Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Byråledarna om förväntningarna inför Guldägget: ”Hoppas på stolpe in”

Publicerad: 5 maj 2022, 13:10

Foto: Dennis Erixon

Trots mängder av vinstchanser vågar ingen av vd:arna på Sveriges största reklambyråer ha några vidare Guldäggs-förväntningar. ”Jag tror det blir ett jämnt år med många olika vinnare från många olika byråer. Det är bra för tävlingen i stort, mer spänning och en bredare uppslutning.” säger Forsman & Bodenfors vd Leif Sorte.


Ämnen i artikeln:

GuldäggetNyheterNord DDBPrimeÅkestam HolstOatlyForsman & Bodenfors

I brist på objektiva sanningar är reklambranschens tävlingar det tydligaste måttet vi har på kreativ framgång. Även om det i kväll sitter många byråchefer på Waterfront som blickar tillbaka på vad de anser är ett starkt år blir eventuella utmärkelsen ett kvitto att visa upp.

LÄS MER: Toppkreatörerna tippar Guldäggsvinnare: ”Saknar en riktig stänkare!”

Kreatörerna har redan fått tippa sina vinnare, men Resumé har också hört hur vd:arna på Sveriges största byråer ser på året som gått och på sina vinstchanser i Guldägget.

Nomineringstoppen ser som känt ut som följer:

F&B 20
Nord DDB Stockholm 14
Oatly 11
Åkestam Holst 7
Ingo 6
Prime 6
TBWA 4
New Normal 3
Familjen 3
King 3
Acne 3
BBDO Nordics 2
Frankenstein Studio 2
DVA Studio 2
Garbergs 2
Le Bureau 2

Forsman & Bodenfors Leif Sorte: ”Viktigaste är bredden”

Hur ser du på det kreativa år ni har bakom er?

– Det känns bra. Vi gick ju igenom en stor omställning förra året med stort fokus på att ta tillbaka den kreativa ledartröjan, så väldigt kul att det har börjat ge resultat. Men vi är inte nöjda än.

20 vinstchanser, flest av alla, hur ser förhoppningarna ut inför galan?

– Det viktigaste för oss har alltid varit bredden i antalet nomineringar. Att ha många olika jobb, med många olika medarbetare inblandade, för många olika kunder. Har man det som grund så brukar resten lösa sig. Gulden är alltid lite stolpe in / stolpe ut.

Tror du att galan får en ”storvinnare”?

– Jag tror det blir ett jämnt år med många olika vinnare från många olika byråer. Det är bra för tävlingen i stort, mer spänning och en bredare uppslutning.

Har du någon personlig favoritkampanj från de konkurrerande byråerna?

– Allt från Oatly! Väldigt imponerande. Konsekvent och utmanande på samma gång. Sen är det ju alltid kul när det går bra för forna F&B:are.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Nord DDB:s Andreas Dahlqvist: ”Riktigt bra år för oss och McDonald's”

Hur ser du på det kreativa år ni har bakom er?

– Trots att pandemin bet sig fast så var 2021 ett bra år för oss och vi har varit väldigt produktiva. Jag tycker att vi levererar både stora starka koncept och kreativ spets som ger riktiga resultat för våra uppdragsgivare vilket vi också såg i vårt resultat i 100-wattaren och i det faktum att vi växer och attraherar både nya uppdrag och talang..

14 vinstchanser, hur ser förhoppningarna ut inför galan?

– Vi är så klart stolta över att ha näst flest nomineringar men jag tycker generellt sätt att Guldägget är lite mer svår-tippat jämfört med internationella tävlingar. Vi håller givetvis tummarna för hela startfältet och jag tycker att det känns väldigt bra att vi har så stor spridning i antal idéer, kunder och kategorier. Flest nomineringar har våra jobb för McDonald´s där vi gjort ett riktigt bra år.

Tror du att galan får en ”storvinnare” och om ja, vilken tror du att det blir?

– Kanske inte helt tydligt att det finns en storvinnare i år, men som vanligt är det otroligt många starka och spännande idéer i startfältet. Många har ju redan fått mycket priser internationellt, vilket är kul att Sverige fortsätter driva industrin framåt. Så länge bra och nytänkande idéer vinner är det bra för hela vår bransch.

Har du någon personlig favoritkampanj från de konkurrerande byråerna?

– Det är som sagt ett starkt startfält men ett par kampanjer jag sneglat lite extra avundsjukt på är den vältajmade ”De ofrivilliga turisternas guide till Sverige” för Visit Sweden av Forsman & Bodenfors, ”Doktor Glas”för Dramaten av DVA Studio som känns som en stark kandidat i audio kategorin och den i all sin enkelhet vassa ”Mystery Sniper” för Activision av Ingo.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Primes Malin Severin: ”Bara att bli nominerad är en bedrift”

Hur ser du på det kreativa år ni har bakom er?

– Vi har en ny strategisk inriktning och den har resulterat i att vi har blivit än tydligare i vårt kreativa-/strategiska fokus. Det syns i våra jobb och vilken effekt de skapar. Det känns fantastiskt roligt!

6 vinstchanser, hur ser förhoppningarna ut inför galan?

– Det hade naturligtvis varit fantastiskt roligt att vinna. Men att ha sex nomineringar i Guldägget är en bedrift bara det, så oavsett om vi lämnar galan med ägg eller inte ser vi oss som vinnare. Internationellt har vi ett framgångsrikt år bakom oss med flera vinster för vår kampanj Klimatbutiken tillsammans med Felix/Orkla. Det hade varit väldigt roligt att få fortsätta vinna pris för vår kreativa förmåga.

Tror du att galan får en storvinnare, vilken tror du det blir?

– Det är väl alltid roligare när äggen sprids ut över flera bidrag, särskilt eftersom 2022 är ett så kreativt starkt år för svensk kreation.

Har du någon personlig favorit från de konkurrerande byråerna?

– Det är många som sticker ut men det som skiner starkast för mig är hur många underbara grejer Oatly har gjort under senaste året där jag måste säga att ”Varannan havre” är min personliga favorit. Jag skulle också vilja lyfta ”Discover the Originals” för Visit Sweden som en kampanj jag gillar väldigt mycket, då kampanjen på ett kul sätt synliggör Sverige som destination.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Åkestam Holsts Johan Östlund: ”Hoppas på stolpe in”

Hur ser du på det kreativa år ni har bakom er?

– Sedan slutet av 2020 har vi fokuserat på att stabilisera affären och har sedan mitten av 2021 sett en rekordstark tillväxt. Vi har inom ramen för detta även strukturerat om det kreativa ledarskapet och nyanställt kraftigt. Det har påverkat att vi kanske inte har ett kreativt toppår, men samtidigt lagt ett fundament för många starka kreativa år framgent med starka koncept bas och aktiveringar, oavsett kanal eller format, med spets. Det känns bra.

7 vinstchanser, hur ser förhoppningarna ut inför galan?

– Realistiskt sätt har vi inga större förhoppningar i år. Men självklart hoppas vi på stolpe in.

Tror du att galan får en ”storvinnare” och om ja, vilken tror du att det blir?

Svårt att säga eftersom det inte finns något utmärkande toppjobb som sticker ut. Det är ett svalt år rent allmänt.

Har du någon personlig favoritkampanj från de konkurrerande byråerna?

– Filmen för Visit Östergötland är befriande skruvad.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Oatlys Oskar Pernefeldt: ”Branschen gör så bra jobb att man aldrig kan ha höga förhoppningar”

Hur ser du på det kreativa år ni har bakom er?

– Jag skriver självklart detta i tonläget av en fotbollsspelare som summerar matchen på väg till omklädningsrummet. Vi har 11 nomineringar utspritt på 7 olika jobb – för ett och samma varumärke. Jag kan inte hjälpa att vara stolt över det. Håll då också i åtanke att fibernätet precis kommit till oss i Malmö.

11 vinstchanser, hur ser förhoppningarna ut inför galan?

– Förhoppningarna är aldrig höga, tyvärr. Och då är jag inte pessimistisk, det är snarare att rivaliserande branschkollegor skjuter ur sig så fruktansvärt bra jobb till höger och vänster.

Tror du att galan får en ”storvinnare” och om ja, vilken tror du att det blir?

– Spontant tror jag inte att något jobb får en grand slam i år, men vågar nog betta på att stövlarna tar hem minst ett guldägg.

Har du någon personlig favoritkampanj från de konkurrerande byråerna?

– Unicefs julkampanj där privilegierade innerstadsmänniskor pratar om att man borde unna sig en tvål till priset av 230 barns livsviktiga vätskeersättning är fruktansvärt bra. ”Ångestladdad förtjusning” beskriver upplevelsen ganska väl. Tycker även att Talitas utomhuskampanj rycker tag i en precis så som viktiga ämnen borde göra

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.