Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Tävling
Publicerad: 29 Maj 2020, 11:29
Vi hade precis tappat räkningen på alla reklampriser Forsman & Bodenfors fått för E.V.A. Initiative. Gissa vad som hände då?
Alltså, Forsman & Bodenfors såg till att Volvo samlade ihop 50 års krockforskning (som inte bara har vuxna män som utgångspunkt), paketerade datan snyggt till E.V.A. Initiative och gav bort det gratis till alla, inklusive Volvos konkurrenter.
Ungefär som när Volvo för 60 år sedan släppte patentet för säkerhetsbältet fritt.
Fint och reklamprisjurys över hela världen gick bananas. Eller? Få se nu, visst är det något som fattas?
Det började för ett år sedan med guld i Månadens kampanj PR. Sen blev några guldlejon och ett Grand Prix vid Cannes Lions, ett brons vid Clio, guld på Lovie Awards, (men vad hände vid 100 Wattaren?!!), dominans vid LIA, silver vid Epica, massor av guld vid Eurobest, ett silver vid Andy Awards, Webby Awards och ADC Awards har också resulterat i priser och nu är F&B nominerade i One Show.
Var det allt? Men vänta här, Guldägget? Just det, F&B hann inte få ut E.V.A. Initiative i tid för att få med det i Guldägget 2019. Men det är fixat nu 2020. Det blev Guldägg i kategorin Innovation som leds av juryordförande Magnus Ivansson på Ingo. Juryn motiverar ägget så här:
”Bidraget The E.V.A. Initiative vinner Guldägg för att de på ett innovativt sätt belyser och samtidigt erbjuder en lösning på ojämlikheter i säkerhet mellan kön i bilindustrin. På ett sätt som dessutom ligger helt i linje med Volvos varumärkesplattform och strategi. Initiativet baseras på krockdata från olika kroppsstorlekar och kön som samlats in under 50 år. Data som man nu fritt delar med sig av för att säkerställa att fler biltillverkare ska kunna erbjuda säkrare körning till alla i bilen. Ordningen är på väg att bli återställd. Och det är guld värt.”
Uppdragsgivare, Volvo Car Corporation:
Andreas Malm, Louise Ahlström
Art Directors, Forsman & Bodenfors:
Karl Risenfors, Leo Dal, Adam Ulvegärde, Sophia Lindholm
Copywriters, Forsman & Bodenfors:
Hampus Elfström, Jacob Nelson
Projektledare, kundansvarig, Forsman & Bodenfors:
Magnus Wretblad
Operativ Projektledare, Forsman & Bodenfors:
Katarina Klofsten, Ewa Edlund
Agency Producer, Forsman & Bodenfors:
Lena Sellman
PR Strategist, Forsman & Bodenfors:
Maja Bredberg, Bjarne Darwall
Planners, Forsman & Bodenfors:
Trine Keller-Andreasen, Daniel Sjöstrand
Web Strategist, Forsman & Bodenfors:
Peter Gaudiano
Web Design:
F&B Inhouse
Designers, Forsman & Bodenfors:
Martin Joelsson, Ingrid Arnsand Jonsson
Media Agency:
Mindshare
Director:
Laerke Herthoni
Producer:
Joel Rostmark
Production Company:
New Land
D.O.P.:
Rasmus Videbaek
Choreography/dancer:
Amy Gardner
Editor:
Johan Söderberg
Executive Producer:
Erik Torell
Executive Producer, Goodbye Kansas
Anton Söderhäll
VFX Producer, Goodbye Kansas
Linda Öhlund
VFX Supervisor
Joel Lindman
CG director & creative
Laurent Clermont
FX Lead
Filip Orrby
Grade
Framestore
Colourist, Framestore
Simon Bourke
Senior Colour Producer, Framestore
Chris Anthony
Sound Design
Factory Studios
Sound Design & Mix, Factory Studios
Jon Clarke
Audio Producer, Factory Studios
Lucy Spong
Online, Chimney
Rajdarn Elderado
Online Post-Producer, Chimney
Moa Looft
CGI STILLS
Superstudios
MUSIC Composition
”Without You (feat Kerry Leatham)”
Performed by
Lapalux
Silverägg: ”50/50” av Ingo för Burger King
”DO Black” av RBK för Doconomy
”Mönstringslinsen” av Familjen för Rekryteringsmyndigheten
Diplom: ”A Hard Pill To Swallow” av Åkestam Holst för Apotek Hjärtat
”Ölavtalet” av Åkestam Holst för Norrlands Guld