Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Banbrytande mönstringslins vinner guld i digitalt

Publicerad: 29 Maj 2020, 11:23

Familjens rekryteringskampanj genom AR är revolutionerande även utanför Sveriges gränser. Nu vinner ”Mönstringslinsen” ett guld i digitalt.


Ämnen i artikeln:

Guldägget

I slutet av maj 2019 fick omkring 90 000 svenska 18-åringar beskedet om de var inkallade till mönstring eller inte, blev 13 000 blir utvalda. Allt i sin ordning så klart och en effekt av att den allmänna värnplikten hade återinförts två år tidigare. Skillnaden var att Rekryteringsmyndigheten ville nå målgruppen via Snapchat i stället för i brevlådan.

Tillsammans med  DVA Studios tog byrån Familjen fram en AR-lins som ger användaren möjligheten att uppleva en testdag på ett mönstringskontor. Myndigheten blev därmed en av de första institutionerna på europeisk nivå att leverera sanhällsinformation via kanalen med hjälp AR.

Varför Snapchat? Kanalen har på senare året blivit en naturlig del av vardagen för människor födda 2001 och den digitala upplevelsen skulle bidra till att avdramatisera mönstringen. 

Nu vinner ”Mönstringslinsen” ett guldägg i digitalt med motiveringen: 

”Med en enkel och sann insikt kring förberedelse och nervositet löser Mönstringslinsen ett konkret kommunikationsproblem på ett modernt och relevant sätt. Valet av plattform sänker barriären för målgruppen att ta del av aktiviteten på ett naturligt och underhållande sätt. Stort grattis till byrån, arbetsgruppen och Rekryteringsmyndigheten till ett fint och välgjort hantverk, elegant, relevant och smart.”

Silverägg går till: 

Ölavtalet, Åkestam Holst, Norrlands Guld.
50/50, Ingo, Burger King

 

Arbetsgrupp

Familjen
Kundansvarig projektledare,Frida Vinblad von Walter
Strateg Mats Erikson
Operativ projektledare, Karolina Strömgren
Creative Director, Johan Helander
Design Director Jonas Bäckman
Kreatör/Copywriter, Lia Merkel
Kreatör/Art Director,Patricia Miodek
Digital utvecklare, Henrik Berglund

Planner,Lisa Gagnehag ElmProjektledare, DVA Studio

Jessica ThoreliusProducent, DVA Studio

Johan AnstérusTechnical Director, DVA Studio

Thomas SöderlundArt Director, DVA Studio

Maurice Carlberg, AD, DVA.

Liza Skoglund, PR konsult, Balodis PR

Lotta Balodis, PR-konsult, Balodis PR

Maxwell Standford, Projektledare, Allrise

 

Sofie Engström, Kommunikationsansvarig, Rekryteringsmyndigheten

Carl Åström, kommunikatör, Rekryteringsmyndigheten

Björn Staaf, kommunikatör, Rekryteringsmyndigheten

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Guldägget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.