Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Tävling
Publicerad: 29 maj 2020, 11:38
Åkestam Holst synliggjorde läkemedelsindustrins baksidor med en medicin ingen ville ha. Nu prisas ”A hard pill to swallow” med ett guldägg i kategorin integrerat.
I floderna kring staden Hyderabad i Indien, produktionshub för en stor del av läkemedelsindustrin, botar vattnet HIV, bröstcancer, svamp och epilepsi. Det indikerar åtminstone prover som visat att vattnet innehåller doser av läkemedel som används för att bota sjukdomarna och åkommorna. Många av läkemedelsfabrikerna, varav några producerar läkemedel för den svenska marknaden, dumpar sina avfall rakt ut i de vatten som nyttjas av miljontals människor i området.
Apotek Hjärtat ville driva opinion kring baksidorna av läkemedelsindustrin och samtidigt puffa för sin egen hållbarhetsmärkning, varpå Åkestam Holst i samarbete med RISE (Research Institutes of Sweden) tog fram kampanjen ”A hard pill to swallow”. Den belönas nu med ett guldägg i kategorin integrerat.
Inom ramen för kampanjen genomförde RISE under ett års tid vattenprover från floder som ligger i anslutning till läkemedelsfabrikerna, utvann restsubstanserna från de läkemedel som hittades och tog fram den nya ”medicinen” Sordidum Pharmacum.
Juryns motivering lyder:
”Aldrig har det varit lättare att bombardera folk med reklam. Aldrig har folk varit mindre sugna på att bli bombarderade med reklam. Apotek Hjärtat har skapat en integrerad kampanj som inte tävlar i antal enheter utan leder med en idé som fått oss att uppmärksamma ett ämne många inte orkar eller vill prata om. Det är en gyllene påminnelse om att fantastiska idéer fortfarande är det starkaste pillret mot reklamtrötthet.”
Kampanjen utsågs tidigare i år till ”Årets hållbarhetskampanj” av SB Insights.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Åkestam Holst:
Creative Director, Magnus Jakobsson
Art Director, Joakim Khoury
Art Director, Martin Noreby
Art Director Michal Sitkiewicz
Copywriter, Simon Lublin
Copywriter, Rickard Beskow
Account Manager, Linda Bryttmar
Client Director, Lina Engler
Strategist, Karl Wikström
Account Manager, Jennie Strinnhed
BKRY NoA
Producent, Henrik Adenskog
Motion Designer, Nisse Axman
Motion Creative, Eskil Lundberg
Digital producent, Alex Picha
Web developer, Kalle Peterz
Original, Lotta Persson
Original, Anna Forsberg
Retusch, Olov Öqvist
Silverägg: ”Get Smoooth” av Nord DDB för Klarna
”The E.V.A Initiative” av Forsman & Bodenfors för Volvo
”Ölavtalet” av Åkestam Holst för Norrlands Guld
Diplom: ”Spola mjölken” av Oatly department of mind control för Oatly