Tävling
Alla vinnare i Guldägget 2022: Här är byråtoppen
Publicerad: 5 maj 2022, 19:47
Foto: Marcus Magnberg
Guldäggen har delats ut i spridda stormar under kvällen. Längst upp i byråtoppen kommer Forsman & Bodenfors, som tack vare bland annat Tretorn Sea Level Re-Boot tagit hem hela 20 priser.
När Resumé tidigare i år sammanställde nomineringarna till årets Guldägg var Forsman & Bodenfors nöjda.
– Vi är förstås väldigt glada här! Speciellt för att det är så många olika uppdrag som nominerats, det vittnar om en bredd och en nivå som vi har känt ett tag nu. Vi tycker ju att vi är tillbaka där vi ska vara och vi är så stolta över det, sade Johanna Hofman-Bang, creative lead på Forsman & Bodenfors till Resumé då.
Efter kvällens prisutdelning har de fortfarande anledning att vara glada, då Forsman & Bodenfors tar hem 2 Guldägg, 6 Silverägg, och 12 diplom, och därmed ligger högst upp i byråtoppen. Efter F&B följer Oatly och Nord DDB.
Hela Byråtoppen 2022
Forsman & Bodenfors, 12 diplom, 6 silver, 2 guld
Nord DDB, 7 diplom, 2 silver och 2 guld, Guldblick
Oatly Department of Mind Control, 4 diplom, 5 silver, 1 guld
Ingo, 5 silver, 1 guld
New Normal: 2 silver, 1 guld
Familjen, 1 diplom, 1 silver, 1 guld
Acne, 1 diplom, 1 silver, 1 guld
BBDO Nordics, 1 silver, 1 guld
DVA Studio, 1 silver, 1 guld
Frankenstein Studio, 1 diplom, 1 guld
Bang, 1 guld
Ray Atelier: 1 guld
Åkestam Holst, 3 diplom, 3 silver, Guldskrift
Prime Weber Shandwick, 5 diplom, 1 silver
King, 1 diplom, 2 silver
Le Bureau, 2 silver
Häxan, 2 silver
Mikael Selin Studio, 1 silver
Henrik Nygren Design, 1 silver
Open Studio, 1 silver
Hedvig Ideas, 1 silver
Stockholm Design Lab, 1 silver
TBWA Stockholm, 3 diplom, 1 silver
Garbergs, 2 diplom
Everland, 1 diplom
B-Reel, 1 diplom
Gullers Grupp, 1 diplom
Johan Holmström & Gustav Egerstedt, 1 diplom
Markus Reklambyrå, 1 diplom
Abby Priest, 1 diplom
Post, 1 diplom
LÄS OCKSÅ: Byråledarna om förväntningarna inför Guldägget: ”Hoppas på stolpe in”
Läs mer om vinnarna i respektive kategori nedan!
PR: Chansen att byta dyr konst mot Polestar 1 fördubblade försäljningen
Längre filmer: En finsk morsa med ”no bullshit”-attityd ger Bangs första guldägg
Kortare filmer: Lånade friskt från spelvärlden – BBDO Nordics vinner kortare filmer
Utomhus: Lekte med Bergmanklassiker – Familjen och SL vinner i utomhus
Aktivering: Gyllene nummer vinner gyllene ägg – Nord DDB och McDonald's tar hem aktivering
Annonsering: Kvittoberättelser charmade juryn – Nord DDB och Pleo vinner annonsering
Integrerat: Tog hjälp av strandsatta pandemiturister – Visit Sweden och Forsman & Bodenfors vinner integrerat
Förpackningsdesign: Överdådig champagnebok från Frankenstein tar hem förpackningsdesign
Digitalt: Digitalt Guldägg till Ingo för nya Call of Duty
Effekt: Ett tryggt nytt hem åt djuränklingar ger guld – igen!
Identitetsdesign: Totêmes känsla för kvalitet och hantverk ger guldägg till Ray Atelier för designidén
Audio: DVA Studios och Dramaten promenerar hem ett gyllene ägg
Hantverk: Oatlys uppmaning att ta tuffa mjölkdiskussioner ger guld
Innovation: Gummistöveln av guld tar hem innovationskategorin: ”Liten innovation för en stor sak”
Guldblick: Festen har precis börjat på Guldägget men festen är slut får årets Guldblick för McDonald's
Guldskrift: Guldskrift till duo från Åkestam Holst: ”Den torra sakligheten drabbar juryn”
Kycklingstipendiet: Här är årets Kycklingstipendiater
Platinaägget: Fyra Cannes-Grand Prix senare: Johan Pihl får platinaägget