Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Bregottfabriken och Åkestam Holst vinner i långsiktigt

Publicerad: 10 februari 2021, 14:30

I 25 år har de svartvita korna i svensk idyll använts för att sälja Bregott. Korna står kvar på grönbete när många koncept faller, nu vinner Bregottfabriken 100-wattaren i prestigekategorin långsiktigt.


Ämnen i artikeln:

100-wattarenBregottfabrikenBregott

När Uppdrag Granskning för ett år sedan återigen gjorde ett program om Arla kontrasterades missförhållandena för de plågade korna med de idylliska bilderna i Bregotts reklamfilmer. Reportaget gavs namnet ”Kris i Bregottfabriken”. Reportaget bär så klart fler dimensioner, men valet av paketering som SVT serverade publiken visade faktiskt också vilken plats reklamkonceptet har fått hos det svenska folket.

För när Ica-såpan (2001) omnämns som den mest långlivade reklamserien så är det en sanning som går att problematisera. Redan 1995 började Arla lansera sina reklamfilmer för Bregott med glada svartvita kor på grönbete i svensk sommarmiljö. Filmerna är inspelade på Olasgård i Grunnarp, Valinge.

Bregottfabriken följde dels upp mjölkindustrins långvariga kamp mot margarinet genom att positionera smöret som det naturliga, dels bär den visuella världen också en dröm om ett liv bortom den urbana stressen.

Under 25 år har flera marknadschefer och byråer passerat, men ”Bregottfabriken” finns kvar. Sedan 2013 har Åkestam Holst haft ansvaret för konceptet. Faktum är att varumärket löpande hittar nya sätt att aktualisera formatet, med tillfälliga namnbyten, med ett Instagramkonto och i höstas hyllades ett 50 år gammalt Pink Floyd-album. Genomgående har kampanjerna försökt knyta an kornas rörelsemönster till samtida fenomen, såsom ”like-fiske” (sociala medier) och ”opinionssvängning” (i valtider).

Nu vinner Bregottfabriken en 100-wattare i kategorin långsiktigt:

”Med tydlighet, konsekvens och hög kreativ nivå lyckas årets pristagare bli marknadsledare i kategorin. Bevisligen är inte bara läget och låga priser viktigt. Juryn är imponerad av den starka effekten och förstår att en skarp hjärna inte räcker för att lyckas. Det krävs också ett stort hjärta.”

Övriga vinnare i kategorin långsiktigt:

75 watt – ”Från hjärtat”, Apotek hjärtat, Åkestam Holst.
50 watt – ”Tack för att ni tar hand om oss”, KPA Pension, Bloomy ideas

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.