Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Åkestam Holst jublar med ”Hesa Fredrik”

Publicerad: 29 Maj 2020, 12:33

Larmet tjöt, MSB rasade och nu har Åkestam Holst fått Guldägg i audiokategorin för att man bjöd in till trefika på Pressbyrån med hjälp av ”Hesa Fredrik”.


Ämnen i artikeln:

Guldägget 2020Åkestam HolstGuldäggetPressbyrån

”Viktigt meddelande till allmänheten”, eller ”Hesa Fredrik” som larmsignalen kallas, provlåter klockan 15 första måndagen i mars, juni, september och december. Det är ett test för att påminna utifall något viktigt är på väg att hända.

Nu var kanske inte tanken att det skulle larma om eftermiddagsfika men varför inte, tänkte Åkestam Holst och Pressbyrån i fjol. Tidigare under våren hade TBWA och organisationen Fatta redan utnyttjat signalen i en kampanj.

 Därför kidnappades ”Hesa Fredrik” den 3e juni förra året genom en kampanj där allmänheten uppmanades att ta en trefika på Pressbyrån (som gav alarmerande låga priser) och på utomhusskyltar började man räkna ned till klockan 15. 

Och som väntat, klockan 15 började ”Hesa Fredrik” att bröla och folk tog sig till Pressbyrån för att fika. 

Enkelt som en bra idé ska vara men ändå okonventionellt. Därtill blev det lite gratis-PR när Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, protesterade mot att ”Hesa Fredrik” utnyttjades för att sälja kaffe. Signalen är till för att upplysa om allvarliga hot mot samhällsintresse, menade MSB men kunde knappast peka på något olagligt i kampanjen.

Guldäggets audiojury, som leds av Lina Brunzell på Creuna, var dock bara positiv och i nomineringen skriver man. 

”Årets guldägg i kategori Audio går till Hesa Fredrik, eller ja till er (ÅH och Pressbyrån) som lyckades hijacka den tjutande signalen om ”viktigt meddelande till allmänheten” med ett ännu viktigare meddelande - det är dags för trefika.  Vi var alla enade om att detta bidrag verkligen utvecklar kategorin och öppnar upp för fler smarta, kreativa idéer i framtiden. Och från och med nu kommer vi alltid bli sugna på kaffe när larmet går. Hatten av!”

Arbetsgrupp

Åkestam Holst:

Erik Nordenankar, Art Director, Åkestam Holst NoA

Adam Reuterskiöld, Copywriter, Åkestam Holst NoA

Jesper Ander, Projektledare, Åkestam Holst NoA

Bella Lagerquist, Produktionsledare, Åkestam Holst NoA

Kalle Wikström, Strateg, Åkestam Holst NoA

Sara Bellafesta, Creative Designer, Åkestam Holst NoA

Rosanna Hagald, PR/Social Media Manager, Åkestam Holst NoA

Kalle Krusell, Casefilm, Åkestam Holst NoA

Jens Broman, Formgivare, BKRY NoA

Pellen Wegler, Motion Creative, BKRY NoA

Kalle Peterz, Back-end/Front-end, BKRY NoA

Henrik Adenskog, Producent, BKRY NoA

Johan Nurmilehto, Filmfoto, BKRY NoA

Sarah Frey, Produktionsledare, BKRY NoA

 

Ljud:

MSB

Pressbyrån/Reitan Convenience:

Madeleine Berglund

Amanda Mompalao de Piro

Lennart Schultz

AnnaMaria Carnemark

Therese Karlgren

Silverägg: ”Triss-tunes – reggae, punk och jul” av King för Svenska Spel Tur, Triss

Diplom: ”Wilhelm Scream” av Wenderfalck för Samsung
”Nyårsdikten 2.0” av TBWA för Mind

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.