Tävling
Differ skrällde mot de stora drakarna: ”Rätt team med höga ambitioner”
Publicerad: 3 februari 2023, 11:24
Jonas Bengtsson (Differ), Mimmi Gibson (Region Gotland), Viktor Andersson (Differ), Johan Gustafsson (Differ) och Johan Angantyr (Differ).
Foto: Teodor Axlund
Trots tuff konkurrens lyckades Differ, med en omsättning på drygt 7 miljoner kronor, gå vinnande ur 100-wattarens kategori framsiktigt. ”Vi försöker jobba med viktiga samhällsfrågor och det här är exakt den typ av projekt vi kämpar för” säger byråns creative director Johan Angantyr.
Även om de stora namnen dominerade gårdagens 100-wattare fanns flera exempel på mindre aktörer som stack upp. De tydligaste exemplen är Differ och New Normal som tillsammans med Region Gotland och Djurskyddet Sverige tog hem 100-wattare i kategorierna framsiktigt och samhälle & opinion.
LÄS MER: Region Gotlands tävlingskampanj spreds över världen: ”Hade vi inte räknat med”
För Differ blev det något vinsten något av en urladdning, berättar den kreativa chefen Johan Angantyr. Tidigare hade de fått tre nomineringar utan vinst i Eurobest och under 100-wattaren var de utöver framsiktigt även nominerade i samhälle & opinion. När pallplatserna i den sistnämnda kategorin presenterades var Differ oroliga för att det inte skulle bli något. De behövde dock inte vänta länge innan det stod klart att de inte skulle bli lottlösa.
– Det var total glädje. Som mindre byrå har vi inte möjlighet att ta fram så många case så när vi väl tävlar siktar vi alltid på att vinna, berättar Johan Angantyr.
I ”Gotlands fulaste gräsmatta” utlyste Differ och Region Gotland en tävling där de tävlande fick skicka in bilder på sina uttorkade gräsmattor. Tanken var att uppmärksamma vattenbristen på Gotland, ett problem som med åren blivit allt värre. Bristen innebar bland annat att Gotland införde vattningsförbud i maj. Tävlingen blev en enorm framgång lokalt men fick även spridning i några av världens största medier, däribland The Guardian, Washington Post och BBC.
I framsiktigt tävlade de bland annat mot Nord DDB, M&C Saatchi och Stendahls. Tre byråer med betydligt större resurser och konton. 2021 omsatte Differ 7,2 miljoner kronor. Att de gick vinnande ur kategorin är enligt Johan Angantyr ett resultat av långt och hårt arbete.
– Vi är en relativt nystartad (2018 reds. anm) varumärkes- och kommunikationsbyrå och är inte särskilt stora men vi har hittat vår profil. Vi försöker jobba med viktiga samhällsfrågor och det här är exakt den typ av projekt vi kämpar för. Sen gäller det alltid att leverera med spets, precis som alla andra vinnare från kvällen är det idéhöjden som avgör. Vinsten blir ett kvitto på att vi samlat ihop rätt team med höga ambitioner.
Ett axplock av de mediala omnämningarna av kampanjen.
Till skillnad från flera av de andra nominerade kunde dock inte Differ och Region Gotland peka på att kampanjen genererat ökad försäljning. Däremot kunde de peka på en räckvidd om 9,2 miljoner i Sverige och 788 miljoner globalt. Trafiken till gotland.com ökade med 21 procent där merparten av ökningen kom från artiklar som nämnde tävlingen.
– Regionen vill självklart nå hela Sverige men Gotland är också en internationell destination. Att då nå ut på det sättet vi gjorde och där vi blir en inspiration i hållbarhetsfrågor är fantastiskt.
Även om vattenförbrukningen minskade med fem procent under kampanjperioden går det inte att härleda det direkt till kampanjen.
– Det är kul att man kommer bort från vanlig samhällsinformation och vänder det till en lustfylld handling. En strategi vi jobbat länge efter är att det ska vara kul att göra hållbara val, säger Johan Angantyr.
En nyckel till att de nådde ut i världsmedierna är att vattenbrist och torka varit på tapeten i flera år. Först plockades kampanjen upp av lokalmedia, därefter riksmedia och slutligen de internationella jättarna. BBC, Washington Post och The Guardian har alla särskilda redaktioner som bevakar klimatfrågan, redaktioner som blev föremål för pr-bearbetningen.
– Det är klassiskt och bra pr-arbete. Det är om inte tusentals så åtminstone hundratals mejl som skickats innan vi fick det första nappet hos Guardian.
Just nu planerar de en uppföljare till succén. Johan Angantyr vill dock inte ge fler detaljer än att de ”spänner bågen rejält”
Vad betyder den här framgången för Differ som byrå?
– Otroligt mycket. Det är precis den typen av projekt och områden vi vill jobba med. Sustainable Growth FTW.
Arbetsgrupp "Gotlands fulaste gräsmatta"
Johan Angantyr, cd
Linda luta Fryxell, ad
Johan Gustafsson, ad
Madelen de la Motte, grafisk formgivare
Gustaf Jonshult, produktionsledare
Jonas Bengtson, projektledare
Viktor Andersson, planner