Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Daniel Hallberg leder Sveriges Bästa Marknadschefer: ”Marknadschefer är generösa och oängsliga”

Publicerad: 15 november 2021, 12:30

Daniel Hallberg

Komikern, programledaren, Instagram-profilen och före detta King-ad:n Daniel Hallberg programleder Sveriges Bästa Marknadschefer på Grand Hôtel.


Ämnen i artikeln:

Daniel HallbergSveriges bästa marknadschefer

Daniel Hallberg gjorde sig ett namn som art director på reklambyrån King där han från 2010 bland annat arbetade med Ica-såpan och Svenska Spel. 2016 slog han igenom på Instagram där han sketcher fick stort genomslag. En raketkarriär inleddes som bland annat resulterat i tv-program i SVT. Först i par med Kristian Luuk, sedan humorserien ”Hallberg”. Daniel Hallberg har även varit programledare för Musikhjälpen och Grammisgalan 2019. Han har också regisserat reklamfilmer för FLX.

Nästa vecka, torsdagen den 25 november, utser Resumé Sveriges Bästa Marknadschefer, på Grand Hôtel i Stockholm. Galakvällen kommer att ledas av Daniel Hallberg.

Fixa Biljett till Sveriges Bästa Marknadschefer.


– Det har varit pandemi i en partybransch. Jag menar, reklambranschen har ju glassigare fester än dom flesta andra branscher, säger Daniel Hallberg till Resumé och fortsätter:

– För att ni har stålar, antar jag. Och oseriösa jobb. Och nu har ni suttit inlåsta i två år. Så jag tror stämningen kommer koka! 

Hur mycket av reklammannen Daniel Hallberg kommer vi att se under kvällen?
– Jag kommer inte dra några pitcher och jag kommer inte ta några ”förutsättningslösa möten” med folk på plats. Tror jag. Eller borde jag försöka pitcha in idéer på scenen kanske? Vi får se.

Hur branschnördig kan man bli på den här typen av event?
– Jättenördig, det är väl hela idén? Vi ska fira en enda titel: marknadschefer. Och hela lokalen kommer vara full av marknadschefer. Dom ska hyllas, dom ska tackas, dom ska firas.

– Så det får vi väl passa på att varna för, om du är eventuell ”plus en” som jobbar som typ… narkosläkare.. så kommer du känna att stämningen är rätt intern.

Hur arbetar du med att känna av publiken för att se på vilken nivå du ska lägga dig inför den här typen av uppdrag?
– Helt ärligt brukar första entrén på scenen vara talande för vad publiken vill ha. Antingen är folk mer intresserade av att prata med varandra än att lyssna på mig, då håller jag mig kortfattad så att programpunkterna rullar på snabbare. Eller så vill folk bli underhållna, och är generösa med skratt och uppmärksamhet mot scenen. Då kan man skapa en sån dialog sinsemellan liksom. Det är som en konstant dialog, att göra sånna där grejer. Vi känner av varandra, jag och marknadscheferna.

Hur bra är marknadschefer på att skratta?
– Min bild är att dom är generösa och oängsliga. Bra, alltså. Det är ett glatt gäng, marknadschefer.

Tror du att det kommer att vara högt i tak?
– Ja, jag skulle gissa det. Det är inte en smal och stel indiefilmfestival, liksom. Vi firar personer som varit modiga i sina jobb och gjort bra reklam.

Har du någon speciell marknadsföringsanekdot du kommer att dra under kvällen?
– Nja, jag kommer snarare ställa marknadsföringsfrågor. Så får cheferna stå för marknadsföringsanekdoterna. Men jag har ju jobbat länge med reklam så jag kommer kunna ställa följdfrågor på marknadsföringsspråk.

Vilka typer av egenskaper uppskattar du mest hos en marknadschef?
– Mod. Förtroende för byrån. Lita på kreatörerna. Det skulle väl alla gamla kreatörer svara? AD´s och copy´s har ingen ”egen hemlig agenda”. Dom vill bara göra den bästa idén. Men en marknadschef kan vara rädd för risker, rädd om sitt jobb. Dom har bolån, eller så vill dom upp i organisationen. Men faktum är ju att dom marknadschefer som är modiga vågar göra bra och nyskapande reklam, vilket gynnar företagen dom jobbar på, och så får dom stå på scenen på SBM.

Några favoriter från åren i reklambranschen?
– Marknadschefer? Ja, jag hade många bra relationer genom King. Hela Svenska Spel-gänget, till exempel. Lotta, Lotha och Micke. Vi har varit med om väldigt mycket tillsammans på alla inspelningar vi gjort genom åren. Iphone skapar ju automatiskt bildalbum utifrån facerecognition, du vet? Därför har jag massa bildalbum på Svenska Spels marknadschefer i telefonen som jag scrollar förbi i stort sett varje dag. Så jag kommer bära runt på alla gamla marknadschefer i fickan, livet ut. Hur som helst, det kommer bli en svinkul kväll! Det ska bli kul att se alla igen och ta fler bilder till mina album i telefonen.

Sveriges Bästa Marknadschefer 2021 äger rum på Grand Hôtel den 25 november. Ingen biljett? Lugn, det löser du här

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.