Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Besk medicin vinner integrerat

Publicerad: 29 Maj 2020, 11:38

Åkestam Holst synliggjorde läkemedelsindustrins baksidor med en medicin ingen ville ha. Nu prisas ”A hard pill to swallow” med ett guldägg i kategorin integrerat.


Ämnen i artikeln:

Apotek HjärtatGuldägget 2020Åkestam Holst

I floderna kring staden Hyderabad i Indien, produktionshub för en stor del av läkemedelsindustrin, botar vattnet HIV, bröstcancer, svamp och epilepsi. Det indikerar åtminstone prover som visat att vattnet innehåller doser av läkemedel som används för att bota sjukdomarna och åkommorna. Många av läkemedelsfabrikerna, varav några producerar läkemedel för den svenska marknaden, dumpar sina avfall rakt ut i de vatten som nyttjas av miljontals människor i området.

Apotek Hjärtat ville driva opinion kring baksidorna av läkemedelsindustrin och samtidigt puffa för sin egen hållbarhetsmärkning, varpå Åkestam Holst i samarbete med RISE (Research Institutes of Sweden) tog fram kampanjen ”A hard pill to swallow”. Den belönas nu med ett guldägg i kategorin integrerat.

Inom ramen för kampanjen genomförde RISE under ett års tid vattenprover från floder som ligger i anslutning till läkemedelsfabrikerna, utvann restsubstanserna från de läkemedel som hittades och tog fram den nya ”medicinen” Sordidum Pharmacum.

Juryns motivering lyder:

”Aldrig har det varit lättare att bombardera folk med reklam. Aldrig har folk varit mindre sugna på att bli bombarderade med reklam. Apotek Hjärtat har skapat en integrerad kampanj som inte tävlar i antal enheter utan leder med en idé som fått oss att uppmärksamma ett ämne många inte orkar eller vill prata om. Det är en gyllene påminnelse om att fantastiska idéer fortfarande är det starkaste pillret mot reklamtrötthet.”

 Kampanjen utsågs tidigare i år till ”Årets hållbarhetskampanj” av SB Insights.

Arbetsgrupp

Åkestam Holst:

Creative Director, Magnus Jakobsson

Art Director, Joakim Khoury

Art Director, Martin Noreby

Art Director Michal Sitkiewicz

Copywriter, Simon Lublin

Copywriter, Rickard Beskow

Account Manager, Linda Bryttmar

Client Director, Lina Engler

Strategist, Karl Wikström

Account Manager, Jennie Strinnhed

BKRY NoA

Producent, Henrik Adenskog

Motion Designer, Nisse Axman

Motion Creative, Eskil Lundberg

Digital producent, Alex Picha

Web developer, Kalle Peterz

Original, Lotta Persson

Original, Anna Forsberg

Retusch, Olov Öqvist

Silverägg: ”Get Smoooth” av Nord DDB för Klarna
”The E.V.A Initiative” av Forsman & Bodenfors för Volvo
”Ölavtalet” av Åkestam Holst för Norrlands Guld

Diplom: ”Spola mjölken” av Oatly department of mind control för Oatly

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.