Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Enkelhet nyckel till framgång för Hallon

Publicerad: 27 Januari 2021, 11:25

Sofia Karakatsanis Andersson vinner Sveriges Bästa Marknadschefer i kategorin telekom.


Ämnen i artikeln:

HallonSveriges bästa marknadschefer

Mobiloperatören Hallons marknadsarbete förskonades mer eller mindre av coronapandemin. 

– Vi jobbar vanligtvis snabbt och har sällan längre kampanjtider än en månad så vi rullade bara på.

Under året dubblade de surfen hos befintliga abonnemang på eget initiativ.

– Vi har konkurrenter som går mot en enhetlig produkt, och då tänker jag på obegränsad surf. Men vi har inte sett det behovet hos våra kunder. Vi försöker hela tiden följa våra kunders utveckling – vilka behov de har, hur använder de surfen, hur mycket de använder varje månad. Vi vill ju utveckla vår produkt men vill göra det så att det funkar för våra befintliga kunder.

Därför vann Sofia Karakatsanis Andersson:
Det varumärke på telekommarknaden som har gått bäst under året är operatören Tres lågprismärke Hallon. Det som utmärker Hallon är enkelheten. När varumärket lanserades 2013 var telekommarknaden komplicerad och oöverblickbar för konsumenterna. Abonnemangen var svåra att förstå och ännu svårare att jämföra. Hallon bidrog med att självsanera den djungel som mobil­abonnemanget hade utvecklats till med sina enkla och tydliga erbjudanden. Om nu prisstrukturerna har blivit mer överblickbara har telebolagens erbjudanden igen blivit komp­licerade med inbakade streamingtjänster och olika datamängder. I det läget håller Hallon kvar vid sin enkelhet i både form och innehåll. Det gillar allt fler konsumenter och varumärket är ett förstahandsval på samma nivå som mamma Tre och snart i kapp Comviq.

Telekom 2020:
Den relativt välmående telekomindustrin har haft ett bra 2020. Människor är mer än någonsin beroende av telebolagens erbjudanden. Digital kommunikation i form av tele, data och tv har haft högkonjunktur. Efter några år av breddning, i form av förvärv av mediebolag hoppas telebolagen nu på 5G. Och redan under 2020 var jättarna ute och marknadsförde att de var bäst på 5G trots att tekniken bara finns i begränsade områden i Stockholm.

På marknaden har ett nytt mellansegment etablerats med Telias Halebop och Tele 2:s Comviq som de ledande bolagen.

Sofia Karakatsanis Andersson

Head of digital & marketing Hallon. På Hallon sedan februari 2019, innan dess fjorton år på mediebyråer.

Antal vinster: En.

Bor: Tyresö.

Utbildning: Har gått kandidatprogrammet Medier, språk och kultur vid Södertörns högskola och adderat kurser i digitala och sociala medier.

Hur stor marknadsavdelning: 5 inklusive marknadschef.

Varumärken som inspirerar dig: Spotify, Apple och Klarna.

 

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.