Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Byråerna som är nominerade för Swedish content awards 2022

Publicerad: 12 maj 2022, 11:38

Årets nominerade bidrag i tävlingens 23 kategorier är klara. Under årets Swedish content awards-gala, den 2 juni på Volvo showroom i Kungsträdgården, belönas årets vinnare.


Ämnen i artikeln:

KOMMLinda NilssonSwedish Content Awards

Från och med i februari arrangeras Swedish content awards av Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm. Målet är att Swedish content agencies och Komms verksamheter ska integreras helt.

LÄS MER: Komm tar över Swedish Content Agencies

Det efter att SwCA tappat många medlemmar och blivit hälften så stora på fem år. Lösningen blev alltså Komm och från deras sida har man sett möjligheten att utveckla contentdelen ännu mer.

– Vi har ju sedan ett par år tillbaka content som en del av våra discipliner, och vi har en del medlemmar med dubbelt medlemskap eller som kommit till Komm från Swedish content agencies, sa Linda Nilsson, vd på Komm, i samband med hopslagningen.  

Swedish content awards belönar de bästa produktionerna inom content marketing. År 2000 arrangerades tävlingen för första gången, under namnet Guldbladet.

Ett viktigt syfte med tävlingen är att premiera god kvalitet och innovativa lösningar som har gett önskad effekt. Bra content marketing stärker varumärket, bygger lojalitet och skapar flera och bättre affärer. Alla tävlingsbidrag bedöms av en namnkunnig jury, skriver Komm i ett pressmeddelande.

De nominerade lyder: 

Bransch:

Fordon & Transport

Science-based targets-kampanjen, OTW, Volvo Group
FIAT 500 ”Le Storie di Fosco”, Onemotion IMC, FIAT Sverige

Service & Tjänster

Bättre tillsammans, Bonnier News Brand Studio, Allente
Hacka Karriären, Chiffer, Nackademin
Helt hemma, Coreworkers, SBC

Sport & Hälsa

Tillsammans Är Vi Hammarby, Diggin Larry & IK Stockholm, Hammarby Fotboll
Eldsjälsgalan 2021, Bonnier News Brand Studio, Folkspel
Sex frågor om sex, Scream & Valtech Radon, RFSU AB
Stadium Tracks, Glory Days, Stadium

Resor & Nöjen

Unibet - Hemmakänsla (Stolt huvudsponsor till Svensk Elitfotboll), Passion Lab, Unibet
Korthuset, Welcom, Liseberg
Hemma i Småland, Passion Lab, Destination Småland

Offentlig sektor & Samhällsinformation

Utan att passera gå, Gullers Grupp, Kriminalvården
Pantresan, Lundberg&Co, Returpack
Mönstringshandboken, Spoon, Plikt- och prövningsverket
Jag vill mönstra, Spoon, Plikt- och prövningsverket

Ideell verksamhet & Intresseorganisationer

Elitfotboll Dam - Visa Vägen, Passion Lab, Elitfotboll Dam
Min lön, Make Your Mark, Lärarförbundet
Jakten på makten, Unionen inhouse/Creo, Unionen 

Finans & Försäkring

Märk för livet, BCW, Trygg-Hansa
Smoothie Shopping, Brand New Story, Nordax Bank 

Detaljhandel

Lekia Ambassadören, Bonnier News Brand Studio, Lekia
ICA Vi älskar hela fotbollssverige, Passion Lab, ICA Sverige AB
Climate change your mind, Gullers Grupp, Alpro & Eat Foundation
ICA Måltidskampen, Passion Lab, ICA Sverige AB

Industri & Energi

Informationskampanj för effektavgift, OTW, Göteborg Energi
Bird in the Mine, Sandvik Group & Grandios/Dallas, Sandvik Group Communications
Nu släckas tusen juleljus, BBDO Nordics, E.ON, Publicis Media
Att bygga tyst är en konst, Consid, Heda Sand&Betong 

IT & Telekom

Not So White Guide, Obeya, Halebop
Din Digitala Skola, Bonnier News Brand Studio, Microsoft 

Hantverk

Årets Video B2B
What Volvo is to me, OTW, Volvo Group
Plastslöjd, BCW Stockholm, Håll Sverige Rent och Tekniska museet

Årets Video B2C

Korthuset, Welcom, Liseberg
Överraskningsfilmer, Passion Lab, Unibet
Icehotel – The making of an art suite, Swedish Lapland Visitors Board, Swedish Lapland Visitors Board i samarbete med Icehotel

Årets Podd

Bröst- och pungmeditation, Wenderfalck, Apotek Hjärtat
Borrmästarpodden – för dig som borrar i berg, Splay One, Epiroc Sverige
Utan att passera gå, Gullers Grupp, Kriminalvården

Årets kundtidning B2B

Working Wood, Chiffer, Setra Group
Din Digitala Skola, Bonnier News Brand Studio, Microsoft
Paper, OTW, Holmen Paper
Magasinet Lera, Chiffer, Byggkeramikrådet

Årets kundtidning B2C

Swedish Lapland – The Arctic Lifestyle Magazine, Swedish Lapland Visitors Board, Swedish Lapland Visitors Board
PALMBLADET, Bonnier News Brand Studio, Valengallerian / Point Properties
Value magasin, Spoon, SEB Private Wealth Management & Family Office
Läraren – Min lön, Make Your Mark, Lärarförbundet

Årets Sociala Medier

Football Lowlights, Post, AIK Fotboll och BenQ
Climate change your mind, Gullers Grupp, Alpro & Eat Foundation
Sounds of Lust - Sense me, Scream & Valtech Radon, RFSU AB
Korthuset, Welcom, Liseberg

Årets Reportage

Våldschocken, Make Your Mark, Lärarförbundet
Hur många gånger måste lärare slå larm?, OTW, Lärarnas Riksförbund

Årets Infografik

Märk för livet, BCW, Trygg-Hansa
Raketbetygen, Make Your Mark, Lärarförbundet

Årets Native

Minnas till Musik, Bonnier News Brand Studio, Svenska Kyrkan Malmö
Eldsjälsgalan 2021, Bonnier News Brand Studio, Folkspel
Volvo i populärkulturen, Make Your Mark, Volvo Cars Sweden

Specialpriser

Varumärkesresa

Nyskapande sedan 1902, OTW, Stockholms Handelskammare
Trygg-Hansa: Content som ger ringar på vattnet, BCW, Trygg-Hansa
Pengapeppen, Alektum Group/ The Bond, Alektum Group

Effekt och engagemang

Utan att passera gå, Gullers Grupp, Kriminalvården
Volvospåret – ett minne för livet, We are More, Volvo Car Sverige
Sounds of Lust - Sense me, Scream & Valtech Radon, RFSU AB
Helt hemma, Coreworkers, SBC

Innovation

Lilla Italien, Spoon, Visit Halland
Märk för livet, BCW, Trygg-Hansa
Sounds of Lust - Sense me, Scream & Valtech Radon, RFSU AB 

Medarbetarkommunikation

McSlider – McDonald's hub för medarbetarkommunikation, Birdh, McDonald's Sverige/Food Folk
Tillsammans genom pandemin, Tale, Praktikertjänst

 

 

 

Nellie Pilsetnek

Reporter

nellie.pilsetnek@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.