Tävling
Åtta kreatörer tippar: Kampanjerna, byråerna, förhoppningarna – så kommer det gå för Sverige i Cannes
Publicerad: 17 juni 2022, 10:40
Vem vinner och vem försvinner? Om en vecka vet vi. Foto: TT Bildbyrån.
Stövlar, nummer, captchas och mystiska snipers. När Resumé frågar svenska kreatörer om hur vi kommer att prestera i Cannes Lions 2022 sätts hoppet till en rad uppmärksammade kampanjer från året som gått.
Ämnen i artikeln:
Cannes LionsCannes Lions 2022ToppnyheterSimon LublinNord DDBEdelmanFamiljenOskar HellqvistAbby WorldLe BureauGarbergsAcneVärldsmästerskapet i reklam, Cannes Lions 2022, drar igång på måndag efter år av pandemi med paus och digital tävling. De senaste åren har Sverige kammat hem relativt skralt i internationella tävlingar, långt under glansåret 2016 då vi fick 54 lejon. Hur går det i år? Nästa vecka vet vi, men tills dess lät vi ett gäng kreatörer tippa på utgången.
Simon Lublin, associate creative director på Edelman
På ett internationellt plan – vilka kampanjer tror du kommer bli mest prisade i Cannes Lions i år? Och vilka kampanjer hoppas du på?
Om jag måste lägga dotterns glasögonbidrag på någon vinnare blir det The Lost Class, en helt otroligt bra idé förstås. Dock kanske man ska börja ifrågasätta resultaten för alla dessa skolskjutningskampanjer nu när just ”Results” står för upp till 30 procent av bedömningen i Cannes.
Både Millboard och Chillboards bör ha en bra chans i utomhus. One house to save many verkar också vara en favorit hos många även om jag själv inte älskar den.
Hoppas på Long Live the Prince och Rejected Ales.
Ser som vanligt fram emot att överraskas av brasilianska idéer som troligtvis aldrig passerat kund.
Vad tror du om Sveriges vinstchanser?
Någonstans mellan ”inte jättestora” och ”ändå helt okej”.
Vilka svenska kampanjer tror du har störst chans i år?
Jag tror och hoppas att det är svenska regissörernas år. Marcus Ibanez väldigt fina film ”The Wish” för Penny har nog goda chanser, likaså Sacarias Kiusalaas tomtefilm för posten i Norge. Annars ligger nog Stöveln, McDonalds nummer och Oatlys Milk Captcha bra till. Vet inte om Animals filmer för Evoko kom för sent för att skickas in, men skulle kunna dra något om så inte är fallet. Hoppas på Folke och Henrik från Åkestam i Young Lions (det kanske är avgjort redan? Tänker hoppas ändå!).
Petter Dixelius, senior copywriter på Nord DDB
På ett internationellt plan – vilka kampanjer tror du kommer bli mest prisade i Cannes Lions i år? Och vilka kampanjer hoppas du på?
”The Lost Class” borde kamma hem en hel del. Fantastiskt stark idé som gör ont i magen. Hoppas på Chillboards från vårt danska kontor och håller tummarna för några av våra McDonald’s-kampanjer.
Vad tror du om Sveriges vinstchanser?
De är goda.
Vilka svenska kampanjer tror du har störst chans i år?
Alltid svårt att sia om, men Tretorns klimatstövlar ligger nog bra till (om de inte tävlade förra året). Oatly har goda chanser i ett flertal kategorier. Och sen hoppas jag på The Golden Number för McDonald’s.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Samuel Skwarski, pr-kreatör på Volt
På ett internationellt plan – vilka kampanjer tror du kommer bli mest prisade i Cannes Lions i år? Och vilka kampanjer hoppas du på?
Internationellt sett finns det en hel del intressanta grejer som har goda chanser till Grand Prix och Guld. Jag tänker på uppstickare som Uncommon Studio och Mischief, men även kampanjer från Asien/Oceanien, några exempel är:
■ Australienska ”Rejected Ales” av Matilda Bay och byrån Howatson+Company, som nyligen vann i D&AD. Det är ett ypperligt exempel på att lyfta fram produktens kvalitet samtidigt som man gör spill i produktionen till en intäktskälla. Snygg formgivning, bra idé – given vinnare i flera kategorier tror jag.
■ Franska byrån Marcel och deras kampanj för matleveransappen Heetch kan vinna i Activation. De kuppade Uber Eats med sponsrade matförpackningar i Paris restauranger och låt Uber Eat-buden leverera konkurrentens budskap och produktfördelar.
■ Edelmans ”Bodyrights” för UNFPA har tagit fram en copyright för människokroppar för att tackla kränkningar på nätet. Solklar vinnare i ”For good”-kategorier. Delvis en svensk vinst, givet Stefan och Mattias Ronges fingeravtryck på caset.
■ Har därutöver svår att se att Widen+Kennedys ”Famous orders”, specifikt Travis Scott Meal, inte vinner stort.
Vad tror du om Sveriges vinstchanser?
Spontana känslan är att det inte finns någon tydlig ”home run” bland svenska byråer i år. Eventuellt vinner Forsman Bodenfors något för Visit Sweden, eller Ingos aktivering med branschdarlingen Fernando Machado, nu på Activision Blizzard. Gissar på ett antal silver för svenska byråer. Kanske guld för Bolds arbete med Mojang?
En större vinstchans har Oatly med flertalet olika kampanjer senaste året. Hoppas på guld för ”The Norm & Al Show” i Entertainment eller dylik kategori.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Vilka svenska kampanjer tror du har störst chans i år?
■ Oatly Department of Mind Control, The Norm & Al Show, för Oatly.
■ Ingo, Mystery Sniper, för Activision Blizzard.
■ Forsman Bodenfors, ”Discover the Originals”, för Visit Sweden.
Johan Helander, cd på Familjen
På ett internationellt plan – vilka kampanjer tror du kommer bli mest prisade i Cannes Lions i år? Och vilka kampanjer hoppas du på?
Sitter perplex och skriker HJÄLP till mina kollegor över Slack. Får till svar från Oskar Ferm (superfit) att Chillboards från Coors Light är en självklar vinnare. De har målat ett gäng tak vita i det stekheta Miami och filmat snyggt med drönare. Och folk har fått svalare i sina hem. Så att de får mer energi över till att dricka bärs. Vi tror på den.
Vad tror du om Sveriges vinstchanser?
För att kunna svara korrekt på den här frågan skulle jag behöva göra en fördjupad genomgång av de nominerade casen. Men i och med att Cannes inte släpper nomineringarna förrän typ samma dag som vinnarna presenteras, så kan jag enbart svara utifrån min magkänsla. Så vad tror min magkänsla om Sveriges vinstchanser? Jag vet inte. Jag är bakis efter Familjens sommarfest i går. Det känns inte alls bra. Kanske är det ett tecken. Låt oss bli positivt överraskade i stället.
Vilka svenska kampanjer tror du har störst chans i år?
Alla kampanjer som fick många nomineringar i Guldägget. Stöveln, sniper-grejen, Oatly, den där Visit Sweden-SoMe-kampanjen med folk som blev kvar i Sverige under pandemin. OCH SÅ SJÄLVKLART SL:s HALLOWEEN-ANNONS!
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Oskar Hellqvist, cd på Abby World
På ett internationellt plan – vilka kampanjer tror du kommer bli mest prisade i Cannes Lions i år? Och vilka kampanjer hoppas du på?
The Lost Class, Google Real tone och Samsung iTest tror jag kommer gå bra. Gillar även annonserna från Better with Pepsi samt tycker idén Back Up Ukraine är smart och enkel.
Vad tror du om Sveriges vinstchanser?
Ok chanser men inget stort svenskt år.
Vilka svenska kampanjer tror du har störst chans i år?
Forsmans kampanjer för Visit Sweden, Golden number och Mystery Sniper.
Josephine Wallin Ankarstrand, cd på Le bureau
På ett internationellt plan – vilka kampanjer tror du kommer bli mest prisade i Cannes Lions i år? Och vilka kampanjer hoppas du på?
Å jösses svårt tycker jag. Heinz, Draw ketchup kanske? Och kanske Visit Iceland: The Icelandverse? Och jag gillar Coors Light Cillboards Rooftop.
Vad tror du om Sveriges vinstchanser?
Det kan nog bli en del i iallafall. Mystery Sniper, Tretorn stöveln och McDonals kan nog knipa en del. Också Visit Sweden och Oatly kanske någon film och Norm & Al. Coors Light Cillboards Rooftop som DDB Sthlm varit med på.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Fredrik Sundqvist, copywriter på Garbergs
På ett internationellt plan – vilka kampanjer tror du kommer bli mest prisade i Cannes Lions i år? Och vilka kampanjer hoppas du på?
Som de flesta andra tror och hoppas jag ”The Lost Class” kommer göra bra ifrån sig. En smart kampanj för en viktig fråga. Jag tror även ”Whopper Heist” kommer vinna något. Dels för att det är en väl utförd kampanj, dels för att reklambranschen är vansinnigt förtjust i allt, precis allt, som kommer från Burger King och McDonalds. Jag vill påstå att reklam för hamburgare är det enda som är mer dopat än reklam för välgörenhetsorganisationer. ”Liquid Billboard” är en annan kampanj som verkar fungerar hos jurys, även om det inte är någon personlig favorit. Vill även nämna Apples ”911” som en vinnarkandidat i årets Cannes Lions.
Vad tror du om Sveriges vinstchanser?
Bra tror jag, men det är som alltid små marginaler och vi har väl inte någon ”Moldy Whopper” att räkna med i år?
Vilka svenska kampanjer tror du har störst chans i år?
Jag tror ”Sea level Re-boot” och ”Discover the originals” kan göra bra ifrån sig, sedan tycker jag ”Mystery Sniper” är en väldigt fin idé som i varje fall för mig borde belönas.
Johan Bello, creative director på Acne
På ett internationellt plan – vilka kampanjer tror du kommer bli mest prisade i Cannes Lions i år? Och vilka kampanjer hoppas du på?
Heinz Draw Ketchup, Liquid billboard, jag hoppas ”Introducing the Icelandverse” får nåt också.
Vad tror du om Sveriges vinstchanser?
Jag tror Sverige har bra chanser, gissar på bred spridning i valörer.
Vilka svenska kampanjer tror du har störst chans i år?
Sea level boot, Discover the originals, sen hoppas man ju på vår Art for Art för Polestar.