Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Andra raka för Doconomy – Grand Prix till The 2030 Calculator

Publicerad: 25 juni 2021, 13:25

Succén fortsätter för Sverige i Cannes Lions. På midsommarafton belönas The 2030 Calculator med Grand Prix i kategorin ”Sustainable Development Goals”. Samtidigt vinner byrån Farm ett specialpris.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsFarmDoconomy

2019 belönades Doconomy med Grand Prix i kategorin creative ecommerce för DO Black-kortet som med en inbyggd koldioxidspärr gör det omöjligt att genomföra betalningar om man nått sin månatliga koldioxidgräns. Kortet gjorde det även möjligt för användarna att klimatkompensera för varje köp de gör.

Under 2020 gick RBK i konkurs och kort därefter startade Johan Pihl och Mathias Wikström upp Farm Stockholm. The 2030 Calculator lanserades i augusti 2020 och riktar sig till varumärken saknar kapacitet att själva genomföra klimatpåverkande beräkningar på produktnivå. 

Målsättningen är att demokratisera och på längre sikt standardisera uträkningar av klimatpåverkan. Initiativet stöds av FN:s klimatsekretariat.

Verktyget har vunnit flera priser i internationella reklamtävlingar, bland annat med Grand Prix i Eurobest. Nu fortsätter utdelningen.

Under Cannes Lions femte dag kammar Sverige hem landets tredje Grand Prix (AKQA/”H&M Loop och Ingo/”Moldy Whopper” vann i måndags). Nu tar ”The 2030 Calculator” hem den ädlaste valören i kategorin ”Sustainable Development Goals”.

– Att vinna i SDG-kategorin är en overkligt bra start för FARM, det linjerar exakt med vårt fokus att med innovation hitta skalbara lösningar på världens mest akuta problem” Johan Pihl, ECD & grundare / FARM.

Priset innebär att det år fjärde gången som Johan Pihl och Mathias Wikström vinner Grand Prix under Cannes Lions med innovativa lösningar för samhällsnytta och hållbarhet.

Utöver lejonet ”Sustainable Development Goals” vinner Farm även ett specialpris i form av ”Independent agency of the Good track”. Cannes Lions har en tracker som löpande mäter och jämför byråerna på bland annat hållbarhetsområdet där alltså Farm har varit mest framgångsrik bland alla oberoende byråer i världen under tävlingsperioden. 

 

Arbetsgrupp

FARM 

Johan Pihl - ECD
Rasmus Keger - CD
Carl Laurén - Art Director
Lisa Malmros – Head of Sustainable Business Dev.
Jacob Odqvist – Client Lead
Petronella Panérus – CEO

Doconomy

Mathias Wikström – CEO
Shawn McKell – Head of Plattform Strategy
Alexandra Karnig – 2030 Business Operation Lead

Fredrik Linder – CMO

Alireza Shamsparto – Project Manager

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Cannes LionsFarmDoconomy

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.