onsdag7 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Exkluderande merch ger guldägg till Nord DDB och Spotify

Publicerad: 20 april 2023, 19:40

För att kunna köpa merchen i guldäggsvinnaren "Super fan collection" är du tvungen att vara en av artistens flitigaste lyssnare.

Ämnen i artikeln:

GuldäggetGuldägget 2023Nord DDBSpotifyMusikSociala medierMarknadsföring

Thomas Nilsson

thomas.nilsson@resume.se


"Riktiga" Rolling Stones- och Ramones-fans har säkerligen muttrat över hur bandens logotyper sedan länge syns på massproducerade kollektioner från de största fast fashion-bolagen. En tisha brukade ju signalera att man var där.

För att råda bot på det problemet släppte Spotify i samarbete med Nord DDB förra året kollektionen "Super fan collection", merch som de som tillhörde den procent som lyssnat mest på en given artist under året hade en chans att vinna. För den kampanjen prisas de nu med ett guldägg i kategorin digitalt.

Kampanjen var ytterligare ett steg i Spotifys framgångsrika "Wrapped" som i december varje år sammanfattar varje användares lyssnande. Via merchen kunde de fysiskt manifestera det som tidigare bara kunde delas i sociala medier. Som lök på laxen har Spotifys vd Daniel Ek pekat ut "superfans" och kommersialiseringen av dem som ett av musikbranschens absolut största tillväxtområden.

Motivering:
"Vad som är digitalt och inte kan lätt bli en utdragen diskussion i ett juryrum. Lyckligtvis gav årets vinnare alla svar på tal genom att vara så enkel, digital och datadriven en idé kan vara. För utan datan hade den inte funnits. Och de verkliga fansen hade fortfarande kunnat förväxlas med en random wannabe. Nu blev det lyckligtvis inte så."

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Nord DDB

CCO, Andreas Dahlqvist, NORD DDB
Creative Director, Jim Nilsson, NORD DDB
Creative Director, Jacob Björdal, NORD DDB
Copywriter, Viktor Einarsson, NORD DDB
Art Director, Teodor Nisbel Fjäll, NORD DDB
Studio Designer, Mattias Nordenham, NORD DDB
Studio Designer, Fredrik Kjellström, NORD DDB
Motion Designer, Christian Björnehag, NORD DDB
Motion Designer, Olle Lindholm, NORD DDB
Faktor, Anna Lisspers , NORD DDB
Projektledare, Natalie Pehar N’doye, NORD DDB,
Produktionsledare, Beata Mollberg Fagring , NORD DDB
Creative Designer, Josefin Nilsson, NORD DDB
Design Director, Andreas Johansson, NORD DDB
Strateg, Lydia Kellam, NORD DDB
Strateg, Carl Henrik Wrethman, NORD DDB
Spotify Nordics
Spotify
Spotify Brand & Creative
Spotify

Produktionsbolag: X.O Studios
Fotograf, Cornelia Wahlberg, X.O Studios
Fotoassistent, Matilda Engström, X.O Studios
Set Design, Aron Heinemann , X.O Studios
Set Designer Assistant, Kristoffer Knudsen , X.O Studios
Grooming, Danella Ericsson, X.O Studios
Producent, Linn Persson, X.O Studios

PR Byrå
Jung


Kompositör
Gustav Nisbel Fjäll

Silverägg och diplom

Silverägg:

"Happy birthday from earth" av Prime Weber Shandwick för Husqvarna

"Urban miner" av Nord DDB för Elkjøp

Diplom:

"Diktaturkompensera" av Prime Weber Shandwick för Civil Rights Defenders

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev