Tävling
Cannes Lions presenterar första nomineringarna: Vinstchanser för Ingo och Prime
Publicerad: 8 juni 2021, 08:14
”Moldy Whopper” har chans att vinna titanlejon medan Primes klimatbutik för Felix är nominerad i innovation.
Ämnen i artikeln:
Cannes Lions2020 innebar att Cannes Lions ställdes in till följd av pandemin. Om två veckor återupptas tävlingen, i digital form. Således kommer bidrag från två tävlingsår att tävla om lejonen.
”Moldy Whopper” var en av 2020 års mest prisade kampanjer i internationella tävlingar. När Cannes Lions släpper första nomineringarna i tre kategorier är Ingos mögliga hamburgare nominerade i titan.
Ingo konkurrerar bland annat med BBDO-kampanjen för Essity #Wombpainstories , Wieden + Kennedy Portlands kampanj Nike: You can't stop sport, McCann New Yorks kampanj för Mastercard ”True name” samt Dove-kampanjen ”Courage is beautiful” från Ogilvy & Mather London.
Prime är nominerade i innovationskategorin för Felix pop-upbutik ”The Climate Store” som öppnades i höstas där konsumenten kunde handla mat för sin veckobudget i koldioxidutsläpp. I butiken baserades sedan priserna på matens klimatpåverkan i stället för svenska kronor, lägre klimatpåverkan genererade lägre priser.
Bland övriga bidragen på shortlist i innovationskategorin märks Google i San Francisco sökbara databas ”Search: Black owned” och tre andra kampanjer som involverar Google.
Titan
Ingo/David Miami, Burger King, ”Moldy Whopper”
Innovation
Prime Weber Shandwick, Felix, ”The Climate Store”
Ta del av hela nomineringslistan för kategorierna titan, glass och innovation här.
Cannes Lions äger rum digitalt 21-25 juni.