Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

De vinner i Youtube Works 2022

Publicerad: 3 juni 2022, 09:20

McDonald's kammar hem flest priser för Skins for charity.


Ämnen i artikeln:

Nyheter

Det blir McDonald's som utses till Grand Prix-vinnare i Youtube Works, Googles egen tävling för att hylla den kommunikation som använt Youtube som plattform.

– Årets Grand Prix-vinnare har lyckats kombinera djup förståelse för Youtubes unika kultur med snyggt användande av köpta format – en överraskande och kraftfull kampanj som bidrar till att förändra bilden av vilka som bidrar till välgörenhet, säger Nina Åkestam Wikner, strategichef på Nord DDB och juryordförande.

Kategori: Grand Prix
Vinnare:
McDonald's – Skins for charity

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Motivering: Reklamtävlingar kan vara riktigt hopplösa. Bidragsmakarna lägger dagar på att motivera och förklara, räkna och argumentera. Juryn sitter i timtals i ett kvavt rum och svettas och bråkar, jämför äpplen med päron och långsiktiga koncept med begåvade oneshots. Fast i slutändan spelar inte ju något av det där någon roll. Det här bidraget gör oss helt enkelt gröna av avund. Oavsett kategori, kriterier, plattformar och sunt förnuft. Precis som riktigt bra kommunikation ska göra. Därför ska självklart årets Grand Prix i Youtube Works gå till McDonald’s med bidraget Skins for Charity.

*

Kategori: Creative innovation
Vinnare:
McDonald's – Skins for charity

*

Kategori: Media innovation
Vinnare: SBAB – Boendeekonomi är jättekul!

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Motivering: Kommunikation på Youtube handlar om att förtjäna tittarens tid, ögon och hjärta. Den som vill trycka ner något i människors hals göre sig icke besvär. Det här förstår ni bättre än någon annan. Med en stark grundidé och skickligt orkestrerande av alla format Youtube har att erbjuda, lyckas ni får oväntat många människor att lägga nästan orimligt mycket tid på er reklam. Och fortfarande efter flera år med samma koncept lyckas ni få juryn att hålla med om att boendekonomi, det är faktiskt jättekul.

*

Kategori: Winning Hearts
Vinnare:
Försvarsmakten – vad ska du göra?

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Motivering: Enkelheten i det här bidraget är imponerande. Att unga människor tillbringar mycket tid på Youtube är ingen nyhet. Att de tänker mycket på sin framtid vet vi också. Men att kombinera de insikterna med en sådan styrka och självklarhet är en riktig bedrift. En bedrift som dessutom landade helt rätt i målgruppens hjärtan, och i deras framtidsplaner. Vad vi i juryn ska göra? Belöna er med en vinst, så klart!

*

Kategori: Action Driver
Vinnare:
Min Doktor – Sätt inte sommaren på paus

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Motivering: Om hanteringen av Youtube-format vore ett medicinsk ämne, skulle ni vara överläkare. Med stetoskopet mot bröstkorgen lyssnar ni av varenda liten skiftning i patientens behov, och rekommenderar precis rätt medicin vid rätt tillfälle. Resultatet blir en kärnfrisk kampanj som inte bara visar på kraften i att använda Youtube för att driva beteendeförändring, utan som också fick tusentals svenskar att pallra sig iväg för att ta livsviktigt TBE-vaccin.

Här är juryn i Youtube Works

Nina Åkestam Wikner, strategichef på Nord DDB (Juryordförande)
Jakob Swedenborg, ecd på Animal
Simon Le Pluart, pr-strateg på New Normal

Haisam Mohamed, grundare och cd på Uniform

Astrid Andersson, kreativ chef på Precis Digital

Peter Bryngelson, marumärkes- och kommunikationschef på Demoskop
Camilla Everberg, marknads- och e-com-chef på Elgiganten
Marika Baltcheffsky, marknadschef på Meds

Hanna Bergius, global medieinnovations- och strategichef på H&M
Jimmy Bolander, affärschef på Publicis Groupe

Anna Hammerlid, transformationschef på Group M.

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.