Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Cannes sista svensklejon till Oatly, F&B och McCann – här är byråtoppen

Publicerad: 25 juni 2022, 11:39

När Cannes Lions 2022 sammanfattas står det klart att den vikande trenden för svenska byråer fortsätter. Byråtoppen, den plockade McCann Stockholm oväntat hem.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsCannes Lions 2022McCannNyheterOatlyVisit SwedenLivsmedelsföretagen

Under fredagskvällen avslutades den 69:e upplagan av Cannes Lions. För Sverige blev det en framgångsrik kväll även om de svenska bidragen inte knep de ädlaste av valörer. Totalt blev det fyra lejon varav samtliga kom i filmkategorin. 

Inför kvällen hade Oatly fyra vinstchanser i film varav två bidrag lyckades ta sig hela vägen till medaljplats. ”Norm's old pal Milk” prisades med ett silver medan metafilmen ”An ad in an ad in an ad” fick ett brons.

Läs alla artiklar från Cannes Lions 2022 här! 

Det blev även fortsatta framgångar för ”Discover the originals” från Forsman & Bodenfors för Visit Sweden och ”Eat a Swede” från McCann för Livsmedelsföretagen. Båda bidragen kunde under fredagskvällen lägga ytterligare ett brons till vinstkollektionen från årets Cannes Lions. 

När de sista lejonen delats ut står det klart att McCann Stockholm oväntat blev Sveriges mest belönade byrå i Cannes Lions. Byrån, som de senaste åren haft det tufft både kreativt och ekonomiskt, lyckas klämma sig före förhandsfavoriter som Forsman & Bodenfors, Åkestam Holst och Ingo. Samtliga av McCanns priser gick till ”Eat a Swede” för Livsmedelsföretagen. Vid sidan av ”Eat a Swede” var Forsman & Bodenfors ”Discover the originals” den mest belönade svenska kampanjen. 

Byråtoppen 2022:

1. McCann: 1 gp, 2 silver, 1 brons
2. Forsman & Bodenfors: 1 guld, 2 silver, 1 brons
3. Ingo: 1 guld, 2 brons
4. Prime: 1 guld, 1 brons
5. Bold: 1 guld
6. Oatly Department of Mind Control: 1 silver, 1 brons

Totalt blev det 16 medaljer till de svenska byråerna, vilket rent mängdmässigt är en medalj mer än 2019*. Då prisades dock Sverige med två grand prix. 

Den långsiktiga trenden är nedåtgående, även om de svenska byråerna nuförtiden lämnar in betydligt färre bidrag än under 2010-talets mitt. Toppåret 2016 fick Sverige 53 lejon, sedan dess har utdelningen legat på mellan 15 och 20. Även om trenden är vikande ska vi dock komma ihåg att svenska byråer fortfarande presterar bättre än det globala genomsnittet. I år prisades 4,1 procent av de inskickade svenska bidragen hem med ett lejon, att jämföra med normalfördelningen på 3 procent.

Så har Sverige presterat i Cannes Lions


2022:
1 grand prix, 4 guld, 5 silver, 6 brons

2020-21: 3 grand prix, 4 guld, 6 silver, 12 brons

2019: 2 Grand prix, 2 guld, 4 silver, 7 brons

2018: 3 guld, 3 silver, 6 brons

2017: 2 Grand prix, 2 guld, 1 silver, 13 brons

2016: 2 Grand prix, 1 titan. 9 guld, 15 silver 1 glas, 25 brons

2015: 1 Grand prix, 2 guld, 5 silver, 16 brons

2014: 2 Grand Prix, 9 guld, 10 silver, 12 brons

*)2020 och 2021 slogs på grund av pandemin ihop varför en jämförelse med de åren blir missvisande.

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.