Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tävling

"De gamla systemen fungerar inte i det nya samhället"

Publicerad: 23 Januari 2013, 14:32

Claes de Faire modererade Elisabeth Ström. Per Schlingmann, Lotta Fredriksson och Cecilia Perlind

Foto: Andreas Elgstrand

"Kommunikationsutmaningar i ett nytt näringsliv" var temat för paneldebatten på Resumés seminarium ”Näringslivets 150 Superkommunikatörer”.


Ämnen i artikeln:

Näringslivets 150

På scenen fanns moderaternas chefsstrateg Per Schlingmann,  kommunikationsveteranen Elisabeth Ström, TNS Sifos chef för  kommunikationsmätningar Cecilia Perlind och Hammer & Hanborgs vd  Lotta Fredriksson.  Moderator Claes de Faire inledde med att ställa frågan:

Är kommunikation flummigt?
Lotta Fredriksson: Nej men den kan vara otydlig om den ser olika ut på olika nivåer.

Har kommunikation dåligt rykte i näringslivet?

Per Schlingmann: Många beslut fattas på magkänsla. Jag tror inte att vi ska mäta kommunikation, utan helt andra saker. Någon har till exempel undersökt vilken inställning vi har till olika fakturor i hemmet. Det är viktigt för kommunikationen.

Elisabeth Ström: Som kommunikatör är det lätt att fastna i ledningens sammanträdeslogik och då blir det lätt fel. Det är därför ledningarna behöver lära sig kommunikation.

Lotta Fredriksson: Hade du kommunikationkompetens på ledningsnivå skulle du inte behöva argumentera för din existens som kommunikatör.

CeciliaPerlind: Magkänsla är något som behöver stöttas av analys så jag tror att de två rollerna stöttar varandra.

Michael Wolf pratade om att kommunicera genom att göra. Hur får man en organisation att fungera på det sättet

Elisabeth Ström: med rätt symbolhandling kan man nå väldigt långt. På Vattenfall fick vi till exempel inte kommunicera något vi inte kunde leverera. Det var en stark symbolhandling

Per Schlingmann: Symbolerna bygger historien vi ska berätta.

Lotta Fredriksson: Symbolerna kommunicerar det som företaget står för.

Elisabeth Ström: en bra kommunikatör pratar i bilder. Människor har lättast att ta till sig bilder.

Per Schlingmann. Michael lyfte också upp problemet internt att att människor bara kommer ihåg det negativa.  Ledningen måste stanna upp och berätta om det postitiva internt.

Lotta Fredriksson: Det är alldeles för lätt att nöja sig med att kommunicera utåt.

Krävs det ett generationsskifte i näringslivet för att kommuniktionen ska bli bättre?
Lotta Fredriksson:  Det gamla systemet med korrvändor där högsta chefen skulle godkänna  fungarar inte i det transparenta samhälle vi lever i idag.

Per  Schlingmann: Kommunikation är här och nu. Observera omgivningen. Hur beter sig folk i  tunnelbanan? Om människor tycker att du är en skurk, kommunicera det. Och gör något åt det.

Cecilia Perlind: Värdestyrd organisation och handla i enlighet med varderingarna. Det bygger den viktiga trovärdigheten

Krister Berntsson


Ämnen i artikeln:

Näringslivets 150

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.