Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Björn Ståhl om Ingos svarta penna: ”Vi mäter oss med de bästa”

Publicerad: 11 September 2020, 12:38

Foto: Fond & Fond

I natt blev det klart att Ingo vinner sin andra svarta penna, D&AD:s pris till kampanjer som flyttar gränserna för reklam, på tre år.


Ämnen i artikeln:

Björn StåhlBurger KingD&ADIngo

I natt svensk tid belönades Ingo och Burger King med en svart penna i D&AD för ”Moldy Whopper”. Priset går till de kampanjer som anses flytta gränserna för vad reklam är och kan vara. Det är den tredje svarta pennan som går till en skandinavisk byrå sedan 1962, de tidigare har gått till Forsman & Bodenfors för ”Epic Split” och Ingo för ”The Swedish Number”. Totalt delades det i år ut fyra svarta pennor.

– När vi vann den första svarta med Swedish Number tänkte jag att detta händer inte en gång till, det kändes helt omöjligt. Så känslan nu är till och med större än när vi vann den förra. Skandinavien har totalt 3 Svarta Pennor sedan starten 1962, Ingo har nu två av dom. Det är en helt obeskrivlig känsla. Samtidigt är jag otroligt glad för hela teamet på Ingo, de är så värda detta, säger Björn Ståhl, executive creative director på Ingo.

Vad betyder det här för dig och vad betyder det för Ingo som byrå?

– Vi har jobbat otroligt hårt med Moldy, nu måste jobba ännu hårdare för att få den tredje. Naturligtvis stärker detta oss. Det är ett kvitto på att vi mäter oss med de bästa byråerna i världen, som till exempel våra kompisar på David. Och att vi gör kommunikation som flyttar varumärken framåt, i Sverige, i Skandinavien och i världen.

De svenska kreatörerna bakom kampanjen är art directorn Max Hultberg och copywritern Magnus Ivansson.

LÄS MER: Björn Ståhl: ”Kroppen utkämpade en kamp som jag inte riktigt var medveten om”

Hur firar ni?

– Restaurang är bokad tillsammans med fantastiska Iwo och Daniel på Burger King och teamet från Ingo. Champagnen är på kylning. Det ska bli jäkligt kul.

Utöver den svarta pennan belönades ”Moldy Whopper” även med fyra gula-, fyra grafit- och en träpenna. I One Show belönades den med fyra Best in category och ”Best in show” som tävlingens bästa kampanj.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.