Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Andra raka Reklamcupsegern för Åkestam Holst och Apotek hjärtat

Publicerad: 26 Augusti 2020, 08:22

När Reklamcupen för första gången fokuserade på samhällsnytta gick segern till Åkestam Holst och Apotek hjärtat med sin sommarpassning till den sociala distanseringen.


Ämnen i artikeln:

Apotek HjärtatReklamcupenÅkestam Holst

Vinnare av den 16:e upplagan av Dagens nyheters Reklamcupen heter, precis som förra året, Åkestam Holst och Apotek hjärtat. Parterna satsade på en kort och humoristisk anspelning till de sociala distanseringsregler som gällt sedan coronapandemin bröt ut.

– Vi är otroligt glada över att det blev en cup även i år, för 16e året i rad, trots rådande situation. Engagemanget har varit enormt och det blev snabbt fullsatt med 32 bidrag, vi fick till och med tacka nej till anmälningar. En bidragande faktor till detta kan ha varit årets nyhet: tema samhällsnytta för bidragen, och där vinnaren får skänka 100 000 kr och 5 helsidor medieutrymme i Dagens Nyheter till valfri välgörenhet, säger Anja Dörner, advertising agency lead på Bonnier News och ansvarig för Reklamcupen.

Förra året vann Åkestam Holst och Apotek hjärtat med en medicinsk tolkning av Israel Kolmodins sommarpsalm ”Den blomstertid nu kommer”, en kampanj som även prisades med Guldskrift.

– Avståndet mellan människor har varit i fokus för hela svenska folket under våren. Vi ville hitta lite humor i allt allvar genom att prata om ett annat avstånd som är viktigt att tänka på under sommaren, när man kanske skaffar många nya kontakter. Det lilla men ack så viktiga avstånd som skyddar mot många andra smittor. Vi hoppas att Apotek Hjärtats annons både hjälpt till att påminna om att hålla avståndet till andra, och att fler kom ihåg att packa ned kondomerna i semesterbagaget. Vi är väldigt glada och stolta att Apotek Hjärtat och Åkestam Holst återigen står på prispallen i DN Reklamcupen, och att vi fick ge ett litet litet bidrag till folkhälsan under detta speciella år, säger Desiré Engström, copywriter på Åkestam Holst.

I finalen ställdes de mot Nord DDB med en kampanj för Lantmännen. Övriga finalister var Volt för Bris och Åkestam holst för Talita.

– Det var en mycket fin final tycker jag mellan två grymma idéer, men Apotek Hjärtat kom ut stark som det vinnande bidraget. Det har varit en lyxig sommar där jag fick vara med att bedöma reklam nästan varje dag och det har varit både högt och lågt skulle jag säga. Men som sagt väldigt roligt att få chansen att se alla fyndiga one offs. Så tack för i år alla som tävlade i cupen, tack till superjuryn och grattis Åkestam till den klockrena annonsen. Ni gör det mycket roligare och enklare att hålla avstånd. Jag kommer iallafall försöka hålla massa mer avstånd i höst, säger Josephine Wallin Ankarstrand, CD på Le Bureau och ordförande i årets jury.

Arbetsgruppen på Åkestam Holst bestod av: art director Jeremy Phang, copywriter Desiré Engström, formgivare Lotta Person, produktionsledare Camilla Ryttare, planner Karl Wikström, projektledare Lina Engler och produktionsbolaget BKRY.

Se de övriga semifinalisterna och Nord DDB:s/Lantmännens finalutmanare nedan och läs mer om tidigare års Reklamcupen här!

Finalisten Nord DDB för Lantmännen.

Åkestam Holsts bidrag för Talita fick i semifinalen se sig besegrad av samma byrås kampanj för Apotek hjärtat.

Volts kampanj för Bris tog sig till semifinal.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.