Tävling
Digital Creative Competition är tillbaka – här är juryn
Publicerad: 31 augusti 2022, 10:10
Digital Creative Competition (DCC) – tävlingen som belönar den kreativa idéen inom digital utomhusreklam är tillbaka.
Ämnen i artikeln:
NyheterNyligen träffades juryn för uppstart och diskussion om förväntningar inför årets tävling. En rad branschprofiler och mycket meriterade personer från reklam- och mediebyråsidan ingår i jurygruppen.
Till årets jury ansluter såväl Christina Knight, grundare av Mad Women Academy som Klas Lusth, vd, Perfect Fools och Lennart Claesson, grundare Hand Made Media. Erik Wingfors (Animal) har i år tagit över som ordförande efter Hanna Belander.
– I andra jurysammanhang blir man serverad en färdig lösning. Man sitter på bekväma stolar, det finns nötter och frukt, inte sällan bakverk från ett bättre konditori. En kreativ chef från Brasilien slickar sig om munnen och säger att det är pissdåligt. Nu handlar det om en idé, en utgångspunkt, och man måste vara öppen för att det kan bli fantastiskt. Till syvende och sist så är stark kommunikation alltid resultatet av idé och utförande, säger han i en kommentar.
Den 16 november utses vinnarna och liksom förra året tävlar man i en kommersiell respektive en non profit-kategori där bidragen förutom äran tävlar om ett sammanlagt bruttomedievärde av 5 miljoner kronor i hela Ocean Outdoors digitala nätverk.
Digital Creative Competition (juryn i sin helhet)
1. Erik Wingfors (juryordförande), Copywriter & Creative Director, Animal
2. Hanna Belander, Marknadschef, Nordax bank
3. Gustav Egerstedt, Director & Creative Director
4. Christina Knight, Authour & Executive Creative Director, UKNIGHT & Mad Women Academy
5. Nicklas Grundström, OOH & Print Specialist, Hear Mediabyrå
6. Lotta Billing, Head of Print & OOH, GroupM
7. Klas Lusth, VD, Perfect Fools
8. Charlotte Lusiak, Client Director, Bold
9. Lennart Claesson, Co-founder, Hand Made Media
10. Sofie Hederstierna, Creative lead, Futurniture
11. Lotta Waldemar, OOH Specialist, Dentsu