Tävling
Byråerna som är nominerade för Swedish content awards 2022
Publicerad: 12 maj 2022, 11:38
Årets nominerade bidrag i tävlingens 23 kategorier är klara. Under årets Swedish content awards-gala, den 2 juni på Volvo showroom i Kungsträdgården, belönas årets vinnare.
Från och med i februari arrangeras Swedish content awards av Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm. Målet är att Swedish content agencies och Komms verksamheter ska integreras helt.
LÄS MER: Komm tar över Swedish Content Agencies
Det efter att SwCA tappat många medlemmar och blivit hälften så stora på fem år. Lösningen blev alltså Komm och från deras sida har man sett möjligheten att utveckla contentdelen ännu mer.
– Vi har ju sedan ett par år tillbaka content som en del av våra discipliner, och vi har en del medlemmar med dubbelt medlemskap eller som kommit till Komm från Swedish content agencies, sa Linda Nilsson, vd på Komm, i samband med hopslagningen.
Swedish content awards belönar de bästa produktionerna inom content marketing. År 2000 arrangerades tävlingen för första gången, under namnet Guldbladet.
Ett viktigt syfte med tävlingen är att premiera god kvalitet och innovativa lösningar som har gett önskad effekt. Bra content marketing stärker varumärket, bygger lojalitet och skapar flera och bättre affärer. Alla tävlingsbidrag bedöms av en namnkunnig jury, skriver Komm i ett pressmeddelande.
De nominerade lyder:
Bransch:
Fordon & Transport
Science-based targets-kampanjen, OTW, Volvo Group
FIAT 500 ”Le Storie di Fosco”, Onemotion IMC, FIAT Sverige
Service & Tjänster
Bättre tillsammans, Bonnier News Brand Studio, Allente
Hacka Karriären, Chiffer, Nackademin
Helt hemma, Coreworkers, SBC
Sport & Hälsa
Tillsammans Är Vi Hammarby, Diggin Larry & IK Stockholm, Hammarby Fotboll
Eldsjälsgalan 2021, Bonnier News Brand Studio, Folkspel
Sex frågor om sex, Scream & Valtech Radon, RFSU AB
Stadium Tracks, Glory Days, Stadium
Resor & Nöjen
Unibet - Hemmakänsla (Stolt huvudsponsor till Svensk Elitfotboll), Passion Lab, Unibet
Korthuset, Welcom, Liseberg
Hemma i Småland, Passion Lab, Destination Småland
Offentlig sektor & Samhällsinformation
Utan att passera gå, Gullers Grupp, Kriminalvården
Pantresan, Lundberg&Co, Returpack
Mönstringshandboken, Spoon, Plikt- och prövningsverket
Jag vill mönstra, Spoon, Plikt- och prövningsverket
Ideell verksamhet & Intresseorganisationer
Elitfotboll Dam - Visa Vägen, Passion Lab, Elitfotboll Dam
Min lön, Make Your Mark, Lärarförbundet
Jakten på makten, Unionen inhouse/Creo, Unionen
Finans & Försäkring
Märk för livet, BCW, Trygg-Hansa
Smoothie Shopping, Brand New Story, Nordax Bank
Detaljhandel
Lekia Ambassadören, Bonnier News Brand Studio, Lekia
ICA Vi älskar hela fotbollssverige, Passion Lab, ICA Sverige AB
Climate change your mind, Gullers Grupp, Alpro & Eat Foundation
ICA Måltidskampen, Passion Lab, ICA Sverige AB
Industri & Energi
Informationskampanj för effektavgift, OTW, Göteborg Energi
Bird in the Mine, Sandvik Group & Grandios/Dallas, Sandvik Group Communications
Nu släckas tusen juleljus, BBDO Nordics, E.ON, Publicis Media
Att bygga tyst är en konst, Consid, Heda Sand&Betong
IT & Telekom
Not So White Guide, Obeya, Halebop
Din Digitala Skola, Bonnier News Brand Studio, Microsoft
Hantverk
Årets Video B2B
What Volvo is to me, OTW, Volvo Group
Plastslöjd, BCW Stockholm, Håll Sverige Rent och Tekniska museet
Årets Video B2C
Korthuset, Welcom, Liseberg
Överraskningsfilmer, Passion Lab, Unibet
Icehotel – The making of an art suite, Swedish Lapland Visitors Board, Swedish Lapland Visitors Board i samarbete med Icehotel
Årets Podd
Bröst- och pungmeditation, Wenderfalck, Apotek Hjärtat
Borrmästarpodden – för dig som borrar i berg, Splay One, Epiroc Sverige
Utan att passera gå, Gullers Grupp, Kriminalvården
Årets kundtidning B2B
Working Wood, Chiffer, Setra Group
Din Digitala Skola, Bonnier News Brand Studio, Microsoft
Paper, OTW, Holmen Paper
Magasinet Lera, Chiffer, Byggkeramikrådet
Årets kundtidning B2C
Swedish Lapland – The Arctic Lifestyle Magazine, Swedish Lapland Visitors Board, Swedish Lapland Visitors Board
PALMBLADET, Bonnier News Brand Studio, Valengallerian / Point Properties
Value magasin, Spoon, SEB Private Wealth Management & Family Office
Läraren – Min lön, Make Your Mark, Lärarförbundet
Årets Sociala Medier
Football Lowlights, Post, AIK Fotboll och BenQ
Climate change your mind, Gullers Grupp, Alpro & Eat Foundation
Sounds of Lust - Sense me, Scream & Valtech Radon, RFSU AB
Korthuset, Welcom, Liseberg
Årets Reportage
Våldschocken, Make Your Mark, Lärarförbundet
Hur många gånger måste lärare slå larm?, OTW, Lärarnas Riksförbund
Årets Infografik
Märk för livet, BCW, Trygg-Hansa
Raketbetygen, Make Your Mark, Lärarförbundet
Årets Native
Minnas till Musik, Bonnier News Brand Studio, Svenska Kyrkan Malmö
Eldsjälsgalan 2021, Bonnier News Brand Studio, Folkspel
Volvo i populärkulturen, Make Your Mark, Volvo Cars Sweden
Specialpriser
Varumärkesresa
Nyskapande sedan 1902, OTW, Stockholms Handelskammare
Trygg-Hansa: Content som ger ringar på vattnet, BCW, Trygg-Hansa
Pengapeppen, Alektum Group/ The Bond, Alektum Group
Effekt och engagemang
Utan att passera gå, Gullers Grupp, Kriminalvården
Volvospåret – ett minne för livet, We are More, Volvo Car Sverige
Sounds of Lust - Sense me, Scream & Valtech Radon, RFSU AB
Helt hemma, Coreworkers, SBC
Innovation
Lilla Italien, Spoon, Visit Halland
Märk för livet, BCW, Trygg-Hansa
Sounds of Lust - Sense me, Scream & Valtech Radon, RFSU AB
Medarbetarkommunikation
McSlider – McDonald's hub för medarbetarkommunikation, Birdh, McDonald's Sverige/Food Folk
Tillsammans genom pandemin, Tale, Praktikertjänst