Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Ännu starkare guldglans för E.V.A. Initiative

Publicerad: 29 Maj 2020, 11:29

Vi hade precis tappat räkningen på alla reklampriser Forsman & Bodenfors fått för E.V.A. Initiative. Gissa vad som hände då?


Ämnen i artikeln:

Guldägget 2020VolvoGuldäggetForsman & Bodenfors

Alltså, Forsman & Bodenfors såg till att Volvo samlade ihop 50 års krockforskning (som inte bara har vuxna män som utgångspunkt), paketerade datan snyggt till E.V.A. Initiative och gav bort det gratis till alla, inklusive Volvos konkurrenter. 

Ungefär som när Volvo för 60 år sedan släppte patentet för säkerhetsbältet fritt. 

Fint och reklamprisjurys över hela världen gick bananas. Eller? Få se nu, visst är det något som fattas? 

Det började för ett år sedan med guld i Månadens kampanj PR. Sen blev några guldlejon och ett Grand Prix vid Cannes Lions, ett brons vid Clio, guld på Lovie Awards, (men vad hände vid 100 Wattaren?!!), dominans vid LIA, silver vid Epica, massor av guld vid Eurobest, ett silver vid Andy Awards, Webby Awards och ADC Awards har också resulterat i priser och nu är F&B nominerade i One Show. 

Var det allt? Men vänta här, Guldägget? Just det, F&B hann inte få ut E.V.A. Initiative i tid för att få med det i Guldägget 2019. Men det är fixat nu 2020. Det blev Guldägg i kategorin Innovation som leds av juryordförande Magnus Ivansson på Ingo. Juryn motiverar ägget så här:

”Bidraget The E.V.A. Initiative vinner Guldägg för att de på ett innovativt sätt belyser och samtidigt erbjuder en lösning på ojämlikheter i säkerhet mellan kön i bilindustrin. På ett sätt som dessutom ligger helt i linje med Volvos varumärkesplattform och strategi. Initiativet baseras på krockdata från olika kroppsstorlekar och kön som samlats in under 50 år. Data som man nu fritt delar med sig av för att säkerställa att fler biltillverkare ska kunna erbjuda säkrare körning till alla i bilen. Ordningen är på väg att bli återställd. Och det är guld värt.”

Arbetsgrupp:

Uppdragsgivare, Volvo Car Corporation:

Andreas Malm, Louise Ahlström

Art Directors, Forsman & Bodenfors:

Karl Risenfors, Leo Dal, Adam Ulvegärde, Sophia Lindholm

Copywriters, Forsman & Bodenfors:

Hampus Elfström, Jacob Nelson

Projektledare, kundansvarig, Forsman & Bodenfors:

Magnus Wretblad

Operativ Projektledare, Forsman & Bodenfors:

Katarina Klofsten, Ewa Edlund

Agency Producer, Forsman & Bodenfors:

Lena Sellman

PR Strategist, Forsman & Bodenfors:

Maja Bredberg, Bjarne Darwall

Planners, Forsman & Bodenfors:

Trine Keller-Andreasen, Daniel Sjöstrand

Web Strategist, Forsman & Bodenfors:

Peter Gaudiano

Web Design:

F&B Inhouse

Designers, Forsman & Bodenfors:

Martin Joelsson, Ingrid Arnsand Jonsson

Media Agency:

Mindshare

Director:

Laerke Herthoni

Producer:

Joel Rostmark

Production Company:

New Land

D.O.P.:

Rasmus Videbaek

Choreography/dancer:

Amy Gardner

Editor:

Johan Söderberg

Executive Producer:

Erik Torell

Executive Producer, Goodbye Kansas

Anton Söderhäll

VFX Producer, Goodbye Kansas

Linda Öhlund

VFX Supervisor

Joel Lindman

CG director & creative

Laurent Clermont

FX Lead

Filip Orrby

Grade

Framestore

Colourist, Framestore

Simon Bourke

Senior Colour Producer, Framestore

Chris Anthony

Sound Design

Factory Studios

Sound Design & Mix, Factory Studios

Jon Clarke

Audio Producer, Factory Studios

Lucy Spong

Online, Chimney

Rajdarn Elderado

Online Post-Producer, Chimney

Moa Looft

CGI STILLS

Superstudios

MUSIC Composition

”Without You (feat Kerry Leatham)”

Performed by

Lapalux

Silverägg: ”50/50” av Ingo för Burger King
”DO Black” av RBK för Doconomy
”Mönstringslinsen” av Familjen för Rekryteringsmyndigheten

Diplom: ”A Hard Pill To Swallow” av Åkestam Holst för Apotek Hjärtat
”Ölavtalet” av Åkestam Holst för Norrlands Guld

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.