Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Döda minnen ger Nord DDB och Hjärnfonden guld i Reklamcupen

Publicerad: 23 augusti 2022, 14:47

Spelstunden med sonsonen. Costas armar på stranden på Korfu. Doften av mammas finparfym. Döda minnen fick Reklamcupens jury på fall.
– Ämnet är ju tacksamt, om man jämför med att väcka känslor kring en sladdlös dammsugare till exempel, säger copywritern Frida Siversen Ljung.


Ämnen i artikeln:

Nord DDBReklamcupenAndreas DahlqvistNyheter

Efter ett antal deltävlingar är 2022 års upplaga av DN:s Reklamcupen nu avslutad. Av 32 bidrag är det alltså Nord DDB:s sorgliga annons om Alzheimers som tar hem priset. Byrån stod för övrigt för tio av 32 bidrag i tävlingen.

– Vi hade en öppen brief där Hjärnfonden ville lyfta Alzheimers, där en av insikterna kring sjukdomen var att personligheten försvinner innan livet gör det. Därifrån föddes tanken med runorna, sen satt jag mest och testade om det gick att göra detta utan hamna fel i tonen. Det var lite balansgång förstås, det fanns ju en risk att det skulle bli för grovt eller smetigt, säger Frida Siversen Ljung, copywriter på Nord DDB och del i arbetsgruppen.

Hur har urvalet kring de minnen och berättelser som blivit runor gått till?
– Det är många olika typer av minnen, som många förhoppningsvis skulle kunna relatera till. Givetvis med en spridning av medborgare från olika områden, samhällsklasser och åldrar, för att kunna måla upp olika typer av liv. Men det finns inget personligt i annonsen, även om jag uppskattar en god pannbiff och håller på Gnaget ...

Annonsen har fått stor spridning i sociala medier och Frida Siversen Ljung vittnar om ”idel lovord och fina kommentarer”.

– Den verkar ha berört en hel massa människor, vilket vi är väldigt tacksamma över. Alzheimers är ju en allvarlig sjukdom som drabbar väldigt många, sjuka som anhöriga. Ämnet är ju också litet tacksamt på så vis, om man jämför med att väcka känslor kring en sladdlös dammsugare till exempel, säger hon.

Hur ser du på print som mediekanal i dag?
Jag tycker print är toppen, det är så tydligt och bra och begränsat. Och man slipper hålla på och göra casefilm också.

Här är hela annonsen:

Arbetsgrupp

Nord DDB

Anna Salonen, creative director

Hanna Stenwall, creative director

Frida Siversen Ljung, copywriter

Caroline Wetterholm, projektledare

Carin Lagergren, produktionsledare

Patrick Emt, grafisk designer

 

Hjärnfonden

Karl Skoog, marknadschef

Lisa Kopp, varumärkesansvarig och projektledare
Anna Ökvist, neurovetenskapligt sakkunnig

Juryn i Reklamcupen

Andreas Dahlqvist, vd på Nord DDB (ordförande)

Hanna Björk (Acne)

Markus Bjurman (BBDO)

Daga Simonsson (Forsman & Bodenfors)

Josephine Wallin Ankarstrand (Le Bureau)

Clara Uddman (Save our souls)

Afshin Moeini (B-Reel)

Rickard Beskow (Åkestam Holst)

Lamin Sonko (Kive)

Paul Brandenfeldt (Bonnier News Sales)

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.