Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Dubbel Ica-seger i senaste omgången av Designindex

Publicerad: 8 April 2020, 11:48

Designindex är tävlingen som belönar design som funkar. I tävlingens femte omgång tar bidrag för Ica hem både förpacknings- och identitetsdesignskategorin.


Ämnen i artikeln:

Designindex

Resumés mätning Designindex mäter effekten av förpacknings- och identitetsdesign och lanserades i våras. Fyra gånger per år bjuds designers och byråer in att testa sina arbeten mot paneler som ger omdöme om likeability, betalningsvilja, köpintention och preferens före och efter den nya designen. Panelen utgörs av 1500 personer av ett riksgenomsnitt och undersökningen – som görs av marknadsanalysföretaget Bilendi – är statistiskt säkerhetsställd.

Tävlingen har tidigare vunnits av bland andra Bold, The Studio och Identity Works.

I den senaste omgången tar bidrag för Ica hem både förpacknings- och identitetskategorin. I den förstnämnda är det Ica:s inhouse-byrå som står bakom omgörningen av livsmedelskedjans Asiaprodukter medan designbyrån Silver ansvarat för den nya företagsidentiteten.

Tittar vi närmre på resultaten från förpackningskategorin ser vi att den nya förpackningen har en vägd 13 procentig ökning i likeability, unicitet, köpintention och preferens. Störst ökning skedde inom unicitet. Hela 68 procent av respondenterna föredrar den nya designen framför den gamla.

Ica:s Asiaprodukter före den nya designen.

Ica:s Asiaprodukters nya design.

 

På andra- respektive tredjeplats i förpackningskategorin hittar vi Sensibars nya design för ostvarumärket Engelmans och Identity Works uppdatering av Ballerinaförpackningarna.

I kategorin företagsindentitet har den nya designen lett till ännu högre siffror. Designkontorets Silvers nya identitet för Ica har lett till en vägd 24-procentig ökning i likeability, unicitet, köpintention och preferens och hela 80 procent föredrar den nya designen framför den gamla.

Icas företagsidentitet innan omgörningen.

Ica:s nya företagsidentitet.

På andra- respektive tredjeplats i identitetskategorin placerar sig Brand unions arbete för Afry och Bolds nya identitet för Hemköp city.

 

FAKTA / Så går Designindex till

Det här är vår femte omgång av Designindex och undersökningen gjorde i mars. Fyra gånger per år bjuds designers och byråer in att testa sina arbeten mot paneler som ger omdöme om likeability, betalningsvilja, köpintention och preferens före och efter den nya designen. Panelen utgörs av 1500 personer av ett riksgenomsnitt och undersökningen – som görs av marknadsanalysföretaget Bilendi – är statistiskt säkerhetsställd.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Designindex

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.