Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Circle K: ”Det gäller att ha högt tempo, vara förberedd och köra på”

Publicerad: 27 Januari 2021, 11:28

Maria Phlipson på Circle K vinner Sveriges Bästa Marknadschef i kategorin drivmedel.


Ämnen i artikeln:

Circle KSveriges bästa marknadschefer

2020 visade Circle K:s Maria Philipson att mycket kan hända på kort tid.

– Det gäller att ha högt tempo, vara förberedd och köra på.

Varumärken som inspirerar som inspirerar henne är de som ständigt håller sig relevanta och aktuella i tiden i kombination med ett kommersiellt och omtänksamt sätt. Scandic och ESS Group är två exempel för Maria Philipson. Vad säger hon då om att kunderna uppfattar Circle K som dyrt: 

– Vi tittar på helhetsupplevelsen. För oss är tidsåtgång, hållbarhet och färskhet en viktig del som kunderna också uppskattar.”

Därför vann Maria Philipson

Det är noterbart att en majoritet av pressmeddelandena från Circle K under 2020 inte handlade om drivmedel. Många handlade om mat, en del om att underlätta e-handel och några om samarbeten med andra butiker som Willys och Kjell & Co. Circle K jobbar hårt på att leva upp till beskrivningen servicestation. Vilket har gett resultat. Varumärket har blivit förstahandsval bland allt fler under året när konkurrenterna har stått stilla.

Drivmedelskategorin 2020

Visserligen hemestrade vi 2020, men bilresandet minskade ändå kraftigt under året på grund av coronarestriktioner och minskat jobbpendlande. Det har slagit mot drivmedelshandeln, försäljningen av sjönk med tio procent för drivmedel och med fem procent i butik. Hårdast drabbat är gränshandeln och stationer längs de stora vägarna. Det finns dock en trend på lite mindre orter att servicestationer utvecklas till ett nav för lokal service.

Utvecklingen har varit avvaktande och många har avvakatat investeringar som var planerade. Ett undantag är dock Shell som har tagit fram färdigmatskonceptet Ploq i och med att samarbetet med Reitan/7-Eleven har avslutats.

Maria Philipson

Senior manager marketing & communication Circle K.

På Circle K i nästan fem år, dessförinnan på föregångaren Statoil.

Antal gånger vinst: En.

Bor: Saltsjö-Boo, Nacka.

Utbildning: Berghs och IHM.

Hur stor marknadsavdelning på Circle K: 6 personer.

Varumärken som inspirerar: ”Varumärken som ständigt håller sig relevanta och aktuella i tiden i kombination med ett kommersiellt och omtänksamt sätt. Här tycker jag både att Scandic och ESS Group inspirerar.”

 

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.