Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Cannes Lions: Här är 2010-talets mest framgångsrika byråer – Forsman & Bodenfors med på listan

Publicerad: 26 Juni 2020, 12:24

Med reklamfestivalen inställd passar Cannes Lions på att presentera en kreativitetsrapport över de mest framgångsrika kampanjerna och byråerna i samarbete med Warc. Forsman & Bodenfors tar plats på listan i en av kategorierna.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsForsman & Bodenfors

Under veckan har Cannes Lions rullat ut flera digitala seminarier per dag, kunskap som vanligtvis skulle kosta festivalbesökarna dyrt. Men i år blev det annorlunda sedan beskedet om att reklam-VM i Cannes ställs in, precis som samtliga världsomspännande evenemang av den skalan.

I dag presenterar festivalen sammanställningen ”Creativity Report of the Decade to recognise” för att mäta vilka byråer och varumärken som har varit mest framgångsrika under det senaste decenniet. Data som bygger på samtliga lejonvinnare och nominerade.

Rapporten presenterar sex regionala rankningar och sex globala.

Ur svensk synvinkel tar Forsman & Bodenfors plats på listan över världens mest framgångsrika oberoende byråer, trots att tre år bortfaller då byrån såldes till M&C Partners 2016. Här överträffas F&B bara av Wieden+Kennedy och Droga5.

Mellanöstern/Afrika

1 VMLY&R Dubai née Y&R Dubai (9 guld, 17 silver, 18 brons)
2 TBWA\Hunt\Lascaris Johannesburg
3 Ogilvy Johannesburg


Europa
1 adam&eveDDB London (8 Grands Prix, 1 Creative Effectiveness, 27 guld, 46 silver och 59 brons)
2 AMVBBDO London
3 Ogilvy Paris

Latin America

1 AlmapBBDO São Paulo (1 Grand Prix, 23 guld, 39 silver och 79 brons)
2 Ogilvy Brasil São Paulo
3 VMLY&R née Y&R São Paulo



Pacific

1 Colenso BBDO Auckland ( 1 Grand Prix, 1 Creative Effectiveness Lion, 1 Titanium, 24 guld, 28 silver and 42 bronslejon).
2 Clemenger BBDO Melbourne
3 Leo Burnett Sydney


Asien
1 Dentsu Inc. Tokyo (2 Grand prix, 1 titan, 24 guld, 40 silver och 60 brons)
2 Hakuhodo Inc. Tokyo
3 Ogilvy Bangkok


Nordamerika

1 Wieden+Kennedy Portland  (6 Grands Prix, 2 Creative Effectiveness Lions, 2 Titanium, 36 guld, 49 silver and 62 brons)
2 BBDO New York
3 Droga5 New York

Independent Agency 

1 Wieden+Kennedy Portland
2  Droga5 New York
3 Forsman & Bodenfors (Years 2010-2016)


Annonsör

1 Procter & Gamble ( 7 Grands Prix, 1 Grand Prix for Good, 3 Creative Effectiveness Lions, 2 Titanium, 49 guld, 4 Glass, 77 silver and 100 brons)

2 Nike

3 Volkswagen

2010-talets byrå

1 AlmapBBDO São Paulo
2 Wieden+Kennedy Portland
3 BBDO New York

Palme d’Or 

1 MJZ USA  (2 Grands Prix, 1 Titanium, 25 Gold, 41 Silver and 64 Bronze Lions)

2 Smuggler USA

3 O Positive Films USA

Nätverk

1 BBDO Worldwide

2 Ogilvy

3 DDB Worldwide


Holdingbolag

1 WPP

2 Omnicom

3Interpublic Group

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.