Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tävling

En julsaga utan hem vinner 100 watt i ideellt

Publicerad: 28 November 2019, 18:17

Förra julen satte Stadsmissionen ljus på den dolda hemlösheten bland barn i Stockholm för att på sikt förändra situationen. Nu vinner Tillsammans Stockholm och Stadsmissionen 100 watt i kategorin samhällsansvar och ideellt.


Ämnen i artikeln:

Tillsammans Sthlm100-wattarenStockholms Stadsmission

Stadsmissionens julkampanj förra året, ”Hur ska tomten hitta?”, tog avstamp i de 718 barn som beräknades leva i hemlöshet (2017). Men mörkertalet är stort, eftersom statistiken inte rymmer ensamkommande barn, barn till EU-medborgare i utsatthet eller barn till papperslösa.

I kampanjfilmen lyfte Tillsammans Stockholm och Stadsmissionen en mor och en dotter under en lässtund med tomtesaga, i slutet av filmen blir det tydligt att de saknar ett hem.

Att merparten av barnen är under fem år och fortfarande tror på tomten blev en central del av kampanjen och det genomgående budskapet var: ”Hur ska tomten hitta till barnen som inte har något hem?” blev det genomgående kampanjbudskapet.

Nu vinner kampanjen 100 wattare i ideellt med motiveringen:

”Vi gråter. Rösten fastnar i halsen. Vi tittar på siffrorna och jublar. Här är en kampanj som visar effekt i både absoluta och procentuella tal, som skaver, som skapar igenkänning, som gör fakta emotionellt laddad. Här är en kampanj vi hoppas se i år igen – om tomten hittar oss i juryn vill säga.”

Vinnare I kategorin samhällsansvar/ideellt

100 watt ”Hur ska tomten hitta”, Stockholms Stadsmission, Tillsammans
75 watt ”Kylskåpet”, Göteborgs Stadsmission, Dear Friends
50 watt ”The World’s Most Claustrophobic Cinema”, Göteborg Film Festival

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.