Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Det lönar sig att gå mot strömmen för Ikea – Helena Gouveia prisas

Publicerad: 13 oktober 2022, 19:17

Ikea öppnade butik i Gallerian i Stockholms city i våras.

Foto: Pressbild / Illustration: Tom Fägrell.

När butiker i innerstan klappar igen öppnar Ikea i ödelagda lokaler. Ikea är ohotat störst i Sverige inom möbelbranschen, men lyckas ändå öka mest i Xtreme Insights varumärkesmätningar. Därför prisas nu marknadschefen Helena Gouveia.

Ämnen i artikeln:

IkeaSveriges Bästa MarknadschefNyheter

R

Redaktionen

red@resume.se


Ikea äger nästan alla tänkbara varumärkesassociationer, från pris till ansvarstagande. Allra tydligast profilerar svenskarna varumärket med låga priser på ett brett sortiment, som backas upp med kringtjänster som hemkörning och installation.

Helena Gouveia tillträdde som marknadschef för Ikea i Sverige i augusti 2021. När vi ber Ikeas Sverigechef Lena Herder beskriva hennes styrkor svarar hon så här:

– Helena är passionerad, nyfiken och stark både som ledare, kollega och i sin roll som marknadschef. Hon är professionell och uppriktigt intresserad av människor och deras liv, både hemma och utanför hemmets väggar. Helena är ödmjuk och samtidigt bra på att utmana och driva förändring på ett sätt som utvecklar både Ikea och teamet.

LÄS MER: Styrkor i dag och utmaningar framåt – så tycker vd:arna om Sveriges bästa marknadschefer 

Under året som gått har Ikea bland annat öppnat en flaggskeppsbutik i Stockholms innerstad, i köpcentret Gallerian. Samma trend syns i andra städer i Sverige. Man har också rönt uppmärksamhet för sin kampanj ”Discover the originals”, som hyllar platserna som gett namn åt Ikeas produkter.

I kategori möbler och inredning, som är ny i Sveriges Bästa Marknadschefer 2022, hamnar Jysks Henriette Skjoldborg Adamsen tvåa. Trea är Emelie Wentzel på Trademax.

Så här avgörs Sveriges Bästa Marknadschefer

■ Resumé mäter tillsammans med Xtreme hur 330 varumärken har utvecklats från hösten 2021 till hösten 2022.

■ Mätningen görs med en rikstäckande panel. Xtreme mäter kundernas preferens att välja de varumärkena, men väger också in om det är ett tänkbart val och hur differentierat kunderna upplever att varumärket är utifrån attribut.

■ Vinnaren i respektive kategori är den som stärkt sitt varumärke mest utifrån varumärkets förutsättningar och kategorins utmaningar.

.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev