Tävling
En finsk morsa med ”no bullshit”-attityd ger Bangs första guldägg
Publicerad: 5 maj 2022, 19:46
”Straight outta Tampere” vinner guldägg i kategorin längre filmer.
”Straight outta Tampere” vinner guldägg i kategorin längre filmer.
Wirepas från finska Tampere (Tammerfors) har skapat världens första icke-mobila 5G standard på den växande globala marknaden för Internet of Things och konkurrerar med stora spelare som Vodafone, Ericsson och Bluetooth.
– Jag är så jävla glad, Peter Fjäll som inte ville gå upp på scen, det här är din idé! sa en av pristagarna i teamet.
Som utmanarvarumärke har svenska byrån Bang hjälpt företaget att ta fram en särskiljande B2B-kommunikation genom talespersonen ”Villes mamma” (Ville är CTO på Wirepas). Liksom många andra föräldrar har hon en benägenhet att skryta om sin son och hans arbete. Målet med de varumärkesbyggande filmerna är att Wirepas ska få fäste hos fler företags medvetande samt positionera bolaget som innovativa. Och med mammans ”no bullshit”-attityd också som finska.
Filmserien ”Straight outta Tampere” består av åtta reklamfilmer där man får följa Wirepas, bolagets riktiga medarbetare, och framför allt Villes mamma.
Filmerna visades i huvudsak på Youtube, LinkedIn, Facebook samt banners under en kampanj som pågick i sju månader och fick stor uppmärksamhet på techsajter.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Nu vinner ”Straight outta Tampere” guldägg i kategorin längre filmer. Vilket är första guldägget för Bang, en kommunikationsbyrå som grundades för knappt tre år sedan.
Motiveringen:
”Wirepas ”Straight out of tempere Episode 1 & 2” lyckas förklara det oförklarliga, nämligen varför finskt IoT 5G är bättre än alla andra Silicon Valley-lösningar där ute. Under otroligt långa vinterbad och kaffepauser i snöstorm låter de grundarens finska mamma berätta fördelarna. Roande, modigt och väldigt finskt. Paljon onnea mitä mainioimmasta työstä! Hälsar juryn.”
Arbetsgrupp
Bang
Kreatör / Copywriter
Peter Fjäll, BANG
Kreatör / Copywriter
Johan Lindman, BANG
Kreatör / Copywriter
Lloyd Stanton, BANG
Kreatör / AD
Johan Andersson, BANG
Kreatör / AD
Magnus Färnström, BANG
Kreatör / AD
Jani Niilivirta, BANG
Grafisk designer / Original
Peter Gaimer, BANG
Grafisk designer / Original
Mikael Eisen, BANG
Projektledare
Claudia Trujillo, BANG
Kundansvarig projektledare
Christian Nivelius, BANG
Client director
Patrick Walldén, BANG
Produktionsledare
Paulina Levin-Ander, BANG
Produktionsledare
Lotta Karlstrand, BANG
Planner
Gunnar Lindén, BANG
Strategisk projektledare
Produktionsbolag
William Friman, Sthlm Stratlab
CX Strategi
Sophia Rehioui, Sthlm Stratlab
Analytiker
Viktor Lingslunde, Sthlm Stratlab
Campaign optimization lead
Joakim Harrieson, Sthlm Stratlab
Campaign manager
Sofia Hult, Sthlm Stratlab
Produktionsbolag Sverige
ParaPix
Regissör
Markus Virpiö, PLOTS
DOP
Juge Heikkilä, Freelance
Business growth
Differ
PR Frankrike
Red Lorry Yellow Lorry
PR Tyskland
Lewis
PR USA
Stickles PR
Designbyrå
Kurppa Hosk
Wirepass
SVP Marketing & Communications
Mia Karlsson, Wirepas
B2B Marketing & Customer Experience
Riikka Nurminen, Wirepas
Ecosystem Marketing
Mirva Saarijärvi, Wirepas
Strategi
Fredrik Wrahme, Supporting Act
I kategorin belönas också New Normal och Djurskyttet med ett silverägg för ”Stoppa Kattastrofen”.