Tävling
Chansen att byta dyr konst mot Polestar 1 fördubblade försäljningen
Publicerad: 5 maj 2022, 19:12
Acnes initiativ Art for Art vinner guldägg i pr-kategorin.
Acnes initiativ Art for Art vinner guldägg i pr-kategorin.
När elbilsvarumärket Polestar skulle sälja de sista 500 av de 1500 bilarna av modellen Polestar 1 som någonsin kommer att tillverkas valde den tidigare huvudbyrån Acneatt positionera bilen som en raritet i premiumkategorin. Polestar må vara ett medialt omtalat varumärke, men kännedomen globalt var alljämt låg. Kampanjen för den begränsade upplagan bilar riktade sig därför till entusiasterna som värderade bilen som ett exklusivt objekt och ett verktyg för upplevelse.
Ett glatt gäng klev upp och tog emot guldägget:
– Team-effort!!! hördes i från Acne.
Initiativet Art for Art lanserades som ett alternativt sätt att betala för Polestar 1. Konstnärer och konstsamlare bjöds in att bilens kostnad på 1,7 miljoner genom att byta in konst som de redan äger. Ansökningarna om utbyte, med en oberoende värdering av konsten av auktionshuset Sotheby’s, gjordes via Polestars hemsida. Kampanjen lanserades med tonvkt på Polestars egna kanaler samt pr.
Greppet att låta bilen väcka intresse bland konst- och samlarintresserade gjorde att den redaktionella rapporteringen förflyttades från motor - till kultur, lifestyle och ekonomi.
Det internationella genomslaget blev stort med 346 miljoner kontakter i beräknad förtjänad räckvidd. Kampanjen genererade 525 bytesansökningar och fördubblade försägningen jämfört med 2020.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Nu vinner Polestar och Acnes kampanj ”Art for Art” ett guldägg i pr med motiveringen:
”Årets vinnare lyckas med konststycket att skruva om affären mot helt rätt målgrupp. Med en idé lika enkel som briljant fick man en värld som är besatt av det senaste att prata om det daterade – och likställa en utgående bilmodell med ett miljonkonstverk. Art for Art är en polstjärna för idéer som förtjänar uppmärksamhet.”
Arbetsgrupp
Acne
Daniel Wall, creative director
Johan Bello, creative director
David Aronson, copywriter
Chris Hagberg, art director
Erik Begqvist, strategy director
Caroline Tell, planner
David Klagsbrun, account director
Elin Gummesson, account manager
Henrik Åkerberg, final art
Patrik Gullbert, Final Art
Olle Lindgren, agency producer
Alice Abrahamsson, creative intern
Tomas Blomberg, creative intern
Polestar
Sofie Petrovski,Global Marketing Communications
Anna Falk, Marketing Sweden
Ellen Broomé, Global PR & Communications
Emma Knutsson, Global PR & Communications
Nina Bergman, Media Manager
Arvin Farati, Sales Manager Polestar 1
Andreas Delis, Commercial Legal Counsel
Pär Heyden, Brand
Nils Rylén, Head of Global Marketing Communications
Åsa Borg, Global CMO
Theodor Dalenson, Carling Dalenson, Art advisor
Silverägg i kategorin pr går till:
New Normal och Djurskyddet för kampanjen ”Stoppa Kattastrofen
BCW och Trygg Hansa för kampanjen ”Märkt för livet”
Ingo och Activision Blizzard för kampanjen ”Mystery Sniper”