Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tävling

Elisabeth Ström efterlyser mångfald i styrelserna

Publicerad: 23 Januari 2013, 14:17

Elisabeth Ström har lång erfarenhet av kommunikation i näringslivet

Foto: Andreas Elgstrand

Utan kommunikatörer i styrelserna hamnar kommunikationsfrågorna på undantag. Det var kommunikationsveteranen Elisabeth Ströms budskap när hon talade på Resumés seminarium ”Näringslivets 150 Superkommunikatörer”.


Ämnen i artikeln:

Näringslivets 150Elisabeth Ström

Elisabeth Ström talade om hur kommunikationsfrågan hanteras i bolagsstyrelserna.

– Det är lätt att kommunikationsfrågorna hamnar på ledningsnivå och då oftast i samband med en varumärkeskris, sa hon. De löpande frågorna hamnar på middle management-nivå.

I bolagsstyrelserna sitter människor med i huvudsak finansiell kompetens eftersom företagen anser sig ha mest nytta av den erfarenheten.

– Växer man genom uppköp och sammanslagningar så är det den sortens styrelsemedlemmar man tror sig behöva, sa Elisabeth Ström. Och då blir det inte så mycket kommunikationskompetens i styrelsen

De flesta kommunikatörer, å andra sidan, har dålig koll på det finansiella som styrelserna mäts och vägs utifrån.

– De behöver lära av varandra. Alla styrelser mår bättre av att ha en mångfald när det gäller kompetens, kön och bakgrund, menade Elisabeth Ström. Det behövs för att kommunikationen ska fungera och företagen ska få ut sina frågor.

– Om man hittar de rätta symbolfrågorna kan man få medarbetarna på sin sida.

Kravet för nya kommunikatörer är att höja kompetensen när det gäller det mätbara. Det som går att mäta blir prioriterat för styrelsen och för koncernledningen. OM det inte går att mäta går det inte att kontrollera och då är det inte lika intressant. Det gäller så väl miljötänk som corporate citizenship.

Varumärket handlar om ryktet. Ryktet beskrivs alltid av tredje person som inte vet det som ledningen vet. Detta kan vi med rätt fokus påverka.

Vi måste hitta mätinstrument och våga prata om det som går att mäta. Konsekvent agerande lyckas samla alla delarna till en enhet. Man vill bidra till den grundläggande affärsidén.

Makten måste bekydda utgörarna. Om makten inte gör det, så poppar det upp någon annan som tror sig kunna gära allt på ett bättre sätt. Som kommunikatör kan du inte göra något om du inte har det beskyddet

Kommunikation handlar om relationer. Interna och externa. Det är det som bygger framgång.

Krister Berntsson


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.