Tävling
Art director får Guldblick för Oatly-sitcom
Publicerad: 20 april 2023, 18:31
Nu prisas Björn Lindén för Norm & Al som fick liv efter månader av förberedelser.
Björn Lindén prisas för Oatlys sitcom Norm & Al.
Björn Lindén har plockat hem många priser genom tiderna, bland annat för kampanjerna ”Pappakampanjen”, ”Varannan Havre” och ”Help Dad”.
Nu prisas han för Norm & Al som fick liv efter månader av förberedelser. Tio karaktärer och åtta olika kulisser används när Norm & Al navigerar kring sina växtbaserade beslut.
Över sextio personer arbetade i tolv dagar med att filma det som sedan blev The new Norm & Al show.
"Det fina var att den fungerade lite som en Trojansk häst där vi kunde säga saker som folk annars hade himlat med ögonen åt men som nu, när det var handdockor som sa det… Ja, vem gillar inte dockor?".
På ytan är Norm & Al en helt vanlig sitcom i fem avsnitt med två filtklädda havredryckspaket – men innan tittaren vet ordet av kan den allt om mer hållbar och växtbaserad konsumtion.
”Att få in någon som Björn är varje reklambyrås dröm. Kanske är detta spiken i kistan på Resumés ”flykten från byråerna-”drev? Den som lever får se”, säger Daniel Vaccino, copy på ÅH Syd i samband med att de rekryterade Björn Lindén från Oatly.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Här är motiveringen:
Björn Lindén har med särskilt stor hantverksskicklighet lappat ihop en värld som imponerade på årets guldblicksjury.
Ett genomgående gediget jobb, särskilt i detaljerna – och helheten, som visat att Oatlys säreget tighta universum rymde ytterligare dimensioner, utan att på något sätt spricka i sömmarna.
Norm & Al
Uppdragsgivare: Oatly
Byrå: Oatly Department of Mind Control
Art Director: Björn Lindén
Övriga nominerade
Will Power – Folke Kühlhorn, Joakim Khoury
Deals Stuck in Time – Teodor Nisbel Fjäll, Mattias Nordenham