Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Byråtoppen: Åkestam Holst lyser starkast – igen

Publicerad: 10 februari 2021, 13:32

Årets tävling går av stapeln digitalt.

Foto: Press

Åkestam Holst och Apotek Hjärtat blev 100-wattarens stora vinnare. Här är byrå- respektive annonsörstoppen från 2021:s digitala upplaga av tävlingen som prisar reklamens effekt.


Ämnen i artikeln:

100-wattaren

När den digitala konfettin lagt sig från eftermiddagens 100-wattare står det klart att Åkestam Holst är tävlingens stora vinnare. 600 watt är mer än någon annan byrå någonsin lyckats samla ihop. Nord DDB som förra året slog rekord med 525 watt får därmed se sig petade från tronen.

Åkestam Holst priser hämtas främst från samarbetet med Apotek Hjärtat, den annonsören med högst poäng, men även från 100-wattare för Bregott och Pressbyrån.

Bakom Åkestam Holst placerar sig Nord DDB på starka 435 watt med Garbergs på en tredjeplats med 350 watt. Noterbart är även att förra årets tvåa, tillika en av landets största byråer, Forsman & Bodenfors gick lottlösa från den 31:a 100-wattaren. 

På annonsörssidan är det som tidigare nämnda Apotek Hjärtat som ligger i topp följda av Ramboll med McDonald's på en tredjeplats.

Byråtoppen

1) Åkestam Holst: 600 watt
2) Nord DDB: 435 watt
3) Garbergs: 350 watt
4) Brand Union: 100 watt
5) Ingo, Radon Creative: 75 watt
6) Klarna inhouse, New Normal, Super Tuesday, Bloomy Ideas, Yo Adrian: 50 watt

Annonsörstoppen

1) Apotek Hjärtat: 325 watt
2) Ramboll: 250 watt
3) McDonald's: 175 watt
4) Barncancerfonden, Vattenfall, Pressbyrån, AFRY, Bregott: 100 watt
5) RFSU, Tradera, Burger King, Volkswagen, Suicide Zero, Mentimeter: 75 watt
6) Klarna, Fonus, Joico, KPA Pension, Froosh: 50 watt

 

Läs mer om alla vinnare här:

Kategori Företag: ”Happy Communter” för Ramboll av Garbergs  

Kategori Strategisk Design: ”Sammanslagningen av ÅF och Pöyry” för AFRY av Brand Union Stockholm  

Kategori 100-fattaren: ”Från Hjärtat” för Apotek Hjärtat av Åkestam Holst NoA

Kategori Konsument Singel: ”Lussedräkten” för Pressbyrån av Åkestam Holst NoA

Kategori Employer Branding: ”Happy Commuter” för Ramboll av Garbergs 

Kategori Internationellt: ”Kids Worries” för Vattenfall av NORD DDB Stockholm

Kategori Samhällsansvar & Ideellt: ”Barn och cancer hör inte ihop” för Barncancerfonden av Garbergs

Kategori Framsiktigt: ”A Hard Pill To Swallow” för Apotek Hjärtat av Åkestam Holst NoA 

Kategori Konsument Multi: ”Stora nog att göra skillnad 2019/2020” för McDonald´s Sverige av NORD DDB Stockholm 

Kategori Långsiktigt: ”Bregottfabriken” för Bregott av Åkestam Holst NoA 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

100-wattaren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.