Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Barncancerfonden vinner i ideellt

Publicerad: 10 februari 2021, 13:59

Få kan ha undgått Barncancerfonden och Garbergs lösning. Nu vinner kampanjen 100-watt i kategorin samhällsansvar och ideellt.


Ämnen i artikeln:

Barncancerfonden100-wattaren

I en av de senaste årens tydligaste visuella lösningar skapade Garbergs och Barncancerfonden en iögonfallande annons som träffar mottagaren direkt.

Det nya kommunikationskonceptet lyfter fram att det olyckliga i ordkombinationen barn och cancer, så ska det ju inte vara? För att visa det orättvisa i att barn drabbas av cancer. Kampanjen syntes på digitala utomhusskärmar, i print och digitalt. Som alltid medverkar barn som själva varit, eller är, under behandling som delar på ordet barncancer.

Nu vinner kampanjen en 100-wattare i samhällsansvar och ideellt med motiveringen:

”En känsloladdad och emotionellt svår fråga. Vi ser en effektfull kampanj där man överträffar sina mål från flera perspektiv. Dessutom ett genidrag med ett budskap som är svårt att missa, men lätt att bidra till. En effekt som inte låter sig vänta. Inte konstigt att de kammar max hos juryn.”

Övriga vinnare i kategorin:

75 watt – ”Livsviktiga snack”, Suicide zero, Åkestam Holst
50 watt – ”A hard pill to swallow”, Apotek Hjärtat, Åkestam Holst

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.