Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

De haffade årets Kycklingstipendier: ”Det är den enda gången min mormor förstått vad jag jobbar med”

Publicerad: 6 maj 2022, 13:39

Noah Bramme och Andreas Karlsson (Åkestam Holst), Viktoria Hultman som grundat och är creative director på Gammastudion och Oatlys art director Julius Tuvenvall.

Resume har pratat med årets Kycklingstipendiater, Noah Bramme och Andreas Karlsson (Åkestam Holst), Viktoria Hultman som grundat och är creative director på Gammastudion och Oatlys art director Julius Tuvenvall.


Ämnen i artikeln:

GuldäggetGuldägget 2022TävlingNyheter

Noah Bramme och Andreas Karlsson har jobbat med en inspelning hela fredagen. Två timmars sömn blev det efter att de firade kycklingstipendet. Tiden höll på att rinna ut, snart har de mer än tre års erfarenhet och hade inte längre fått söka stipendiet.

Men nu har lättnaden infunnit sig, dessutom glädjen över att få ta emot priset på en fysisk scen.

– När de sa att nästa pris var kycklingstipendiet fick jag hjätklappning och mådde dåligt, säger Andreas Karlsson och Noah Bramme beskriver lättnadskänslan:

– Jag har ju gått igenom det här i huvudet så många gånger och nästan upplevt att vi vunnit redan. Det var väldigt skönt att vi inte hade ljugit för oss själva, säger han.

Kreatörsduon har sedan de träffades två veckor in på utbildningen på Bergs haft höga ambitioner och målsättningar.

– Kycklingstipendiet har varit en målsättning och ett delmål. Vi har också velat bevisa för oss själva att vi kan få det. Det är ett kvitto för oss och vi är stolta över vad vi gjort de senaste åren, säger Andreas Karlsson.

De har haft mycket backning från kollegerna på Åkestam Holst. De nämner namn som Mark Ardelius, Magnus Jakobsson, Jenny Kaiser, Joakim Khoury, Daniel Vaccino och andra.

Att Mark Ardelius som nyligen firade 60, fortfarande inspireras och känner att han inte gjort sin bästa kampanj än inspirerar dem. 

– De har undrat hur det går, det är lite som att ha en mamma som undrar när man tänker skaffa barn. Och så har man inte tänkt på det, men helt plötsligt tror man att man vill ha barn bara för att mamma har planterat en idé, säger Noah Bramme.

Dessutom gillar de att branschen är föränderlig. Båda hade varit inne på andra kreativa linjer tidigare. Andreas med mode och Noah med musik.

– Jag kände mig begränsad av textilerna, jag märkte att jag ville ha möjlighet att arbeta bredare, säger Andreas.

Båda har också varit elitidrottare.

– Det är lite skönt att kunna överföra det man får ur sig genom sport, i det kreativa, säger Noah Bramme.

Noah Bramme och Andreas Karlsson

De är mest nöjda med Lussedräkten för Pressbyrån och kampanjen för Talita som jobbar med att förändra samhällsproblem de flesta vill blunda för – prostitution, pornografi och människohandel för sexuella ändamål.

Läs också: Pressbyrån introducerar en ny karaktär i luciatåget – lussekatten

– I reklamsammanhang är jag mest nöjd med dels luciadräkten, det är den enda gången min mormor förstått vad jag jobbar med och hon älskade det. Dels Talita som var ett sjukt jobbigt jobb. Men känner att vi har gjort skillnad på riktigt. Man märker att det var viktigt för organisationen på riktigt. Det är så himla tacksamma, säger Andreas Karlsson.

De ser fram emot att skapa något bestående, något som finns kvar för alltid och något som folk kommer tycka är en bra idé om 50 år.

Viktoria Hultman

 

Viktoria Hultman har också haft en upptagen fredag, eftersom hon för tillfället gör praktik. Hon har alltid velat jobba kreativt, alltifrån design och foto till film.

–Jag försöker bara hitta en väg, där jag kan göra så mycket som möjligt men så proffsigt och så mycket som möjligt, säger hon.

Viktoria Hultman hade ingen aning om att hon skulle få stipendiet, hon försökte läsa tecken på om hon låg bra till, försökte tyda när mejlen kom och om det var bra att hon fick platsen längst ut på en rad.

– Men när jag såg de som vann innan mig så tänkte jag att jag inte skulle få det. Det var en mäktig känsla att kolla upp på den stora skärmen och se mina grejer. 

Vilket jobb är du mest nöjd med hittills?

– Jag tror inte jag kan välja ett, allt jag gör med Gammastudion är jag nöjd med. Det är en plattform där vi kan skapa lite av allt. Och att jag har en plattform för att göra allt. Den första kampanjen med kepsarna som vi släppte är jag väldigt nöjd med. Jag gjorde all art direction, fotade, och vi planerade allt i detalj själva och lyckas med att lägga upp det bra på Instagram. Kul att se att det gav bra resultat med noll kronors budget.

Vad är dina drivkrafter för att stanna i branschen?

– Jag är rastlös och måste bara fortsätta skapa. Dessutom tror jag att om man kan fylla ett utrymme som tjej, följa vägen efter andra tjejer eller bana den för andra, så är det viktigt och en drivkraft. Det finns fortfarande normer att förändra och gränser att gå över.

Har du ett drömprojekt?

– Jag vet inte, jag får se. Jag vill hitta mitt drömjobb, vill kunna jobba som kreativ chef, men också jobba nära hantverket. Jag vill bara hitta min roll där man får jobba med det man tycker är kul, kanske landa lite i branschen.

Julius Tuvenvall

 

Julius Tuvenvall har även han en fullspäckad fredag och hinner knappt svara. Men i sista stund får vi ett mejlsvar:

Varför sökte du dig till branschen?

– Jag har alltid sökt mig till det kreativa, och helt plötsligt befann jag mig i en bransch.

Vilka jobb är du mest nöjd med hitintills.

Traderaannonsen på Liljevalchs är fortfarande en personlig favorit.

Vad är dina drivkrafter för att stanna i branchen?

– Att ha skoj, kaffe och lön.

Något drömprojekt?

– Att slå ett världsrekord hade ju varit gött.

Vad händer i framtiden?

– Vad som händer i framtiden har jag ingen aning om men den snara framtiden ser havre-ljus ut.

Här är Julius Tuvenvalls ansökan till kycklingstipendiet:

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Nellie Pilsetnek

Reporter

nellie.pilsetnek@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.