Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Alla vinnare i Guldägget 2022: Här är byråtoppen

Publicerad: 5 maj 2022, 19:47

Foto: Marcus Magnberg

Guldäggen har delats ut i spridda stormar under kvällen. Längst upp i byråtoppen kommer Forsman & Bodenfors, som tack vare bland annat Tretorn Sea Level Re-Boot tagit hem hela 20 priser.


Ämnen i artikeln:

GuldäggetToppnyheter

När Resumé tidigare i år sammanställde nomineringarna till årets Guldägg var Forsman & Bodenfors nöjda. 

– Vi är förstås väldigt glada här! Speciellt för att det är så många olika uppdrag som nominerats, det vittnar om en bredd och en nivå som vi har känt ett tag nu. Vi tycker ju att vi är tillbaka där vi ska vara och vi är så stolta över det, sade Johanna Hofman-Bang, creative lead på Forsman & Bodenfors till Resumé då.

Efter kvällens prisutdelning har de fortfarande anledning att vara glada, då Forsman & Bodenfors tar hem 2 Guldägg, 6 Silverägg, och 12 diplom, och därmed ligger högst upp i byråtoppen. Efter F&B följer Oatly och Nord DDB. 

Hela Byråtoppen 2022

Forsman & Bodenfors, 12 diplom, 6 silver, 2 guld

Nord DDB,  7 diplom, 2 silver och 2 guld, Guldblick

Oatly Department of Mind Control, 4 diplom, 5 silver, 1 guld
Ingo, 5 silver, 1 guld
New Normal: 2 silver, 1 guld

Familjen, 1 diplom, 1 silver, 1 guld

Acne, 1 diplom, 1 silver, 1 guld

BBDO Nordics, 1 silver, 1 guld
DVA Studio, 1 silver, 1 guld

Frankenstein Studio, 1 diplom, 1 guld
Bang, 1 guld
Ray Atelier: 1 guld

Åkestam Holst, 3 diplom, 3 silver, Guldskrift

Prime Weber Shandwick, 5 diplom, 1 silver

King, 1 diplom, 2 silver

Le Bureau, 2 silver

Häxan, 2 silver

Mikael Selin Studio, 1 silver

Henrik Nygren Design, 1 silver

Open Studio, 1 silver

Hedvig Ideas, 1 silver

Stockholm Design Lab, 1 silver

TBWA Stockholm, 3 diplom, 1 silver

Garbergs, 2 diplom

Everland, 1 diplom

B-Reel, 1 diplom

Gullers Grupp, 1 diplom

Johan Holmström & Gustav Egerstedt, 1 diplom

Markus Reklambyrå, 1 diplom

Abby Priest, 1 diplom

Post, 1 diplom

LÄS OCKSÅ: Byråledarna om förväntningarna inför Guldägget: ”Hoppas på stolpe in” 

Läs mer om vinnarna i respektive kategori nedan!

PR: Chansen att byta dyr konst mot Polestar 1 fördubblade försäljningen

Längre filmer: En finsk morsa med ”no bullshit”-attityd ger Bangs första guldägg 

Kortare filmer: Lånade friskt från spelvärlden – BBDO Nordics vinner kortare filmer 

Utomhus: Lekte med Bergmanklassiker – Familjen och SL vinner i utomhus

Aktivering: Gyllene nummer vinner gyllene ägg – Nord DDB och McDonald's tar hem aktivering 

Annonsering: Kvittoberättelser charmade juryn – Nord DDB och Pleo vinner annonsering 

Integrerat: Tog hjälp av strandsatta pandemiturister – Visit Sweden och Forsman & Bodenfors vinner integrerat 

Förpackningsdesign: Överdådig champagnebok från Frankenstein tar hem förpackningsdesign 

Digitalt: Digitalt Guldägg till Ingo för nya Call of Duty 

Effekt: Ett tryggt nytt hem åt djuränklingar ger guld – igen! 

Identitetsdesign: Totêmes känsla för kvalitet och hantverk ger guldägg till Ray Atelier för designidén 

Audio: DVA Studios och Dramaten promenerar hem ett gyllene ägg 

Hantverk: Oatlys uppmaning att ta tuffa mjölkdiskussioner ger guld 

Innovation: Gummistöveln av guld tar hem innovationskategorin: ”Liten innovation för en stor sak” 

Guldblick: Festen har precis börjat på Guldägget men festen är slut får årets Guldblick för McDonald's

Guldskrift: Guldskrift till duo från Åkestam Holst: ”Den torra sakligheten drabbar juryn” 

Kycklingstipendiet: Här är årets Kycklingstipendiater

Platinaägget: Fyra Cannes-Grand Prix senare: Johan Pihl får platinaägget

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

GuldäggetToppnyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.