Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

En finsk morsa med ”no bullshit”-attityd ger Bangs första guldägg

Publicerad: 5 maj 2022, 19:46

”Straight outta Tampere” vinner guldägg i kategorin längre filmer.

”Straight outta Tampere” vinner guldägg i kategorin längre filmer.


Ämnen i artikeln:

NyheterGuldäggetReklamfilmBang

Wirepas från finska Tampere (Tammerfors) har skapat världens första icke-mobila 5G standard på den växande globala marknaden för Internet of Things och konkurrerar med stora spelare som Vodafone, Ericsson och Bluetooth.

– Jag är så jävla glad, Peter Fjäll som inte ville gå upp på scen, det här är din idé! sa en av pristagarna i teamet.

Som utmanarvarumärke har svenska byrån Bang hjälpt företaget att ta fram en särskiljande B2B-kommunikation genom talespersonen ”Villes mamma” (Ville är CTO på Wirepas). Liksom många andra föräldrar har hon en benägenhet att skryta om sin son och hans arbete. Målet med de varumärkesbyggande filmerna är att Wirepas ska få fäste hos fler företags medvetande samt positionera bolaget som innovativa. Och med mammans ”no bullshit”-attityd också som finska.

Filmserien ”Straight outta Tampere” består av åtta reklamfilmer där man får följa Wirepas, bolagets riktiga medarbetare, och framför allt Villes mamma.

Filmerna visades i huvudsak på Youtube, LinkedIn, Facebook samt banners under en kampanj som pågick i sju månader och fick stor uppmärksamhet på techsajter.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.


Nu vinner ”Straight outta Tampere” guldägg i kategorin längre filmer. Vilket är första guldägget för Bang, en kommunikationsbyrå som grundades för knappt tre år sedan.

Motiveringen:

”Wirepas ”Straight out of tempere Episode 1 & 2” lyckas förklara det oförklarliga, nämligen varför finskt IoT 5G är bättre än alla andra Silicon Valley-lösningar där ute. Under otroligt långa vinterbad och kaffepauser i snöstorm låter de grundarens finska mamma berätta fördelarna. Roande, modigt och väldigt finskt. Paljon onnea mitä mainioimmasta työstä! Hälsar juryn.”

Arbetsgrupp

Bang
Kreatör / Copywriter

Peter Fjäll, BANG

Kreatör / Copywriter

Johan Lindman, BANG

Kreatör / Copywriter

Lloyd Stanton, BANG

Kreatör / AD

Johan Andersson, BANG

Kreatör / AD

Magnus Färnström, BANG

Kreatör / AD

Jani Niilivirta, BANG

Grafisk designer / Original

Peter Gaimer, BANG

Grafisk designer / Original

Mikael Eisen, BANG

Projektledare

Claudia Trujillo, BANG

Kundansvarig projektledare

Christian Nivelius, BANG

Client director

Patrick Walldén, BANG

Produktionsledare

Paulina Levin-Ander, BANG

Produktionsledare

Lotta Karlstrand, BANG

Planner

Gunnar Lindén, BANG

Strategisk projektledare

Produktionsbolag

William Friman, Sthlm Stratlab

CX Strategi

Sophia Rehioui, Sthlm Stratlab

Analytiker

Viktor Lingslunde, Sthlm Stratlab

Campaign optimization lead

Joakim Harrieson, Sthlm Stratlab

Campaign manager

Sofia Hult, Sthlm Stratlab

Produktionsbolag Sverige

ParaPix

Regissör

Markus Virpiö, PLOTS

DOP

Juge Heikkilä, Freelance

Business growth

Differ

PR Frankrike

Red Lorry Yellow Lorry


PR Tyskland
Lewis


PR USA

Stickles PR


Designbyrå

Kurppa Hosk


Wirepass
SVP Marketing & Communications

Mia Karlsson, Wirepas

B2B Marketing & Customer Experience

Riikka Nurminen, Wirepas

Ecosystem Marketing

Mirva Saarijärvi, Wirepas

Strategi

Fredrik Wrahme, Supporting Act


I kategorin belönas också New Normal och Djurskyttet med ett silverägg för ”Stoppa Kattastrofen”. 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.