Tävling
Dominans från Nord DDB – här är alla vinnare från 100-wattaren
Publicerad: 29 november 2019, 08:22
Klarna och Nord DDB blev 100-wattarens stora vinnare. Här är byrå- respektive annonsörstoppen från gårdagskvällen.
Ämnen i artikeln:
100-wattarenSandvikÅkestam HolstBurger KingSCP GREYNord DDBKlarnaForsman & BodenforsNär 100-wattaren under gårdagskvällen gick av stapeln i Stadshuset i Stockholm var det för 30:e året i rad. Kvällen gick i 90-talets tecken och marknadsföringsnestorn Mats Rönne berättade om udda exempel från tävlingens historia. Åhörarna fick bland annat veta att Sandberg Trygg är den enda byrå som vunnit en 100-wattare för marknadsföring av den egna byrån (1996) och att Johans Cykelbud (1995) var den minsta annonsörer att någonsin ta hem en 100-wattare.
Det mest uppseendeväckande under kvällen var dock dominansen från Nord DDB. Byrån, som hade satsat stort på kvällen, gick hem med 525 watt i väskan. Enligt Sveriges Annonsörer har ingen annan byrå kammat hem så många watt samma år tidigare.
Flera av priserna gick till byråns arbete för Klarna, kvällens mest framgångsrika annonsör med 300 watt.
Andreas Dahlqvist, chief creative director och vd på Nord DDB, skriver i ett mejl till Resumé:
”Det är viktigt för oss att leverera på effekt. Vår övertygelse är att rätt använd kreativitet levererar affärsresultat på ett sätt som inget annat kan. Därför måste vi visa att vi kan vinna både effektpriser och mer renodlade kreativa priser. Vi bygger långsiktiga plattformar och levererar spets. Kul också att det är med stora varumärken som McDonald’s, Klarna och Vattenfall”.
Sveriges Annonsörer att det inte varit någon byrå som kammat hem så många watt samma år tidigare.
Byråer med flest watt:
NORD DDB Stockholm 525W
Forsman & Bodenfors 325W
Åkestam Holst NoA 300W
INGO 200W
Annonsörer med flest watt:
Klarna 300W
Sandvik 225W
Burger King 200W
McDonald´s Sverige 175W
IKEA 175W
Här är alla vinnare i 100-wattaren 2019:
Samhällsansvar & Ideellt
100-watt, Hur ska tomten hitta?, Stockholms Stadsmission, Tillsammans
75-watt, Kylskåpet, Göteborgs Stadsmission, Dear Friends
50-watt, The Worlds Most Claustrophobic Cinema, Göteborg Film Festival,
Stendahls
Företag
100-watt, Get Smoooth, Klarna, NORD DDB Stockholm
75-watt, DO Black - Världens första kreditkort med en CO2-limit, Doconomy, RBK
50-watt, The Smash-proof Guitar, Sandvik, Forsman & Bodenfors
Employer Branding
100-watt, The Smash-proof Guitar, Sandvik, Forsman & Bodenfors
75-watt, Stora nog att göra skillnad, McDonald´s Sverige, NORD DDB Stockholm
50-watt, En större uppgift, Polismyndigheten, Prime Weber Shandwick / Scream
Internationellt
100-watt, Get Smoooth, Klarna, NORD DDB Stockholm
75-watt, The Smash-proof Guitar, Sandvik, Forsman & Bodenfors
50-watt, DO Black - Världens första kreditkort med en CO2-limit, Doconomy, RBK
Framsiktigt
100-watt, Grönborg Live, Oddset Svenska Spel Sport & Casino, Perfect Fools
75-watt, Craft a western Whopper, Burger King, INGO
50-watt, Ölavtalet, Norrlands Guld Spendrups, Åkestam Holst NoA
100-fattaren
100-watt, Försvarsmakten, Försvarsmakten, Volt
75-watt, BrommaGirls, BP Nike Stadium, River
50-watt, Där Livet Händer, IKEA, Åkestam Holst NoA
Strategisk Design
100-watt, McDonald’s Brand Reset, McDonald´s Sverige, NORD DDB Stockholm
75-watt, Arenans Barn, Swedbank/Friends, Brand Union Stockholm
50-watt, Vattenfall Rebranding, Vattenfall, NORD DDB Stockholm
Konsument Singel
100-watt, Bagge hittar drömjobbet med Blocket Jobb, Blocket, Emakina DBG
75-watt, Craft a western Whopper, Burger King, INGO
50-watt, Idolen, IKEA, Åkestam Holst NoA
Konsument Multi
100-watt, Allergikampanjen, Apoteket, Forsman & Bodenfors
75-watt, Ketchupeffekten, Felix, Åkestam Holst NoA
50-watt, 50/50, Burger King, INGO
Långsiktigt
100-watt, Smoooth, Klarna, NORD DDB Stockholm
75-watt, Där Livet Händer, IKEA, Åkestam Holst NOA
50-watt, Com Hem till ett nytt koncept som slagit alla rekord, Com Hem, M&C
Saatchi