positiv och i nomineringen skriver man.
”Årets guldägg i kategori Audio går till Hesa Fredrik, eller ja till er (ÅH och Pressbyrån) som lyckades hijacka den tjutande signalen om ”viktigt meddelande till allmänheten” med ett ännu viktigare meddelande - det är dags för trefika. Vi var alla enade om att detta bidrag verkligen utvecklar kategorin och öppnar upp för fler smarta, kreativa idéer i framtiden. Och från och med nu kommer vi alltid bli sugna på kaffe när larmet går. Hatten av!”
Åkestam Holst:
Erik Nordenankar, Art Director, Åkestam Holst NoA
Adam Reuterskiöld, Copywriter, Åkestam Holst NoA
Jesper Ander, Projektledare, Åkestam Holst NoA
Bella Lagerquist, Produktionsledare, Åkestam Holst NoA
Kalle Wikström, Strateg, Åkestam Holst NoA
Sara Bellafesta, Creative Designer, Åkestam Holst NoA
Rosanna Hagald, PR/Social Media Manager, Åkestam Holst NoA
Kalle Krusell, Casefilm, Åkestam Holst NoA
Jens Broman, Formgivare, BKRY NoA
Pellen Wegler, Motion Creative, BKRY NoA
Kalle Peterz, Back-end/Front-end, BKRY NoA
Henrik Adenskog, Producent, BKRY NoA
Johan Nurmilehto, Filmfoto, BKRY NoA
Sarah Frey, Produktionsledare, BKRY NoA
Ljud:
MSB
Pressbyrån/Reitan Convenience:
Madeleine Berglund
Amanda Mompalao de Piro
Lennart Schultz
AnnaMaria Carnemark
Therese Karlgren
Silverägg: ”Triss-tunes – reggae, punk och jul” av King för Svenska Spel Tur, Triss
Diplom: ”Wilhelm Scream” av Wenderfalck för Samsung
”Nyårsdikten 2.0” av TBWA för Mind