Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Daniel Vaccino om nomineringsregnet över ölavtalet: ”För en gångs skull lyckades alla komma överens”

Publicerad: 20 Mars 2020, 10:30

Med sju nomineringar är ”Öl-avtalet” det bidrag som flest jurygrupper lyfte fram inför Guldägget. Daniel Vaccino, som nyligen lämnade Åkestam Holst för Oatly tycker att kampanjen var det bästa som kom ut av samarbetet med Norrlands Guld.


Ämnen i artikeln:

Daniel VaccinoGuldäggetÅkestam HolstNorrlands Guld

I går presenterades nomineringarna till Guldägget 2020. En gala som är framskjuten på obestämd tid på grund av coronaviruset. Samtidigt kan nomineringslistan skapa ett tillfälle att stanna upp och glädjas, mitt i all osäkerhet.

Copywritern Daniel Vaccino ingick i Åkestam Holsts arbetsgrupp för Norrlands Guld fram tills att nyligen han lämnade byrån för Oatly tillsammans med Lisa Vaccino. Med initiativet gjorde Norrlands Guld och byråerna  öl-träffar mellan vänner juridiskt bindande. Kampanjens budskap spreds via en bred mediemix och lockade tiotusentals att skriva under via Mobilt BankID. På kampanjsajten kan besökarna skapa ett avtalsförslag där tid, plats och besökare specificeras.

Med sju nomineringar för ”Öl-avtalet” och 24 totalt för Åkestam Holst kan guldägget 2020 bli en guldkantad avslutning på Daniel Vaccinos treåriga sejour inom NoA. 

– Det känns väldigt roligt. Ölavtalet var ett jäkligt fint samarbete mellan Åkestam Holst, Making Waves, Juristbyrån, kunden, och många andra inblandade. För en gångs skull lyckades alla komma överens och resultatet är, i mina ögon, NoA:s allra bästa kampanj för Norrlands Guld (kunden lämnade för Bloomy Ideas under året reds anm.) genom åren, säger Daniel Vaccino till Resumé.

Han berättar att Öl-avtalet Initialt var  tänkt som en mindre aktivering i en annan större kampanj kring gemenskap. Men i ett möte med kund  uppdragsgivaren Henrik Åström ”Men hörni fan, ska vi inte göra allt kring avtalet bara?” Och kundvänliga som vi är, arbetsgruppen lyssnade förstås på detta inspel.

I månadens kampanj har Ölavtalet varit lite av en vattendelare, har du också sett de reaktionerna?
– Jag älskar ordet vattendelare! Nä, denna delning har nog varit tydligast hos kräsna jurymedlemmar. Hos folk och fä landade kampanjen överlag väldigt positivt, ett lagom garv och en igenkänning som tycktes träffa rätt hos många. Min morsa gillade kampanjen liksom. Det händer inte ofta.

Vilken typ av sån här långlivat idé med inbyggt comittment hade funkat bra i coronatider?
– Svårt att säga. Det är undantagstillstånd som råder, för allt och alla. Man hade behövt komma på något lyhört och smart, med lagom stor kostym så att säga. Ingen kan låtsas som att det regnar längre.

Hur jobbar du just nu?
– I ”Teams”, som alla andra.

När tror du det blir guldäggsgala?
– Till sommaren hoppas jag att världen snurrar lite som vanligt igen och att branschen kan få samlas över ett glas eller två. Tillsammans är man mindre ensam.

 

Nomineringarna för "Öl-avtalet"

Aktivering
Annonsering x 2
Innovation
Integrerat
Utomhus

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.