Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag14.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Banbrytande klimatplattform tar hem aktivering

Publicerad: 19 maj 2021, 14:17

Farm och Doconomys arbete med den banbrytande plattformen ”The 2030 Calculator” prisas med guldägg i kategorin aktivering.


Ämnen i artikeln:

GuldäggsgalanGuldäggetFarmDoconomy

Privatpersoners konsumtion står för en stor del av de årliga koldioxidutsläppen. Viljan att göra mer hållbara val finns där, men också en osäkerhet kring vilka produkter som egentligen har störst inverkan på klimatet. Varumärkenas stundtals otydliga etiketter och kommunikation gör det inte lättare att göra ett informerat val. Dessutom har många mindre varumärken inte de resurser som krävs för att göra en tydlig uträkning på produkternas koldioxidavtryck. Med hjälp av ”The 2030 Calculator” kapas den processen fullkomligt. Genom att bolagen laddar upp innehållsspecifikationerna på sin produkt räknar den öppna plattformen ut produktens avtryck. Informationen kan därefter användas för att dels ge konsumenterna värdefull information och dels sätta press på konkurrenter att minska sina utsläpp. 

För arbetet med ”The 2030 Calculator” prisas nu byrån Farm med ett guldägg i kategorin aktivering med motiveringen:

”Årets vinnar-idé lyckas inte bara aktivera människor till en mer miljömedveten konsumtion utan aktiverar även företag till en mer miljömedveten produktion. Genom konststycket att göra något så oerhört komplext som att kalkylera en produkts ekologiska fotavtryck till något enkelt och inspirerande kommer den här idén också i förlängningen påverka världen.”

 

Silverägg: ”Digitala julvärdar” av Volt för Bris, ”Lussedräkten” av Åkestam Holst för Pressbyrån
”McDo” av Nord DDB för McDonald's

Diplom: ”Call girls” av Åkestam Holst för Talita, ”No douche bag” av Forsman & Bodenfors för Västtrafik

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.