Tävling
En kör av robotgräsklippare till Nasa ger guldägg för Prime
Publicerad: 20 april 2023, 19:19
Nasas ensamma robot firades med en kör av gräsklippare. Det gav en varumärkesexponering som ökade med över tusen procent – och nu ett guldägg.
Som ett av Sveriges äldsta företag är Husqvarna är förknippat med historia och anor. Det finns ett arv som kan spöka och internationellt är varumärket påfallande anonymt. När Primes arbete med kampanjen började laggade perceptionen av varumärket efter. Många associerade fortfarande Husqvarna med bensindrivna produkter i orange färg, när företaget lanserar innovativa och högteknologiska verktyg.
Byrån ville modernisera bilden av varumärket utan att kommunicera produktfördelar. Lösningen blev att positionera Husqvarna som en aktör inom populärkultur och tech. Prime tog utgångspunkt i robotgräsklpparen genom att fira 10 årsdagen av Nasas Curiosity Rover som ensam på mars spelar “Happy Birthday” vid varje födelsedag. Man gjorde en uppdatering till Husqvarnas robotgräsklippare som gjorde de möjligt för ägarna att spela för Curiosity på födelsedagen.
Resultatet: 210 miljoner i förtjänad räckvidd på 26 marknader för hela kampanjen. Lanseringsfilmen sågs över 8,2 miljoner gånger i digitala kanaler. Totalt ökade varumärkesexponeringen med över 1100 procent, och idén i sig trendade på Reddit. Besöksantalet på Husqvarna.com ökade med trefaldigt, och besökarna stannade dessutom två och en halv gånger längre än innan kampanjlansering.
Motiveringen lyder:
"Bidraget Happy Birthday from Earth gav juryn en tår i ögat och en varm känsla i bröstet, precis som för de hundratusentals människor runt om i världen som fått en stark emotionell upplevelse av något så oväntat som en robotgräsklippare. Byrån har med kampanjen lyckats fånga och agera på en rad djupgående insikter kring produkten som inte bara attraherar målgruppen, utan skapar ett starkt ha-begär även hos dem utan gräsmatta. Med en utomjordiskt stark PR-krok är det självklart att succén blev astronomisk."
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
Prime Weber Shandwick
Leif Geiger - Client Lead
Carl Ewald Jannerfeldt - Executive Creative Director
Fredrik Moberg - Art Director
Kasper Moss - Copywriter
Maria Äppelryd - Project Manager
Hanna Clason - Media Manager
Renée Lorenius - Agency Producer
Petter Lublin - Creative Director
Sebastian Stüben - Planner
Axel Tesch - Planner
Sanna Landaboure Lengholm - Creative
Isak Landaboure Lengholm - Creative
Daniel Wahlström - Integrated Media Specialist
Global PR Agency: Current Global
Film Production Company: Diktator
Simon Jung Krestesen - Director
Manga Minja - Producer
Lasse Frank - Director of Photography
Dino Jonsäter - Editor
Oliver Reid - Composer
Carl Sander, Melt Music - Music Supervisor
Nicke Cantarelli - Colorist
Static VFX - VFX Company
Christina Bogza - VFX Producer
Alin Dumitru - VFX Artist
Erik Olsson, Redpipe - Sound Design
Online Voices - Voice over Studio
Fab - Voice Over Talent
Dennis Nenov - Online
Silverägg och diplom
Silver:
Spellbound by Sweden - Visit Sweden/Prime Weber Shandwick
Gotlands fulaste gräsmatta - Region Gotland/Differ
Diplom:
How to stop Sweden - Adidas Sverige/Abby World
Lusseballen - Pressbyrån/Åkestam Holst