Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

F&B åter på tronen: ”Har hårdfokuserat på kunderna, uppdragen och brieferna – skalat bort annat”

Publicerad: 6 maj 2022, 13:59

Forsman & Bodenfors dagen efter vinsten.

2022 års Guldäggsgala innebar ett tronskifte. För första gången sedan 2016 stod Forsman & Bodenfors högst upp på pallen medan tidigare dominanten Åkestam Holst gick hem utan guldägg. ”Vi bestämde oss för en tid sedan att jobba hårt med den kreativa frågan, att verkligen ha fokus på kreativitet. Jag tycker det känns väldigt kul att det gett resultat”, säger Forsman & Bodenfors vd Leif Sorte.


Ämnen i artikeln:

NyheterÅkestam HolstForsman & Bodenfors

Efter några år av kreativ torka blev Forsman & Bodenfors, med sina två guld och sex silver under gårdagens Guldäggsgala, åter den mest belönade byrån. Åkestam Holst, som de senaste åren (Ingo bröt dock trenden i fjol) prenumererat på toppositionen på byråtoppen, fick nöja sig med tre diplom, tre silver och en guldskrift.

Forsman & Bodenfors vd Leif Sorte är munter när Resumé möter honom på fredagsförmiddagen under ett parasoll på reklambyråns stora terrass på Kungsgatan i Stockholm.

– Fantastiskt roligt! Vi hade ganska många nomineringar. Och att sedan få se dem förvandlas till de mest ädla valörerna – det kändes jättebra. Det var också roligt att det var ganska många byråer som fick dela på äggen igår och att flera av dem var nykomlingar, säger Leif Sorte.

– Vi bestämde oss för en tid sedan att jobba hårt med den kreativa frågan, att verkligen ha fokus på kreativitet. Jag tycker det känns väldigt kul att det gett resultat.

När du säger att ni jobbat med den kreativa frågan – vad är det konkret som ni gjort då?
– Det handlar om hur vi jobbar rent kulturellt, i vardagen. Vi har lagt än mer tid på kunderna, uppdragen och brieferna för att få ut det mesta vi kan. Då är tid en faktor. Och vi har försökt ta bort så mycket annat som möjligt, inte minst från kreatörerna så att de kan ha fullt fokus på sin primära uppgift. Det är en bra känsla på golvet. Det här kommer stärka oss ytterligare.

Ni har haft en kreativ svacka i några år. Hur påverkar den här vinsten självförtroendet på byrån?
– Jättemycket. Har man gott självförtroende och medvind föds i regel än bättre kreativa resultat. Vi hoppas och tror att medvinden håller i sig.

De senaste årens dominant Åkestam Holst blev för första gången sedan 2014 utan guldägg. Redan på förhand var vinstchanserna lägre än tidigare med hälften så många nomineringar som Nord DDB och en dryg tredjedel så många som Forsman & Bodenfors.

Byrån har sedan 2017 varit Guldäggets klart mest belönade och 2018 slog de rekord i dominans genom att ta hem hälften av de 14 guldägg som delades ut. 

Så vad är det som hänt?

Johan Östlund, vd på Åkestam Holst, pekar på att de från slutet av 2020 och i början av 2021 genomgick en rad interna förändringar. 

– De här svängningarna kan säkert ha påverkat vardagen en del, vår verksamhet behöver vara extremt fintrimmad för att prestera på sitt allra yttersta. Att vi samtidigt vann Månadens Kampanj 2021 för sjätte året i rad och ännu en gång toppade Indikat-rankingen för helåret visar att vi fortsatte att generera många bra jobb för många kunder även under fjolåret, säger han och fortsätter: 

– Jag är samtidigt mycket glad och stolt över att vi vann både årets Guldskrift och att årets Kycklingstipendiater, jag vet inte för vilken gång i ordningen, finns hos oss.

Hur påverkar det ert kreativa självförtroende?

– Inte alls. Tvärtom känner vi bara en enorm revanschlust. Vi har medvind rent allmänt och kommer att återkomma till toppen även i tävlingar inom kort – det är jag helt övertygad om.

Är det någonting ni diskuterat internt på byrån? 

– Utfallet i årets Guldägg kommer från jobb som producerades i slutet av 2020 och under 2021 och i våra ständigt pågående samtal om kreativ spetskompetens handlar diskussionerna enbart om härifrån och framåt. Guldägget är superviktigt för oss, tro inget annat, men tävlingar är inte en metod utan ett resultat som dessutom av nödvändighet bygger på en stor portion subjektivitet. Därmed ganska trubbigt som utgångspunkt för hur vi ska utvecklas. Dessutom bygger vi fortsatt ett än bättre lag, åtminstone fyra kreatörer som tog emot guldägg igår finns nu hos oss. Sammanfattningsvis: Det finns både revanschlusta och energi. Den saken är klar. 

Åkestam Holst har de senaste åren varit Reklamsveriges gigant, hur ska ni säkerställa att det här året blir ett undantag? 

– Genom att fortsätta utveckla, attrahera och rekrytera den bästa talangen inom varje disciplin. Tillsammans med att vi hela tiden måste fortsätta vara angelägna om att sikta mycket högt. Det är helt enkelt roligast på toppen, även om man inte ska underskatta att ibland vara den som jagar. Så enkelt är det bara.    

– Den kreativa utväxling Åkestam Holst haft under åtminstone sex-sju år nu måste någon gång få ett hack i kurvan, det har vi nog förstått hela tiden. Vi hade ett sämre  guldäggsår 2014 och alla undrade om vi var i kris. Då hade vi precis varit med och bildat NoA och sa ”döm oss inte efter sex månader, döm oss efter sex år”. Det blev fantastiska 6-8 år och det är där vi ska vara.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.