Tävling
Bold vinner byråns första Cannes Lions-guld – prisas för nya Minecraft-identiteten
Publicerad: 21 juni 2022, 19:01
Bold tar hem ett guldlejon i Cannes.
Foto: Pressbild
Minecraft behövde en mer sammanhållen identitet. Bold tog sig an uppdraget – och nu prisas de för arbetet med ett guldlejon på Canne-galan. ”Det känns overkligt”, säger Harry Elonen, Senior Brand Manager.
Bold är en av Sveriges främsta designbyråer med en hel hög internationella priser under bältet. Under tisdagskvällen tog NoA-byrån dock hem sitt allra första guld i Cannes Lions, ett pris byrån vann för sitt arbete med Minecrafts nya identitet. Det var efter Bolds lyckade (och prisbelönta) arbete för Minecrafts moderbolag Mojang som de gick förtroendet att även jobba med bolagets mest kända varumärke. Projektet har dock genomförts i tätt samarbete med Mojangs inhouseteam.
Det var efter att varumärket Minecraft spritt sig bortom det enormt populära spelet som Mojang kände att de behövde en mer sammanhållen identitet. Minecraft spänner i dag över vitt skilda kategorier som tv-program, festivaler, evenemang och olika konsumentprodukter. Den nästintill ikoniska pixelgriden, hämtad från själva spelet, ligger till grund för hela identiteten.
Bold började med att göra om Mojangs identitet. Det projektet ledde till framgångar
Mojangs nya identitet är redan hyllad av andra tävlingsjurys. Den prisades i Grand Prix i Eurobest och med två pennor i D&AD. Efter framgångarna fick de i uppdrag att skapa en ny identitet till Mojangs största varumärke, Minecraft.
Det visade sig att det fortsatta samarbetet lönade sig.
På tisdagskvällen kammade Bold hem ett guldlejon I design-klassen i Cannes.
– Det känns overkligt, minst sagt. Jag kunde personligen aldrig tänka mig att jag skulle någon gång stå här då jag första gången sökte jobb inom ”branding”, ett jobb som jag för övrigt inte fick. Vi började jobba på det holistiska varumärket för över två år sedan, och att nu stå här är magiskt. När jag hörde att vi hade vunnit blev jag jätterörd, säger Harry Elonen, som var Client Director på Bold under arbetet, men är nu Senior Brand Manager på Mojang Studios.
Beskriv gärna lite hur det var att arbete med projektet.
– Vi jobbade från dag ett som ett team. Att få jobba med ett varumärke som Minecraft är speciellt. Det var mer av en tät dialog än en traditionell byrå-kund relation, säger han.
Vad var roligast med att ta fram en ny identitet till Minecraft?
– Michael Jordan sa att det bästa med OS i Barcelona var ”the camradery”. Han lyfte de otroligt intensiva träningarna och matcherna där teamet formades till ett, som i hans bok var något magiskt, säger han och fortsätter:
– Jag tänker ofta på det där citatet när jag tänker på jobbet och samarbetet inte bara mellan Bold och Mojang Studios, men även samarbetet mellan teamen inom Mojang Studios. Att jobba med teamen, som kan lätt klassas till världsklass, var otroligt roligt. Att se den nya varumärkesupplevelsen och vinna guld här är speciellt, nåt som jag aldrig kommer att glömma.
Oskar Lübeck, grundare och Chief Creative Officer på Bold, kan inte han heller dölja sin glädje över guldlejonet:
– Det känns fantastiskt – både för kunden, teamet och hela byrån. Det är ett gigantiskt projekt som vi jobbat intensivt med i drygt två år - och att det nu vinner guld i världens största kreativa tävling är ett stort kvitto på att det vi gör uppskattas, inte bara av våra kunder utan av branschkollegorna i jurys världen över. Ett enormt erkännande som vi firar med champagne med hela byrån nu ikväll, säger
Vad betyder det för byrån och alla som jobbar hos er?
– Även om det är resultatet och effekten av det vi gör som betyder mest, så betyder såklart ett guld i Cannes Lions väldigt mycket - bland det största erkännande man kan få som kreativ byrå. En stor motivation till att fortsätta pusha oss själva och våra kunder att vara bold!