Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Ett tryggt nytt hem åt djuränklingar ger pr-guld

Publicerad: 19 maj 2021, 14:21

”Djuränklingar” hjälpte efterlevande husdjur att få ett nytt hem efter husse eller mattes död. Kampanjen blev en stor snackis i sociala medier och nu vinner New Normal och Fonus guld i pr.


Ämnen i artikeln:

GuldäggetNew NormalFonus

Var tredje svenskt hushåll har husdjur. Men vad händer egentligen när husse eller matte dör? New Normals kampanj ”Djuränklingar” hjälpte Fonus att hitta nya hem åt djuren med bortgångna ägare och samtidigt minska problemet med ensamhet som växer i Sverige.

Kontaktannonser, där djuränklingarnas historia lyftes fram och vilket typ av hem de sökte spreds via sociala medier. New Normals utmaning i arbetet med Fonus var att ligga tillräckligt nära döden för att vara relevanta men också tillräckligt långt bort för att inte skrämma bort mottagaren.

–  Människor älskar sina husdjur och ofta räknas även dom som närmast anhöriga, vilket gör att den dagen döden knackar på blir de en del av Fonus största fokus. Så plötsligt fanns där änkor, änkemän och djuränklingar, sade Hannah Bengtsson, kreatör på New Normal i samband med vinsten i Månadens kampanj sociala medier i maj 2020. 

 

Filmerna har en finstämd humor som lyfter fram djurens personlighet, men som också används för att avdramatisera det allvarliga temat. Annonserna hade en tonalitet med autentisk touch med bilder som kändes hemtagna och texter som låg bortom det ”reklamiga”.

”Djuränklingar” var en utveckling av Fonus kunderbjudande och arbetsgruppen har fortsatt att släppa fler tjänster för att öka tryggheten för människor efter lanseringen. 

Nu vinner ”Djuränklingar” guldägg i kategorin pr med motiveringen:

”Bidraget Djuränklingar vinner Guldägg för att det på ett oväntat sätt lyckas skapa en konversation om ett av livets svåraste ämnen, döden. Med de efterlevande husdjuren i fokus löser förmedlingstjänsten Djuränklingar ett angeläget problem, samtidigt som det får oss att diskutera vad vi lämnar efter oss. En insiktsfull idé, kombinerad med ett skickligt pr-hantverk gjorde Djuränklingar till en snackis. Initiativet skalades upp och fortsätter hitta hem åt djuren som blir kvar.”

Silverägg går till:
”No Douche Bag”, Västtrafik, Forsman & Bodenfors
”Happy commuter”, Ramboll, Garbergs
”Call Girls”, Talita, Åkestam Holst

Diplom till:

”The Isolated Cinema”, Göteborgs Filmfestival, Stendahls

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

GuldäggetNew NormalFonus

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News