Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Chansen att byta dyr konst mot Polestar 1 fördubblade försäljningen

Publicerad: 5 maj 2022, 19:12

Acnes initiativ Art for Art vinner guldägg i pr-kategorin.

Acnes initiativ Art for Art vinner guldägg i pr-kategorin.


Ämnen i artikeln:

GuldäggetPolestarAcneNyheter

När elbilsvarumärket Polestar skulle sälja de sista 500 av de 1500 bilarna av modellen Polestar 1 som någonsin kommer att tillverkas valde den tidigare huvudbyrån Acneatt positionera bilen som en raritet i premiumkategorin. Polestar må vara ett medialt omtalat varumärke, men kännedomen globalt var alljämt låg. Kampanjen för den begränsade upplagan bilar riktade sig därför till entusiasterna som värderade bilen som ett exklusivt objekt och ett verktyg för upplevelse.

Ett glatt gäng klev upp och tog emot guldägget:

– Team-effort!!! hördes i från Acne.

Initiativet Art for Art lanserades som ett alternativt sätt att betala för Polestar 1. Konstnärer och konstsamlare bjöds in att bilens kostnad på 1,7 miljoner genom att byta in konst som de redan äger. Ansökningarna om utbyte, med en oberoende värdering av konsten av auktionshuset Sotheby’s, gjordes via Polestars hemsida. Kampanjen lanserades med tonvkt på Polestars egna kanaler samt pr.

Greppet att låta bilen väcka intresse bland konst- och samlarintresserade gjorde att den redaktionella rapporteringen förflyttades från motor - till kultur, lifestyle och ekonomi.
Det internationella genomslaget blev stort med 346 miljoner kontakter i beräknad förtjänad räckvidd. Kampanjen genererade 525 bytesansökningar och fördubblade försägningen jämfört med 2020.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Nu vinner Polestar och Acnes kampanj ”Art for Art” ett guldägg i pr med motiveringen:

”Årets vinnare lyckas med konststycket att skruva om affären mot helt rätt målgrupp. Med en idé lika enkel som briljant fick man en värld som är besatt av det senaste att prata om det daterade – och likställa en utgående bilmodell med ett miljonkonstverk. Art for Art är en polstjärna för idéer som förtjänar uppmärksamhet.”

Arbetsgrupp

Acne
Daniel Wall, creative director

Johan Bello, creative director

David Aronson, copywriter

Chris Hagberg, art director

Erik Begqvist, strategy director

Caroline Tell, planner

David Klagsbrun, account director

Elin Gummesson, account manager

Henrik Åkerberg, final art

Patrik Gullbert, Final Art

 

Olle Lindgren, agency producer

 

Alice Abrahamsson, creative intern

Tomas Blomberg, creative intern


Polestar

Sofie Petrovski,Global Marketing Communications

Anna Falk, Marketing Sweden

Ellen Broomé, Global PR & Communications

Emma Knutsson, Global PR & Communications

Nina Bergman, Media Manager

Arvin Farati,  Sales Manager Polestar 1

Andreas Delis, Commercial Legal Counsel

Pär Heyden, Brand

Nils Rylén, Head of Global Marketing Communications

Åsa Borg, Global CMO

Theodor Dalenson, Carling Dalenson, Art advisor


Silverägg i kategorin pr går till:
New Normal och Djurskyddet för kampanjen ”Stoppa Kattastrofen
BCW och Trygg Hansa för kampanjen ”Märkt för livet”
Ingo och Activision Blizzard för kampanjen ”Mystery Sniper”

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.