Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Carola Tiberg är Sveriges bästa marknadschef 2020

Publicerad: 27 januari 2021, 11:22

Hon har vårdat Netonnets varumärke som om det vore hennes eget barn i 20 år. Nu kammar hon hem högsta vinsten i Resumés tävling Sveriges Bästa Marknadschefer.


Ämnen i artikeln:

NetonnetSveriges bästa marknadschefer

När Resumés redaktion och undersökningsföretaget Xtreme Insights för några månader sedan diskuterade vem som gjort bäst ifrån sig bland de hundratal marknadschefer i 15 kategorier vi följer så var slutdiskussionen ganska kort.

Det finns många bra marknadschefer men Carola Tiberg på NetOnNet är vinnaren alla kategorier.

2020 föll bitarna på plats. Alla svenskar, inklusive seniorerna, började e-handla när pandemin tvingade oss att vara hemma. Och väl hemma insåg vi att hemelektroniken behövde en uppdatering. Det var datorer till hemmakontoret, tv-apparater för Netflix-tittandet och robotdammsugare som tog hand om ostädade hem. Och så vidare. Man skulle kunna säga att NetOnNet har förberett sig för det här sedan starten 1999.

Men NetOnNet är mer än effektiv e-handel. Carola Tiberg och hennes gäng på marknadsavdelning har jobbat och jobbar systematiskt med att att lyssna av marknaden. Tar fram lojalitetsprogram som inte bygger på bonuscheckar och har låga priser i stället för reor.

Carola Tiberg säger att hon vill att NetOnNet ska upplevas som en schysst kompis.

Hon har jobbat med det mest på NetOnNets marknadsavdelning sedan 2000. Blev marknadschef 2018 och vd Susanne Holmström beskriver henne som varumärkets banerförare. Den som blir gladast för framgångar och frustrerad när det inte blir som hon tänkt sig. Själv säger hon att hon sig ha tre barn: två döttrar och NetOnNet.

Därför vann Carola Tiberg
Netonnet har utvecklat e-handeln inom hemelektronik i drygt tjugo år. Visionen är en enkel köpupplevelse och snabba leveranser. Det har betalat sig de senaste åren med bra lönsamhet och 2020 är inget undantag.

Varumärket stärks kontinuerligt från en hög nivå och varumärkets tänkbarhet börjar närma sig ledande Elgiganten. Netonnet upplevs som mest prisvärd och med bäst e-handel – just det som företaget har fokus på, och varumärket gillas mest i kategorin. Förstahandsvalet har ökat med 20 procent under året.

Förutom de övergripande förklaringarna har Netonnet satsat mycket och brett i sina investeringar i de breda medierna.

Varje år brukar Net­onnet vinna diverse olika utmärkelser, det gäller även 2020. För femte året i rad utsåg Pricerunner Netonnet som årets e-handlare i kategorin Telefoni och vid Retail Awards fick man pris för ”Klubbhyllan”, en kundklubb som inte erbjuder rabatter och bonuspoäng. 

Carola Tiberg

Marknadschef på Netonnet

Antal gånger ni vunnit: 2.

Bor: Borås.

Utbildning: Företagsekonomi vid Högskolan i Borås.

Hur stor avdelning: Netonnet marknadsavdelning 12 personer.

Samarbetspartner: Vizeum och Forsman & Bodenfors Daily.

Varumärken som inspirerar dig: Ikea, Klarna, Nike, Uniqlo, Uber, Oatly.

 

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.