Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Dubbla guldägg till Open Studio - första året som fristående byrå

Publicerad: 30 Maj 2020, 06:18

I slutet av 2018 bröt sig Open Studio sig loss från Garbergs. De kan nu blicka tillbaka på ett år med dubbla guldägg i designkategorierna och strålande ekonomi. ”Sensationellt absurt lyckorus” säger byråns designchef Peter Herrmann.


Ämnen i artikeln:

Open Studio StockholmSASDesignGuldägget

Digitala guldäggsgalor tycks passa designbyrån Open Studio. När sändningen släckts stod det nämligen klart att de tagit hem de två designkategorierna förpacknings- och identitetsdesign. De dubbla gulden kommer dessutom under byråns första år som fristående verksamhet (ett år då de därutöver gjorde ett strålande ekonomiskt resultat). 

När Resumé hör av sig för att stämma av känsloläget på byrån hörs sprudlande glada medarbetare i bakgrunden av designchefen Peter Herrmanns telefon.

– Det är ett sensationellt absurt lyckorus just nu, berättar Peter Herrmann.

Eftersom byrån fått hälften av nomineringarna i förpackningskategorin och en fjärdedel i identitetsdesign hade de på känn att det kunde komma att gå bra.

– Vi hade väl vågat hoppas på ett silver eller så, skrattar Peter Herrmann.

När det kommer till framgångsförklaringen pekar han på glädjen i att som byrå kunna stå på egna ben och göra någonting som utgår från medarbetarnas personligheter. Det märks även i de specifika vinnarbidragen – ”Tjoget above the clouds” för Tjoget och SAS i förpackingsdesign och Positano (Yes) i idententitetsdesign.

Arbetet med ”Tjoget above the clouds”, där SAS ville visa upp sin kunskap om Norden genom att servera den erkända krogen Tjogets drinkar på sina flighter, tog sin början för två år sedan. Redan vid förra årets guldäggsgala nominerades parterna nämligen för identitetsdesignen. När det kom till årets förpackningar föll det sig då naturligt att fortsätta på den identiteten fullt ut. Peter Herrmann beskriver det som att han och medarbetarna snöade in sig på den mest banala betydelsen av Tjoget - siffran tjugo. Resultatet blev illustrationer och en flaska, tillverkad av ett glas med ovanligt många prismor, att drunkna i. Nitton moln, tre flygplan, en båt och ett ufo. Sjutton hus, ett torn och två fågelholkar. Arton kvinnor (som alla heter Mary), två stjärnor, en regnbåge. Med mera.

– Man har själv suttit på flygplan och funderat på vad man ska göra av alla timmar. Den här flaskan ska tålas att titta på och konstant upptäcka nya detaljer, säger Peter Herrmann och fortsätter:

 – Vi fick förmånen att utgå från oss själva. Att allt bara går av sig självt är den bästa av arbetsprocesser. Förpackningen i sig fanns redan, det handlade bara om att minnas den. Det är så nära jag kan beskriva arbetsprocessen.

Ägarna till Tjoget är desamma som Positano (Yes). I det arbetet ingick inte bara att designa en hel visuell identitet för den nya restaurangen, utan även att lägga till ett (Yes) i namnet. Open Studio jobbar till vardags med stora varumärken som NCC och H&M. När det kommer till de jobben är Peter Herrmann av uppfattningen att de måste vara på gränsen till övertydliga i sin berättelse. En bar jobbar under helt andra premisser. Bärande i identiteten är lekfullt mänskliga citroner.

– Till en bar återkommer folk och då kan man kosta på sig en identitet som håller lite på sig och avslöjar lite i taget. Identiteten i sig är inte superkommunikativ utan är lite som en småberusad bargäst. Supertöntig i sin humor men på många sätt älskvärd.

Och en dag efter det att statsepidemiologen själv suttit på bar kommer Open Studios medarbetare inte att vara sämre. Det har trots allt en hel del att fira. Kvällens barrunda följer ett naturligt spår.

– Det blir en tur till Positano och någon gång i natt avslutar vi nog på Tjoget, säger Peter Herrmann.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.