Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Digital träning bygger varumärke för Stadium

Publicerad: 27 Januari 2021, 11:26

Pino Roscigno vinner Sveriges Bästa Marknadschefer i kategorin sporthandel.


Ämnen i artikeln:

StadiumSveriges bästa marknadschefer

När de fysiska eventen ställdes in till följd av coronapandemin skapade Stadium i stället digitala alternativ. 

– Vi brinner för det aktiva livet så redan i mars satte vi i gång med digital hemmaträning och digitala löparkvällar. Det byggde vårt varumärke. 

Andra varumärken som Pino Roscigno låter sig inspireras av är verksamma både i och utanför sporthandelssektorn. 

– Jag gillar emotionella varumärken som funnits med ett tag, schysta thought leaders som är långsiktiga men som ständigt utvecklas. Nike har ett mod och ett uttryck som inspirerar, men jag imponeras också av Klarnas väldigt annorlunda och coola varumärkesresa.

Därför vann Pino Roscigno
Stadium har inte slagit världen med häpnad men hållit sin position och arbetat på att utveckla varumärket. Under året har man följt konsumenternas liv digitalt, erbjudit digitala, coronasäkra, träningspass, och anpassat erbjudanden efter vad som har trendat (mycket yogakläder och utrustning för hemmagym i början). Men som alla andra har Stadium haft det tufft i fysisk butik och under året har flera butiker i city­lägen stängts medan nya har öppnats i externa köpcentrum. Under hösten när corona blev vardag har satsningar på hållbarhet och cirkulär ekonomi presenterats.

Sporthandelskategorin 2020
Under 2020 har svenskarna lagt pengar på mat, hemelektronik och sportutrustning. I brist på annat har vi paddlat, sprungit och gymmat (i hemmet) som aldrig förr. Det borde alltså ha varit fest för sporthandeln. Men inte. Efter många år av prispress och stenhård konkurrens har många sportbutiker varit nere för räkning. Det har lett till rekonstruktioner och förvärv från internationella kedjor.  

Pino Roscigno

Commercial & brand director Stadium.

På Stadium sedan 2017, innan dess elva år på SPP.

Antal vinster i SBM: Två.

Bor: På Söder i Eskilstuna.

Utbildning: Ekonom och executive MBA från Handels i Stockholm (leading change).

Hur stor marknadsavdelning: Commercial & Brand har cirka 40 anställda.

 

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.