Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Tävling
Publicerad: 10 februari 2021, 13:32
Årets tävling går av stapeln digitalt.
Foto: Press
Åkestam Holst och Apotek Hjärtat blev 100-wattarens stora vinnare. Här är byrå- respektive annonsörstoppen från 2021:s digitala upplaga av tävlingen som prisar reklamens effekt.
Ämnen i artikeln:
100-wattarenNär den digitala konfettin lagt sig från eftermiddagens 100-wattare står det klart att Åkestam Holst är tävlingens stora vinnare. 600 watt är mer än någon annan byrå någonsin lyckats samla ihop. Nord DDB som förra året slog rekord med 525 watt får därmed se sig petade från tronen.
Åkestam Holst priser hämtas främst från samarbetet med Apotek Hjärtat, den annonsören med högst poäng, men även från 100-wattare för Bregott och Pressbyrån.
Bakom Åkestam Holst placerar sig Nord DDB på starka 435 watt med Garbergs på en tredjeplats med 350 watt. Noterbart är även att förra årets tvåa, tillika en av landets största byråer, Forsman & Bodenfors gick lottlösa från den 31:a 100-wattaren.
På annonsörssidan är det som tidigare nämnda Apotek Hjärtat som ligger i topp följda av Ramboll med McDonald's på en tredjeplats.
1) Åkestam Holst: 600 watt
2) Nord DDB: 435 watt
3) Garbergs: 350 watt
4) Brand Union: 100 watt
5) Ingo, Radon Creative: 75 watt
6) Klarna inhouse, New Normal, Super Tuesday, Bloomy Ideas, Yo Adrian: 50 watt
1) Apotek Hjärtat: 325 watt
2) Ramboll: 250 watt
3) McDonald's: 175 watt
4) Barncancerfonden, Vattenfall, Pressbyrån, AFRY, Bregott: 100 watt
5) RFSU, Tradera, Burger King, Volkswagen, Suicide Zero, Mentimeter: 75 watt
6) Klarna, Fonus, Joico, KPA Pension, Froosh: 50 watt
Läs mer om alla vinnare här:
Kategori Företag: ”Happy Communter” för Ramboll av Garbergs
Kategori Strategisk Design: ”Sammanslagningen av ÅF och Pöyry” för AFRY av Brand Union Stockholm
Kategori 100-fattaren: ”Från Hjärtat” för Apotek Hjärtat av Åkestam Holst NoA
Kategori Konsument Singel: ”Lussedräkten” för Pressbyrån av Åkestam Holst NoA
Kategori Employer Branding: ”Happy Commuter” för Ramboll av Garbergs
Kategori Internationellt: ”Kids Worries” för Vattenfall av NORD DDB Stockholm
Kategori Samhällsansvar & Ideellt: ”Barn och cancer hör inte ihop” för Barncancerfonden av Garbergs
Kategori Framsiktigt: ”A Hard Pill To Swallow” för Apotek Hjärtat av Åkestam Holst NoA
Kategori Konsument Multi: ”Stora nog att göra skillnad 2019/2020” för McDonald´s Sverige av NORD DDB Stockholm
Kategori Långsiktigt: ”Bregottfabriken” för Bregott av Åkestam Holst NoA
Ämnen i artikeln:
100-wattaren