Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Byrån lanserar innovationstävling under coronakrisen

Publicerad: 26 Maj 2020, 09:38

Den digitala kommunikationsbyrån Split Stockholm lanserar tävlingen Split Challenge där entreprenörer tävlar om 750 000 kronor. I juryn ingår bland annat iZettles marknadschef Victoria Appelqvist.


Ämnen i artikeln:

InnovationStartup



Tävlingen tar avstamp i budskapet att innovation inte är något som kan sättas i karantän. Alla kan skicka en en affärsidé och en vinnare väljs ut av en jury som består av investerare, företagsledare och entreprenörer.
Split Challenge genomförs i samarbete med bland andra Stockholm School of Entrepreneurship och Startupjuristerna.

– Vi hoppas på att kunna bidra till en positiv och framåtlutad känsla i samhället under en oerhört jobbig period. Vi hoppas också på att kunna visa att, med lite stöd, kan man bygga framgångsrika bolag även när förutsättningarna är betydligt svårare än vad de varit de senaste 10 åren, säger Ruein Golshan, vd på Split Stockholm i en kommentar.

Konceptet för tävlingen är enkelt. Det handlar om att beskriva en affärsidé och berätta vad som behöver för att lansera en MVP på tre månader så är du med och tävlar.

Juryn röstar oberoende av varandra på de entreprenörer som tagit sig till final.

En vinnare tar hem hela vinstpotten av resurser som ska räcka till att lansera en första version av produkten på marknaden. Resurserna består av allt från juridisk hjälp och coaching från erfarna investerare till affärs- och produktutveckling samt design.

– Det finns många drivna människor där ute som kanske varken har erfarenheten av att utveckla en digital produkt eller kontaktnätet för att finna investering, men som ändå sitter på en bra idé som kan utmana en bransch. Vi vill hitta den oslipade diamanten, kommenterar Ruein Golshan.

Utmaningen lanserades i dag den 25 maj och inlämningen är öppen i tre veckor framöver.

På Split Challenge hemsida kan de som vill skicka in sin affärsidé och få praktiska verktyg på hur man går från en bra idé till en fantastisk produkt – på bara 48 timmar.

Juryn består av:

Victoria Appelqvist · · · · · · CMO på iZettle.

Ruein Golshan · · · · · · · · · · VD på SPLIT Stockholm.

Jonna Säll · · · · · · · · · · · · · · VD på Nyheter365.

Fredrik Adolfsson · · · · · · · investerare.

Johann Gross · · · · · · · · · · Stockholm School of Entrepreneurship.

Carolin Solskär · · · · · · · · · årets IT-kvinna och entreprenör.

Malki Afram · · · · · · · · · · · · medgrundare till Startupjuristerna.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

InnovationStartup

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.