Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tävling

Dominans från Nord DDB – här är alla vinnare från 100-wattaren

Publicerad: 29 November 2019, 08:22

Klarna och Nord DDB blev 100-wattarens stora vinnare. Här är byrå- respektive annonsörstoppen från gårdagskvällen.


Ämnen i artikeln:

SandvikÅkestam Holst100-wattarenBurger KingIngoNord DDBKlarnaForsman & Bodenfors

När 100-wattaren under gårdagskvällen gick av stapeln i Stadshuset i Stockholm var det för 30:e året i rad. Kvällen gick i 90-talets tecken och marknadsföringsnestorn Mats Rönne berättade om udda exempel från tävlingens historia. Åhörarna fick bland annat veta att Sandberg Trygg är den enda byrå som vunnit en 100-wattare för marknadsföring av den egna byrån (1996) och att Johans Cykelbud (1995) var den minsta annonsörer att någonsin ta hem en 100-wattare.

Det mest uppseendeväckande under kvällen var dock dominansen från Nord DDB. Byrån, som hade satsat stort på kvällen, gick hem med 525 watt i väskan. Enligt Sveriges Annonsörer har ingen annan byrå kammat hem så många watt samma år tidigare. 

Flera av priserna gick till byråns arbete för Klarna, kvällens mest framgångsrika annonsör med 300 watt.

Andreas Dahlqvist, chief creative director och vd på Nord DDB, skriver i ett mejl till Resumé:

”Det är viktigt för oss att leverera på effekt. Vår övertygelse är att rätt använd kreativitet levererar affärsresultat på ett sätt som inget annat kan. Därför måste vi visa att vi kan vinna både effektpriser och mer renodlade kreativa priser. Vi bygger långsiktiga plattformar och levererar spets. Kul också att det är med stora varumärken som McDonald’s, Klarna och Vattenfall”.

Sveriges Annonsörer att det inte varit någon byrå som kammat hem så många watt samma år tidigare. 

Byråer med flest watt:

NORD DDB Stockholm 525W

Forsman & Bodenfors 325W

Åkestam Holst NoA 300W

INGO 200W

Annonsörer med flest watt:

Klarna 300W

Sandvik 225W

Burger King 200W

McDonald´s Sverige 175W

IKEA 175W

Här är alla vinnare i 100-wattaren 2019:

Samhällsansvar & Ideellt

100-watt, Hur ska tomten hitta?, Stockholms Stadsmission, Tillsammans

75-watt, Kylskåpet, Göteborgs Stadsmission, Dear Friends

50-watt, The Worlds Most Claustrophobic Cinema, Göteborg Film Festival,

Stendahls

Företag

100-watt, Get Smoooth, Klarna, NORD DDB Stockholm

75-watt, DO Black - Världens första kreditkort med en CO2-limit, Doconomy, RBK

50-watt, The Smash-proof Guitar, Sandvik, Forsman & Bodenfors

Employer Branding

100-watt, The Smash-proof Guitar, Sandvik, Forsman & Bodenfors

75-watt, Stora nog att göra skillnad, McDonald´s Sverige, NORD DDB Stockholm

50-watt, En större uppgift, Polismyndigheten, Prime Weber Shandwick / Scream

Internationellt

100-watt, Get Smoooth, Klarna, NORD DDB Stockholm

75-watt, The Smash-proof Guitar, Sandvik, Forsman & Bodenfors

50-watt, DO Black - Världens första kreditkort med en CO2-limit, Doconomy, RBK

Framsiktigt

100-watt, Grönborg Live, Oddset Svenska Spel Sport & Casino, Perfect Fools

75-watt, Craft a western Whopper, Burger King, INGO

50-watt, Ölavtalet, Norrlands Guld Spendrups, Åkestam Holst NoA

100-fattaren

100-watt, Försvarsmakten, Försvarsmakten, Volt

75-watt, BrommaGirls, BP Nike Stadium, River

50-watt, Där Livet Händer, IKEA, Åkestam Holst NoA

Strategisk Design

100-watt, McDonald’s Brand Reset, McDonald´s Sverige, NORD DDB Stockholm

75-watt, Arenans Barn, Swedbank/Friends, Brand Union Stockholm

50-watt, Vattenfall Rebranding, Vattenfall, NORD DDB Stockholm

Konsument Singel

100-watt, Bagge hittar drömjobbet med Blocket Jobb, Blocket, Emakina DBG

75-watt, Craft a western Whopper, Burger King, INGO

50-watt, Idolen, IKEA, Åkestam Holst NoA

Konsument Multi                               

100-watt, Allergikampanjen, Apoteket, Forsman & Bodenfors

75-watt, Ketchupeffekten, Felix, Åkestam Holst NoA

50-watt, 50/50, Burger King, INGO

Långsiktigt

100-watt, Smoooth, Klarna, NORD DDB Stockholm

75-watt, Där Livet Händer, IKEA, Åkestam Holst NOA

50-watt, Com Hem till ett nytt koncept som slagit alla rekord, Com Hem, M&C

Saatchi

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.